Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    New strength for recovery of geared circles
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Gasanov, Magomediemin; Permyakov, Alexander; Klochko, Alexander; Shelkovoy, Alexander
    The subject matter of the research is issues related to the optimization of the technology for reconditioning large-size high precision gear rims of the drives of mining complexes, mine lifting equipment, heavy vehicles; these issues are a perspective trend for reducing the cost of reconditioning and operation of expensive unique equipment. The goal is to ensure intensifying production processes, increasing workloads and speeds, reducing the deterioration of high precision gear rims. The objective is to develop a new technology to optimize reconditioning large high precision gear rims. To achieve this, the following method is suggested – to machine gear rims after they have been surfaced by pre-milling with special hob cutters with a prominence and by final machining the teeth with special cutters equipped with hardmetal inserts that process teeth along the line of engagement, which does not require making full-length cutting teeth and increases the quality of machining, the durability of hardmetal milling cutters. The following results are obtained. Conclusions. The technology for the optimization of reconditioning large high precision gear rims with the use of special and universal hardmetal single- and double-flute cutters that have both re-sharpened cutting elements and disposable rotary tools was developed and introduced.
  • Ескіз
    Документ
    Study of the geometry of grinding machines used for large scale crankshaft machining
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Siemiatkowski, Zbigniew; Rucki, Miroslaw; Morozow, Dmitrij; Martynowski, Robert; Shelkovoy, Alexander; Gutsalenko, Yuriy
    In the paper, grinding process control problems that occur during the marine diesel engine crankshaft production are addressed. The large size crankshafts have a length of up to 12 m and weigh up to 25 tons, but the final grinding allowance for the diameter is ca. 0.3-0.4 mm. To achieve this, very high accuracy of the mechanical parts of the grinding machine is necessary. The study focused on the measurement of parameters such as level, linearity, parallelism, runout and coaxiality of the respective mechanical parts of the grinding machine. Based on the results, some recommendations were made on the inspection procedure in order to ensure a consisted quality of the produced crankshafts. The obtained roughness parameters after grinding were found highly satisfactory, allowing effective polishing afterwards.