Кафедра "Турбінобудування"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/51

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/turbine

Кафедра "Турбінобудування" була заснована у 1930 році у Харківському механіко-машинобудівному інституті визначним ученим, педагогом і організатор науки, професором Володимиром Матвійовичем Маковським.

Постановою Ради Міністрів України № 665-р від 22 грудня 2006 року науково-дослідний комплекс експериментальних установок щодо вивчення газодинамічних та теплофізичних процесів у турбомашинах кафедри "Турбінобудування" НТУ "ХПІ" набув статусу "Національного надбання України". Це єдиний у країні приклад високої оцінки значущості обладнання університетської кафедри та високих наукових результатів, які одержують за його допомогою. Очолював кафедру на той час доктор технічних наук, лауреат Державної премії України в галузі науки і техніки професор Анатолій Володимирович Бойко.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук, 5 кандидатів технічних наук; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента, 2 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження впливу кута відхилу і геометричного кута виходу на профільні втрати
    (НТУ "ХПІ", 2010) Бараннік, Валентин Сергійович; Бойко, Анатолій Володимирович; Бурлака, Максим Васильович
  • Ескіз
    Документ
    Создание инженерной методики оценки эффективности сопловых решеток с поворотными диафрагмами
    (НТУ "ХПИ", 2018) Усатый, Александр Павлович; Фам, Туан Ань
    В результате проведения и обработки результатов численных исследований была получена аппроксимационная зависимость для оценки квадратов коэффициентов скорости сопловых решеток с поворотными диафрагмами. Полученная зависимость позволяет оценить влияние геометрических и режимных параметров решеток на их эффективность. Для получения такой зависимости с помощью насыщенного плана Рехтшафнера и дополнительного плана, повышающего точность и адекватность зависимости, был спланирован вычислительный эксперимент. В соответствии с разработанными планами эксперимента был спроектирован ряд сопловых решеток с различной геометрией и степенью относительного смещения их неподвижной и поворотной частей, а также построены их расчетные области. С помощью комплекса CFD были проведены соответствующие расчетные исследования по оценке влияния геометрических и режимных параметров сопловых решеток с поворотными диафрагмами на их эффективность. Полученные в процессе численных исследований квадраты коэффициентов скорости сопловых решеток c поворотными диафрагмами были использованы в процессе соответствующей обработки и создания аналитической зависимости для оценки эффективности таких решеток. Полученная зависимость предназначена для решения задач синтеза и анализа теплофикационных турбин с регулируемыми отборами пара.
  • Ескіз
    Документ
    Optimal design of high pressure steam turbine stage using computational fluid dynamics
    (2015) Boiko, A. V.; Maksiuta, D. I.
    This paper presents the results of the development and application of the shape optimization method of a high pressure steam turbine stage, which takes into account the nature of the flow around the turbine profiles and leakages through the radial seals. Computational fluid dynamic methods (ANSYS CFX) were used to calculate the stage flow characteristics. A comprehensive three-step verification of the computational model was carried out before its optimization. As a result of the optimization a new stage with an efficiency increase of 0.48 % compared to the original design was obtained. The reasons leading to this performance boost were analyzed and are presented here.
  • Ескіз
    Документ
    New method and algorithm of three-dimensional turbine guide blade rim optimization
    (ASME, 2010) Boiko, Anatoli; Govorushchenko, Yuri; Burlaka, Maksym
    The new method and algorithm of three-dimensional turbine guide blade rim optimization were proposed using CFD-calculations, guide blade deformation and reasonable computation time consuming optimization approach. Verification of three-dimensional CFD-calculations results are presented by comparison with experimental data. The reasonableness of the isolated guide blade rim optimization of a turbine stage is justified. Two methods of the complex tangential lean implementation are compared. The parametric model is developed allowing conservation of the mass flow rate through the blade passage during optimization process. Both a bowing method and computational grids construction are realized in specialized program TOpGrid. The gained grids has been written in formatCGNS(CFDGeneral Notation System). The optimization approach is grounded on a combination of the DOE theory and Monte-Carlo method. The algorithm of optimization of guide blade rim is described. The examination of aerodynamic optimization efficiency with the developed algorithm of a guide blade rim at different a/l (a-throat of the channel, l-height of a blade) was carried out. The analysis of the results of the computation and physical explanation of reasons of a turbine blade passage efficiency rise is given.