Кафедра "Інтегровані технології машинобудування ім. М. Ф. Семка"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3115

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/cutting

Від 2005 року кафедра має назву "Інтегровані технології машинобудування" ім. М. Ф. Семка, попередня назва – "Різання матеріалів та різальні інструменти".

Кафедра заснована в 1885 році. Свої витоки вона веде від кафедри механічної технології (у подальшому – кафедра загального машинобудування, кафедра холодної обробки матеріалів, кафедра різання матеріалів та різальних інструментів).

Засновником і першим завідувачем кафедри був фундатор технологічної підготовки інженерів-механіків в ХТПІ Костянтин Олексійович Зворикін.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут і є провідним науково-дослідним і освітнім центром України в галузі високих інтегрованих технологій у машинобудуванні. У науковій школі кафедри різання матеріалів підготовлені 18 докторів технічних наук і 104 кандидата технічних наук.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 3 доктора технічних наук, 9 кандидатів технічних наук; 3 співробітника мають звання професора, 6 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Preliminary analysis of surface topography in tangential turning
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Sztankovics, I.; Pásztor, I.
    Among the productivity-increasing high feed turning procedures, the tangential turning is studied in this paper. Our main focus was a preliminary analysis of the machined surface topography by the DoE method. To achieve this goal 2 kinds of cutting speed, feed and depth of cut were chosen as factors which are influence the surface topography, resulting in 8 experimental setups. After the cutting experiments 2D profile measurements and shape error measurements were done. In this paper the Ra, Rz parameters of the roughness profile, Wa, Wz parameters of the waviness profile and the straightness error were analysed in more depth. We determined their alteration as a function of the studied parameters and designated our further research directions.
  • Ескіз
    Документ
    Improving the processing quality of cylinder liners using combined technology
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Nemyrovskyi, Ya.; Shepelenko, I.; Osin, R.; Posviatenko, E.
    Due to the use of surface engineering methods, a combined technology for processing the working surface of internal combustion engines cylinder liners has been developed. The advantages and disadvantages of traditional liners processing technologies are analyzed, which allowed identifying ways to improve them. A new technological process of cylinder liners processing is proposed, which includes operations of deforming broaching and finishing antifriction non-abrasive treatment. The technological equipment and tools for the chosen technological process realization are chosen. Experimental studies of the proposed technical solutions feasibility are carried out. The microrelief of the treated surface, roughness parameters, hardness distribution according to the wall thickness were determined for the studied liners, and the amount of wear was determined for the liners after running-in. Parameters analysis of geometric, mechanical and tribological characteristics of the liners working surface, processed by the existing and proposed technology showed significant advantages of the latter. There is an increase in the productivity of processing part up to 4 times, reducing the cost of the tool up to 3 times, and in general – reducing the cost of restoring the liner. It is proved that the use of the proposed technology allows improving the physical-mechanical characteristics of the working surface: strengthening the surface layer to a depth of 0.3 mm, as well as obtaining a roughness close to the operational.
  • Ескіз
    Документ
    Study of the geometry of grinding machines used for large scale crankshaft machining
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Siemiatkowski, Zbigniew; Rucki, Miroslaw; Morozow, Dmitrij; Martynowski, Robert; Shelkovoy, Alexander; Gutsalenko, Yuriy
    In the paper, grinding process control problems that occur during the marine diesel engine crankshaft production are addressed. The large size crankshafts have a length of up to 12 m and weigh up to 25 tons, but the final grinding allowance for the diameter is ca. 0.3-0.4 mm. To achieve this, very high accuracy of the mechanical parts of the grinding machine is necessary. The study focused on the measurement of parameters such as level, linearity, parallelism, runout and coaxiality of the respective mechanical parts of the grinding machine. Based on the results, some recommendations were made on the inspection procedure in order to ensure a consisted quality of the produced crankshafts. The obtained roughness parameters after grinding were found highly satisfactory, allowing effective polishing afterwards.
  • Ескіз
    Документ
    Comparative analysis of CBN cutting inserts with different edge geometries
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Kundrak, Janos; Sztankovics, Istvan; Gevai, Martina
    In this paper the experimental results of newly developed cutting inserts with special geometry and position for machining of hardened surfaces are summarized. The design of the tool holder and cutting insert allows the increase of the applied feed values in hard turning. Experiments are carried out at increased feed in bore turning procedure and the results are compared with the nowadays used conventional turning technology.
  • Ескіз
    Документ
    Решение задач управления при алмазно-искровом шлифовании сверхтвёрдых материалов
    (Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", 2016) Руднев, Александр Витальевич; Узунян, Матвей Данилович
    Представлено решение задачи управления, когда по требуемой чертежом шероховатости определяются различные сочетания режимов обработки, которые гарантируют получения необходимого качества поверхности. Результаты исследования проверены при обработке сверхтвёрдых материалов методом алмазно-искрового шлифования.