Кафедра "Двигуни та гібридні енергетичні установки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/54

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/diesel/glavnaya

Від 2022 року кафедра має назву "Двигуни та гібридні енергетичні установки", первісна назва – "Двигуни внутрішнього сгоряння".

Кафедра "Двигуни внутрішнього згоряння" (ДВЗ) заснована 9 липня 1930 року у Харківському Механіко машинобудівному інституті. Читання курсів по ДВЗ розпочали на механічному факультеті ще в 1910 році, дисципліну "ДВЗ" і проєктування ДВЗ протягом 1910-1913 рр. читав граф Сергій Йосипович Доррер. Спеціальність "ДВЗ" у Харківському технологічному інституті була організована в 1918 році. У її джерел, а пізніше й кафедри ДВЗ стояв Василь Трохимович Цвєтков (1887–1954).

Від 1980 року вона є базовою серед українських закладів вищої освіти з моторобудування. За час існування кафедра підготувала понад 4000 випускників. Сьогодні на кафедрі навчається понад 200 студентів. Обсяг ліцензійного набору є одним з найбільших в університеті.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту енергетики, електроніки та електромеханіки Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 2 доктора технічних наук, 6 кандидатів технічних наук; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента. Серед викладачів кафедри 3 лауреата Державної премії України, 2 лауреата премії Кабінету міністрів. Від 2001 року по 2016 рік кафедру очолював Заслужений діяч науки і техніки України, лауреат Нагороди Ярослава Мудрого Академії наук Вищої школи України, Лауреат державної премії в галузі науки і техніки 2008 року, професор, доктор технічних наук, проректор університету з наукової роботи – Андрій Петрович Марченко.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 10
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання розрахункових робіт "Визначення похибок вимірювання ефективних показників дизеля", "Приведення параметрів дизеля до стандартних атмосферних умов, температури та щільності палива"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Кравченко, Сергій Сергійович; Білик, Сергій Юрійович; Ліньков, Олег Юрійович
    Достовірні висновки про результати випробування двигуна можуть бути зроблені лише на підставі дослідних даних, що мають певний рівень точності. Перелік параметрів, що вимірюються, і точність їх вимірювання для більшості видів випробувань регламентується державними стандартами. Похибки величин, що визначаються за результатами вимірювання інших параметрів, обчислюють на підставі загальної теорії похибок. Сумісність результатів випробувань, проведених в різний час, для одного або різних двигунів забезпечують шляхом приведення їх ефективних показників до стандартних умов. Дані контрольні роботи спрямовані на закріплення теоретичного матеріалу щодо визначення результуючих похибок складних дослідів та методів приведення до ефективних показників та стандартних умов і дозволяють отримати практичні навички за вказаними розділами курсу. Перед виконанням робіт необхідно вивчити розділи курсу: види та завдання випробування, похибки вимірювання, методи вимірювання крутного моменту, частоти обертання та витрати палива, сумісність результатів випробування.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив водопаливної емульсії на робочий процес дизеля 4ЧН12/14
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2016) Савченко, Анатолій Вікторович; Марченко, Андрій Петрович
  • Ескіз
    Документ
    Особливості робочого процесу дизеля при використанні водопаливної емульсії
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2016) Фатєєв, А. В.; Карягін, Ігор Миколайович
  • Ескіз
    Документ
    Експериментальне дослідження механічних втрат в двигуні автомобіля ВАЗ-21081
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2017) Осетров, Олександр Олександрович; Альохін, Д. С.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив умов подачі водопаливної емульсії на робочий процес дизеля
    (НТУ "ХПІ", 2017) Парсаданов, Ігор Володимирович; Карягін, Ігор Миколайович; Савченко, Анатолій Вікторович
  • Ескіз
    Документ
    Математичне моделювання процесів сумішоутворення та згоряння в дизелі на водопаливній емульсії
    (НТУ "ХПІ", 2018) Савченко, Анатолій Вікторович
