Перспективи застосування фулеренових присадок у сучасних авіаційних оливах
Дата
2023
DOI
doi.org/10.20998/2413-4295.2023.03.03
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
Проаналізовано можливості й доцільність застосування фулеренових присадок та їхній вплив на трибологічні властивості сучасних синтетичних авіаційних олив. Розглянуто метод підвищення протизносних властивостей синтетичних олив Mobil Jet Oil II та Mobil Jet Oil 254 для турбореактивних авіаційних двигунів шляхом добавки фулеренової присадки С60. Показано, що протизносні властивості синтетичної Mobil Jet Oil 254 оливи для турбореактивних авіаційних двигунів перевищують понад 5 % оливу Mobil Jet Oil II, що стало наряду з іншими факторами причиною повного переводу гелікоптерів Airbus Helicopters Н-145 на оливу Mobil Jet Oil 254. Збільшення концентрації фулеренової присадки в оливах не значно впливає на величину зносу підшипників кочення вала турбіни гелікоптерів, хоча тенденція зменшення діаметра плями зносу та зростання критичного навантаження переходу до схоплення спостерігається. Це пояснюємо тим, що на відміну від тертя ковзання, при якому коефіцієнт тертя зменшується в десятки разів за рахунок можливості кочення молекул фулерену по графітовій поверхні, яке характеризується значно меншим тертям в порівнянні з ковзанням графітових поверхонь одна відносно іншої в силу більш високої площі контакту в останньому випадку. Із цього слідує, що фулерени виконують роль мікропідшипників кочення, які зменшують коефіцієнт тертя ковзання. Передбачено, що в підшипниках кочення кульки можливо перемелюють фулерени, як кульові млини, тому не спостерігається значного ефекту покращення протизносних властивостей олив при застосуванні фулеренових присадок. Встановлено, що зростання концентрації фулеренової присадки в оливах зміщує критичне навантаження в область більш високих значень. Використання фулеренів в якості протизносної присадки до олив для турбореактивних двигунів потребує проведення подальшого дослідження і обґрунтування.
The possibilities and expediency of using fullerene additives and their influence on the tribological properties of modern synthetic aviation oils are analyzed. The method of increasing anti-wear properties of synthetic oils for turbojet aircraft engines Mobil Jet Oil II and Mobil Jet Oil 254 by adding fullerene additive C60 is considered. It is shown that the antiwear properties of synthetic Mobil Jet Oil 254 oil for turbojet aircraft engines exceed more than 5% of Mobil Jet Oil II oil, which, along with other factors, was the reason for the complete transfer of Airbus Helicopters H-145 helicopters to Mobil Jet Oil 254 oil. The increase in the concentration of fullerene additives in oils does not significantly affect the amount of wear of the rolling bearings of the turbine shaft of helicopters, although there is a tendency to decrease the diameter of the wear spot and an increase in the critical load of the transition to seizing. This is explained by the fact that, in contrast to sliding friction, in which the coefficient of friction decreases tenfold due to the possibility of rolling of fullerene molecules on the graphite surface, which is characterized by much lower friction compared to the sliding of graphite surfaces relative to each other due to the higher contact area in the last case. It follows that fullerenes act as micro-rolling bearings that reduce the coefficient of sliding friction. It is assumed that the balls in the rolling bearings may grind fullerenes like ball mills, therefore no significant effect of improving the anti-wear properties of oils when using fullerene additives is observed. It was established that an increase in the concentration of the fullerene additive in oils shifts the critical load to higher values. The use of fullerenes as an anti-wear additive to oils for turbojet engines requires further research and justification.
The possibilities and expediency of using fullerene additives and their influence on the tribological properties of modern synthetic aviation oils are analyzed. The method of increasing anti-wear properties of synthetic oils for turbojet aircraft engines Mobil Jet Oil II and Mobil Jet Oil 254 by adding fullerene additive C60 is considered. It is shown that the antiwear properties of synthetic Mobil Jet Oil 254 oil for turbojet aircraft engines exceed more than 5% of Mobil Jet Oil II oil, which, along with other factors, was the reason for the complete transfer of Airbus Helicopters H-145 helicopters to Mobil Jet Oil 254 oil. The increase in the concentration of fullerene additives in oils does not significantly affect the amount of wear of the rolling bearings of the turbine shaft of helicopters, although there is a tendency to decrease the diameter of the wear spot and an increase in the critical load of the transition to seizing. This is explained by the fact that, in contrast to sliding friction, in which the coefficient of friction decreases tenfold due to the possibility of rolling of fullerene molecules on the graphite surface, which is characterized by much lower friction compared to the sliding of graphite surfaces relative to each other due to the higher contact area in the last case. It follows that fullerenes act as micro-rolling bearings that reduce the coefficient of sliding friction. It is assumed that the balls in the rolling bearings may grind fullerenes like ball mills, therefore no significant effect of improving the anti-wear properties of oils when using fullerene additives is observed. It was established that an increase in the concentration of the fullerene additive in oils shifts the critical load to higher values. The use of fullerenes as an anti-wear additive to oils for turbojet engines requires further research and justification.
Опис
Ключові слова
фулеренові присадки, олива Mobil Jet Oil II, олива Mobil Jet Oil II 254, чотирьохкулькова машина тертя, діаметр плями зносу, критичне навантаження, fullerene additives, four-ball friction machine, wear spot diameter, critical load
Бібліографічний опис
Перспективи застосування фулеренових присадок у сучасних авіаційних оливах / В. В. Єфименко, В. П. Олександренко, Н. Г. Калмикова, В. М. Руденко, О. В. Єфіменко // Вісник Національного технічного університету "ХПІ". Сер. : Нові рішення в сучасних технологіях = Bulletin of the National Technical University "KhPI". Ser. : New solutions in modern technology : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2023. – № 3 (17). – С. 17-25.