Кафедра "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1705

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tmm-sapr

Від 2005 року кафедра має назву "Теорія і системи автоматизованого проектування механізмів і машин”, попередня назва – кафедра "Теорія механізмів, машин і роботів" (від 1991), первісна назва – кафедра "Теорія механізмів і машин" (від 1920).

Кафедра "Теорія механізмів і машин" створена у 1920 році після злиття Жіночого політехнічного інституту з Харківським технологічним. Першим завідувачем кафедри став професор Яків Лазарович Геронімус, який суттєво вплинув на розвиток наукової школи з теорії механізмів і машин.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 7 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Сhemically induced stresses in the cathode of single chamber solid oxide fuel cell
    (НТУ "ХПИ", 2007) Zolochevsky, A.; Tkachuk, N. N.; Viricelle, J.-P.; Pijolat, C.
    A relation between diffusion of the oxygen ions, chemical expansion in electrochemical ceramics, and chemically induced stress evolution in the cathode over time for the Single Chamber Solid Oxide Fuel Cell based on the miniaturisation concept using thick films produced by screen-printing method has been established. The proposed model has been used to calculate the time dependent stress distribution in the cathode as a function of the material parameters, geometrical parameters of the cathode, and concentration of the oxygen ions under steady state operating conditions of the Single Chamber Solid Oxide Fuel Cell.
  • Ескіз
    Документ
    An integrated approach to the analysis of creep, chemical expansion, creep damage and lifetime reduction for solid oxide fuel cells
    (NTU "KhPI", 2007) Zolochevsky, A.; Hyde, T. H.; Zhaoji, Hu
    In this paper, a comprehensive theoretical and numerical investigation has been carried out with the main focus directed at the understanding on how electrochemical transport phenomena, diffusional creep and chemical expansion in electrochemical ceramics affect creep damage growth and lifetime reduction for Solid Oxide Fuel Cell systems. Furthermore, focus is put on how the electrochemical diffusion, creep process, chemical expansivity as well as the creep damage growth in ceramic substances may be controlled in order to reduce stack degradation below 0.1%/1,000 hours, optimize cell, stack design and operating conditions, and extend stack lifetime above 40,000 hours for stationary applications and above 5,000 hours for transportation applications.