    Використання водопаливної емульсії (ВПЕ) в якості палива для дизелів дозволяє досягти значного комплексного покращення паливно-екологічних показників двигуна. Проте, процес згоряння ВПЕ помітно відрізняється від згоряння традиційного дизельного палива. Це обумовлює виникнення резервів з покращення дизеля на ВПЕ шляхом вибору оптимальних параметрів. Найбільш раціональним шляхом для вирішення поставленої задачі є використання комплексної математичної моделі дизеля при роботі на ВПЕ. Одним з найбільш важливих складових такої моделі дизеля є математична модель процесів сумішоутворення та згоряння палива в циліндрі. Наведено основні елементи математичної моделі процесів сумішоутворення та згоряння водопаливної емульсії в дизелі. Для ідентифікації математичної моделі було використано результати комплексу експериментальних досліджень дизеля на водопаливній емульсії на найбільш показових режимах роботи дизеля, що відображають вплив кута випередження впорскування палива, та вміст води у водопаливній емульсії. Підвищення точності отриманих даних експериментальних досліджень досягнуто використанням методів обробки даних окремо для кожного робочого циклу дизеля. Наведено результати ідентифікації математичної моделі. Результати математичного моделювання добре узгоджуються із експериментальними даними, характер та ступінь впливу розглянутих факторів на процеси сумішоутворення та згоряння відображений адекватно. Отримані результати є вихідними даними для моделювання процесів утворення сажі та оксидів азоту в циліндрі дизеля. Це дозволить адекватно оцінити вплив кожного з обраних параметрів на показники дизеля та визначити сукупність параметрів, що забезпечать найбільш ефективне використання ВПЕ в дизелі.
  • Ескіз
    Документ
    Розробка економічної моделі експлуатації тракторного дизеля в системі прогнозування ресурсної міцності деталей камери згоряння
    (НТУ "ХПІ", 2009) Білогуб, Олександр Віталійович; Турчин, В. Т.; Пильов, Володимир Олександрович; Прокопенко, Микола Вікторович; Бакланов, Сергій Миколайович; Силенок, С. В.
    Виконано аналіз відомих моделей експлуатації тракторних дизелів. Для масиву представницьких полігонів експлуатації проведено комплекс чисельних експериментів по визначенню температурного стану поршня. З метою підвищення економічності методу прогнозування ресурсної міцності поршня та інших деталей камери згоряння запропоновано об'єднання представницьких полігонів деталізованої моделі експлуатації дизеля за характерною визначеною температурою деталі.
  • Ескіз
    Документ
    Методика розрахунку швидкодіючого привода керуючого клапана паливопостачальної апаратури
    (НТУ "ХПІ", 2012) Іващенко, Н. А.; Грєхов, Леонід Володимирович; Цзяньхуей, Чжао
    Запропонована повна методика розрахунків швидкодіючого електромагнітного привода керуючих органів паливопостачаючої апаратури двигунів внутрішнього згоряння з електронним керуванням. Новизна й корисність запропонованого методу розрахунків обумовлена відсутністю адекватної специфічним завданням методики, її необхідною простотою і сумісністю з гідродинамічними розрахунками паливної апаратури, а також повсюдним впровадженням у виробництво такого типу паливних систем. Викладені результати демонструють можливості розрахунків, облік нестаціонарних ефектів у магнітних матеріалах, електричних колах, динаміки механічних елементів. Результати застосовні для швидкодіючих керуючих вузлів паливної апаратури бензинових і дизельних двигунів внутрішнього згоряння.
  • Ескіз
    Документ
    Вибір параметрів адаптивного завдання паливоподачі автомобільного дизеля 4ЧНА-1 8,8/8,2 в умовах моторного стенда
    (2012) Грицюк, Олександр Васильович; Врублевський, Олександр Миколайович; Щербаков, Григорій Олександрович; Овчинніков, О. О.
    У статті представлені результати стендових випробувань автомобільного дизеля 4ДТНА1, проведених по ортогональному математичному плану з метою одержання поліноміальних залежностей необхідних параметрів пали-воподачі від частоти обертання колінчатого вала і тиску наддувного повітря для формування їх адаптивного зада-вання під конкретні умови роботи дизеля. Моторними випробуваннями підтверджена необхідність закладеного в конструкцію паливоподаючої апаратури дизеля зв'язаного керування цикловою подачею палива і кутом випередження упорскування палива по всіх експериментально-розрахункових точках характеристик усережимного регу-лятора. Отримані математичнізалежності для подальшого відпрацьовування і настроювання розділеної паливо-подаючої апаратурибезпосередньої дії для вітчизняного автомобільного дизеля.
  • Ескіз
    Документ
    Аналіз показників роботи дизеля по замкненому циклу у складі когенераційної установки
    (НТУ "ХПІ", 2012) Бганцев, Валерій Миколайович; Мараховський, В. П.
    Наведено результати порівняльних випробувань одноциліндрового дизеля на атмосферному повітрі та по замкненому циклу з використанням у якості робочого тіла у термодинамічному циклі – продуктів згоряння палива. Штучна газова суміш, що подавалася на впуск дизеля, складалася в основному із диоксиду вуглецю, водяної пари і кисню. Отримані дані проаналізовано стосовно до когенераційних установок різного призначення.