Кафедра "Двигуни та гібридні енергетичні установки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/diesel/glavnaya

Від 2022 року кафедра має назву "Двигуни та гібридні енергетичні установки", первісна назва – "Двигуни внутрішнього сгоряння".

Кафедра "Двигуни внутрішнього згоряння" (ДВЗ) заснована 9 липня 1930 року у Харківському Механіко машинобудівному інституті. Читання курсів по ДВЗ розпочали на механічному факультеті ще в 1910 році, дисципліну "ДВЗ" і проєктування ДВЗ протягом 1910-1913 рр. читав граф Сергій Йосипович Доррер. Спеціальність "ДВЗ" у Харківському технологічному інституті була організована в 1918 році. У її джерел, а пізніше й кафедри ДВЗ стояв Василь Трохимович Цвєтков (1887–1954).

Від 1980 року вона є базовою серед українських закладів вищої освіти з моторобудування. За час існування кафедра підготувала понад 4000 випускників. Сьогодні на кафедрі навчається понад 200 студентів. Обсяг ліцензійного набору є одним з найбільших в університеті.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 6 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента. Серед викладачів кафедри 3 лауреата Державної премії України, 2 лауреата премії Кабінету міністрів. Від 2001 року по 2016 рік кафедру очолював Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Нагороди Ярослава Мудрого Академії наук Вищої школи України, Лауреат державної премії в галузі науки і техніки 2008 року, професор, доктор технічних наук, проректор університету з наукової роботи – Андрій Петрович Марченко.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Зменшення теплонапруженості поршня швидкохідного двигуна з врахуванням тривимірності теплонапруженого стану
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2010) Пожидаєв, Іван Геннадійович; Пильов, Володимир Олександрович; Прокопенко, Микола Вікторович; Матвєєнко, Володимир Володимирович
  • Ескіз
    Документ
    Ідентифікація несиметричних граничних умов 3-го роду поршня швидкохідного дизеля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2010) Матвєєнко, Володимир Володимирович; Турчин, В. Т.; Коваленко, В. Т.; Обозний, Сергій Володимирович; Пильов, Володимир Олександрович
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до розрахункової роботи "Дослідження теплонапруженого стану поршня" з дисципліни "Теплообмін у ДВЗ"
    (2020) Пильов, Володимир Олександрович; Ліньков, Олег Юрійович; Триньов, Олександр Володимирович
    З дедалі більш зростаючими вимогами до потужності ДВЗ, а саме до її збільшення, збільшується й теплонапружений стан деталей двигуна, зокрема, камери згоряння, а в дизелі – поршня. Забезпечення заданого ресурсу теплонапружених деталей камери згоряння є однією з найбільш важливих проблем, які потребують вирішення в процесі проєктування перспективних двигунів та їхньої модернізації. Камера згоряння є одним із найважливіших конструктивних елементів дизеля, що безпосередньо впливає на паливну економічність, токсичність викидів і ресурс. У розрахунковій роботі досліджується поршень швидкохідного дизеля на досягнення необхідного рівня працездатності при заданому рівні форсування. У процесі аналізу виконується оцінка температури крайки камери згоряння, зони верхнього поршневого кільця та рівень форсування двигуна. Особливу увагу приділено синтезу геометрії камери згоряння за допомогою САПР, заданню граничних умов і рішенню завдань теплопровідності.
  • Ескіз
    Документ
    Спрощення граничних умов нестаціонарної задачі теплопровідності при визначенні ресурсної міцності поршня дизеля
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Мордвінцева, Ірина Олескандрівна; Пильов, Володимир Олександрович
    Виконано аналіз літератури щодо отримання функцій керування граничних умов нестаціонарної задачі теплопровідності поршня, що дозволяє оцінити його ресурс. На основі експериментального дослідження поршня двигуна 4ЧН12/14 встановлено, що для зон першого та другого поршневих кілець необхідно мати дані щодо функції керування Фt(τ) граничних умов для ряду перехідних процесів. Враховуючі складність отримання даних функцій, запропоновано допустимі спрощення граничних умов, а саме функції керування Фt(τ) при визначенні ресурсної міцності поршня на початкових етапах проектування. Для цього запропонована миттєва зміна граничних умов із запізненням у часі τ відносно реального початку перехідного процесу. Дослідження проводилося для поршня дизеля 4ЧН12/14 при потужності Nе=75,3кВт. Встановлено, що розрахунковий рівень накопичених пошкоджень матеріалу в зоні кромки камери згоряння з урахуванням високочастотної складової є на порядок більший, ніж без урахування. Також було виконано ряд розрахунків для спрощених граничних умов Фt(τ) для зон першого та другого поршневих кілець із різною величиною запізнення в часі відносно моменту початку перехідного процесу дизеля. Автентичність запропонованих спрощень граничних умов із дотриманням концепції гарантованого забезпечення ресурсу визначалася з використанням показникавідносного розрахункового збільшення ресурсу ϕ. Значення показника ϕ наведені з урахуванням високочасто-тної складової та без неї. Результати показали, що для різного виду спрощень граничних умов вплив високочастотної складової змінюється.Так на початкових етапах проектування застосування спрощеного виду граничних умов функції керування із запізненням у часі в діапазоні 17-22 сек можливо проведення порівняльного аналізу конструкцій без врахування високочастотної складової їх температурного стану. Оскільки ці дані мають вагомість менше 1%. Для забезпечення достовірності результату, шляхом дотримання концепції гарантованого забезпечення фізичної надійності конструкцій в процесі їх проектування і доводки, урахування високочастотної складової температури в поверхневому шарі денця поршня є обов’язковим.
  • Ескіз
    Документ
    Моделювання нестаціонарного високочастотного температурного стану поршня ДВЗ з теплоізольованою поверхнею камери згоряння
    (НТУ "ХПІ", 2015) Марченко, Андрій Петрович; Пильов, Вячеслав Володимирович
    У статті викладено методику моделювання тривимірного нестаціонарного високочастотного температурного стану теплоізольованого поршня, засновану на розбивці тіла поршня на області тривимірної стаціонарної та одновимірної нестаціонарної теплопровідності. Проаналізовано теплові потоки в поверхневому шарі поршня. Підтверджено допустимість прийнятого припущення щодо можливості знехтування їх складовою паралельною поверхні камери згоряння. Рекомендовано виділення збільшеної кількості зон задання граничних умов по поверхні камери згоряння порівняно до стаціонарної задачі теплопровідності.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка жорсткості тарілки клапана автотракторного дизеля в безмоторному експерименті
    (НТУ "ХПІ", 2014) Триньов, Олександр Володимирович; Куліш, Остап Михайлович; Могильний, Олександр Павлович
    Робота спрямована на підвищення точності та достовірності моделювання теплонапруженості стану деталей клапанного вузла форсованих автотракторних дизелів з використанням кінцево елементної вузлової математичної моделі. Важливу роль у формуванні напружено-деформованого стану клапана в умовах експлуатації грає механічна складова від сил тиску газів в циліндрі ДВЗ. Коректне завдання граничних умов задачі механіки, вибір схеми закріплення деталі дозволяють оцінити реальний розподіл складових напружено-деформованого стану, намітити шляхи його поліпшення. Одним з таких шляхів може стати раціональний вибір конструктивного параметра – жорсткості тарілки клапана. Підвищення жорсткості тарілки клапана, як показали проведені дослідження, істотно підвищує моторесурс клапана і його надійність.