Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти на засадах компетентнісного підходу
Дата
2024
Автори
DOI
doi.org/10.20998/2078-7782.2024.1.09
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
У статті розкрито суть таких понять, як "компетентність", "професійна компетентність", розкрито, що у формуванні професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю велике значення має рівень їх теоретичної і практичної підготовки; обґрунтовано якісні характеристики студента, сформованість яких сприятиме успішному оволодінню ним технічною спеціальністю; сконцентровано увагу на необхідності сформованості у майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладі вищої освіти гностичної, проектування, діагностичної, комунікативної, інформаційно-аналітичної функцій та розкрито роль цих функцій у формуванні їхньої професійної компетентності; розглянуто освітньо-професійну програму "Технології переробки нафти, газу та твердого палива" першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 161 Хімічні технології та інженерія (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"); з метою індивідуалізації освітньої траєкторії та формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю запропоновано вибіркові навчальні дисципліни, які можуть мати місце у каталозі університетських дисциплін, та обґрунтовано їх доцільність.
The article reveals the essence of such concepts as "competence", "professional competence", it is proved that the level of their theoretical and practical training is of great importance in the formation of the professional competence of future bachelors of the chemical and technological profile; qualitative characteristics of the student are justified, the formation of which will contribute to his successful mastery of a technical specialty; attention is focused on the need for formation of gnostic, design, diagnostic, communicative, informational and analytical functions in future bachelors of a chemical and technological profile in a higher education institution, and the role of these functions in the formation of their professional competence is revealed; the educational and professional program "Oil, gas and solid fuel processing technologies" of the first (bachelor's) level of higher education, specialty 161 Chemical technologies and engineering (National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"); with the aim of individualizing the educational trajectory and forming the professional competence of future chemical-technological bachelors, selective academic disciplines that can be included in the catalog of university disciplines are proposed, and their expediency is substantiated.
The article reveals the essence of such concepts as "competence", "professional competence", it is proved that the level of their theoretical and practical training is of great importance in the formation of the professional competence of future bachelors of the chemical and technological profile; qualitative characteristics of the student are justified, the formation of which will contribute to his successful mastery of a technical specialty; attention is focused on the need for formation of gnostic, design, diagnostic, communicative, informational and analytical functions in future bachelors of a chemical and technological profile in a higher education institution, and the role of these functions in the formation of their professional competence is revealed; the educational and professional program "Oil, gas and solid fuel processing technologies" of the first (bachelor's) level of higher education, specialty 161 Chemical technologies and engineering (National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute"); with the aim of individualizing the educational trajectory and forming the professional competence of future chemical-technological bachelors, selective academic disciplines that can be included in the catalog of university disciplines are proposed, and their expediency is substantiated.
Опис
Ключові слова
професійна компетентність, компетентнісний підхід, хіміко-технологічний профіль, освітньо-професійна програма, освітні компоненти, майбутні бакалаври, professional competence, competence approach, chemical-technological profile, educational-professional program, educational components, future bachelors
Бібліографічний опис
Курбанова Х. Особливості формування професійної компетентності майбутніх бакалаврів хіміко-технологічного профілю у закладах вищої освіти на засадах компетентнісного підходу / Х. Курбанова // Теорія і практика управління соціальними системами: філософія, психологія, педагогіка, соціологія. – 2024. – № 1. – С. 110-121.