Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Wear resistance of hard turned surfaces
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Molnar, Viktor
    The quality of working surfaces plays an important role in automotive industrial components. One of the main characteristics of such surfaces is their wear resistance. In this study external cylindrical surfaces were analyzed. A Design ofExperiment methodology was applied and hard turning experiments were carried out to analyze the effects of the cutting parameters on the 3D surface roughness values of reduced peak height, skewness and kurtosis. The study confirmed earlier findings that at lower feed the wear resistance is higher based on the analyzed roughness parameters. The cutting speed and the depth-of-cut do not influence these parameter values significantly.
  • Ескіз
    Документ
    Tribology and topography of hard machined surfaces
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Molnar, Viktor
    In machining automotive industrial parts by hard machining procedures, the topographic characteristics of high accuracy surfaces have high importance. In this paper 2D and 3D surface roughness features of gear bores machined by hard turning and grinding are demonstrated. The 3D roughness parameters, which are considered as more exact than the 2D parameters, were compared to the 2D ones, which are used more widely in industrial practice. The analyzed machining procedure versions were ranked based on the topographic parameters determining the tribological (wear and oil-retention capability) characteristics of the different surfaces.
  • Ескіз
    Документ
    Examination of 3D surface topography of diamond burnished C45 workpieces
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Ferencsik, Viktoria; Varga, Gyula
    Nowadays cold working operations like rolling, burnishing are important finishing methods. In this paper the diamond burnishing of external cylindrical surfaces are studied. The principle of this process is that a pressing tool, which goes along the surface of the workpiece with linear motion having given parameters (e.g. feed) while the workpiece is rotating. Using of diamond burnishing has many preferences: surface roughness of the workpiece is improving, hardness of the surface is increasing while it’s micro-structure is also improving. Fatigue strength is increasing significantly due to the compressive residual stress in the subsurface area causing by burnishing. The aim of this study was to examine the influence of different burnishing parameters, such as burnishing speed, feed and force with the using of two different kinematic viscosity oil. For plan and execute the experiments we used the Taguchy type full factorial experimental design method by which empirical formulas can be created easily. The measurement of the surface roughness was executed with Altisurf 520 3D measuring equipment at the Institute of Manufacturing Science. The measured results were evaluated by the comparison of a special correlation formula to determine the optimal combination level of the different parameters in the given interval.