Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1705
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr
Від 2005 року кафедра має назву "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин”, попередня назва – кафедра "Теорія механізмів, машин і роботів" (від 1991), первісна назва – кафедра "Теорія механізмів і машин" (від 1920).
Кафедра "Теорія механізмів і машин" створена у 1920 році після злиття Жіночого політехнічного інституту з Харківським технологічним. Першим завідувачем кафедри став професор Яків Лазарович Геронімус, який суттєво вплинув на розвиток наукової школи з теорії механізмів і машин.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 7 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Теоретичні основи створення прогресивних конкурентоспроможних зубчастих передач(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Ткачук, Микола Миколайович; Устиненко, Олександр Віталійович; Ткачук, Микола Анатолійович; Протасов, Роман Васильович; Бондаренко, О. В.; Грабовський, Андрій Володимирович; Васильченко, Д. Р.; Саверська, Марія СергіївнаДокумент Оптимізація співвісних ступінчастих приводів машин за масогабаритними характеристиками на прикладі тривальних коробок передач(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман ВасильовичНаведено результати досліджень щодо удосконалення методів проєктування співвісних ступінчастих приводів машин з оптимальними конструктивними параметрами на прикладі тривальних коробок передач за критеріями мінімальних міжосьової відстані, довжини та маси з урахуванням навантажувальної здатності основних елементів. Розроблено математичну модель проєктування тривальних коробок передач (побудовано цільові функції, обрано змінні проєктування, сформульовано систему обмежень). Подано комбіновану методику оптимізації на основі суміщення методів ЛПτ-пошуку та звуження околів, що дає змогу спростити процес проєктування та уникнути недоліків цих методів. Надано реалізацію методики у вигляді комплексного алгоритму, який реалізовано у програмному середовищі Delphi. У результаті числових експериментів знайдені менші значення маси та габаритів коробок передач відносно прототипів. Для наукових працівників, інженерів, аспірантів та студентів.Документ Оптимальне проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом: цільова функція та змінні проектування(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Устиненко, Олександр Віталійович; Левін, Нікіта Олександрович; Бондаренко, Олексій Вікторович; Бошанскі, Мірослав; Протасов, Роман Васильович; Андрієнко, Сергій Володимирович; Матюшенко, Микола ВасильовичЗниження маси та габаритів зубчастих передач є актуальною задачею сучасного машинобудування. Одним із перспективних шляхів її розв'язання є застосування зачеплення з опукло-увігнутим контактом зубців. Тому дослідження присвячено розробці методів оптимального проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом робочих поверхонь. Критерії оптимальності: мінімальні контактні напруження та (або) мінімальні відносні швидкості ковзання з урахуванням конструктивних, геометричних та технологічних обмежень. У якості об'єкта дослідження обрано С – С зачеплення, воно запропоновано словацькими вченими М. Бошанскі та М. Верешем. Побудовано цільову функцію для випадку мінімізації контактних напружень. Критерій оптимальності сформульовано так: контактні напруження σ H у зачепленні повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Також побудовано цільову функцію для випадка мінімізації відносних швидкостей ковзання профілів. Критерій оптимальності сформульовано так: відносні швидкості ковзання профілів λ у крайніх точках зачеплення повинні приймати мінімально можливе значення при виконанні усіх обмежень. Визначені змінні проектування: кут зачеплення в полюсі α С , радіус кривизни верхньої частини лінії зачеплення r kh , радіус кривизни нижньої частини лінії зачеплення r kd . Обрано метод розв'язання задачі оптимального проектування. З усього різноманіття було обрано метод зондування простору параметрів проектування. У якості пробних точок використовуються точки ЛПτ-послідовності. Метод дає змогу оперувати значною кількістю параметрів – до 51, забезпечує достатньо велику кількість рівномірно-розподілених пробних точок – до 2 20 . У подальших дослідженнях планується сформувати систему обмежень на змінні проектування, розробити методики та алгоритми розв’язання задачі, а також провести тестові та перевірочні розрахунки з метою підтвердження та оцінки отриманих теоретичних результатів.Документ Експериментальні дослідження міцності прямозубих передач з еволютним зачепленням(ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Протасов, Роман Васильович; Устиненко, Олександр Віталійович; Бондаренко, О. В.; Левін, Н. О.Документ До питання оптимального проектування циліндричних зубчастих передач з опукло-увігнутим контактом(ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Левін, Нікіта Олександрович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Бондаренко, Олексій ВікторовичДокумент Постановка задачі пошуку раціональних параметрів зубчастих зачеплень трансмісій колісних машин(ТОВ "Планета-Прінт", 2021) Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Сєриков, Володимир ІвановичДокумент Методика аналізу ресурсу ланцюгової передачі за критерієм зносу профілю зубця зірочки(Симфонія форте, 2018) Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Андрієнко, Сергій ВолодимировичДокумент Аналіз якісних і міцнихпоказників еволютної зубчастої передачі та визначення раціонального діапазону основних параметрів її профілю(ТзОВ "КІНПАТРІ ЛТД", 2019) Протасов, Роман Васильович; Устиненко, Олександр ВіталійовичIn this paper, an evolute gear with a convex-concave contact is considered. On the basis differential equation of the initial curve cutting tool, a method for synthesizing the side curve of a gear tooth is proposed. Methods for analyzing the quality indicators and the stress-strain state of gears have been developed. On the basis results obtained a graphical domain of dependences of the gear indicators on initial conditions differential equation was formed.Документ Постановка задачі оптимізації геометричних параметрів зубчастих передач з опукло-вгнутим контактом(Дослідно-видавничий центр Наукового товариства імені Шевченка, 2017) Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович; Бондаренко, Олексій ВікторовичIncrease of contact durability teeth and reduction of gears dimensions is the important direction of mechanical engineering. The evolute gearings with convex-concave contact allows improving these indicators. In order to choose the parameters of the evolute gearing that provide maximum contact strength or minimum relative sliding velocities, it is proposed to solve the problem of optimization the geometric parameters of the initial contour and Bobillier constructing.Документ Аналіз міцності та жорсткості елементів конструкції пішохідного мосту(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Голтвяниця, Олексій Сергійович; Бондаренко, Олексій Вікторович; Устиненко, Олександр Віталійович; Протасов, Роман Васильович