Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Wear resistance of hard turned surfaces
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Molnar, Viktor
    The quality of working surfaces plays an important role in automotive industrial components. One of the main characteristics of such surfaces is their wear resistance. In this study external cylindrical surfaces were analyzed. A Design ofExperiment methodology was applied and hard turning experiments were carried out to analyze the effects of the cutting parameters on the 3D surface roughness values of reduced peak height, skewness and kurtosis. The study confirmed earlier findings that at lower feed the wear resistance is higher based on the analyzed roughness parameters. The cutting speed and the depth-of-cut do not influence these parameter values significantly.
  • Ескіз
    Документ
    Decision support method for the applicability of hard turning
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Kundrak, Janos; Deszpoth, Istvan; Molnar, Viktor
    In this study the applicability of hard turning is analyzed in the case of disc-shaped parts (gear wheels). The relevance of such parts has been increasing in the automotive industry; therefore, the efficiency of large series or mass production has high priority. The novelty of this paper is the collection of factors that has to be considered in preparation for applicability decisions of hard turning in order to ensure efficient machining. This can be the basis of the IT support, i.e. an automation solution for technologists. The introduced process is elaborated on the basis of theoretical considerations and production shop-floor experience.
  • Ескіз
    Документ
    Tribology and topography of hard machined surfaces
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Molnar, Viktor
    In machining automotive industrial parts by hard machining procedures, the topographic characteristics of high accuracy surfaces have high importance. In this paper 2D and 3D surface roughness features of gear bores machined by hard turning and grinding are demonstrated. The 3D roughness parameters, which are considered as more exact than the 2D parameters, were compared to the 2D ones, which are used more widely in industrial practice. The analyzed machining procedure versions were ranked based on the topographic parameters determining the tribological (wear and oil-retention capability) characteristics of the different surfaces.
  • Ескіз
    Документ
    Designation of evaluation area in measuring 3D surface roughness
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Molnar, Viktor
    In the automotive industry surface topography is an important issue. The working surfaces of the components require high precision machining. In this paper the minimum 3D roughness evaluation areas were determined to decrease the time and cost of measuring the components.