Кафедра "Комп'ютерна інженерія та програмування"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1095

Офіційний сайт кафедри https://web.kpi.kharkov.ua/cep

Від 26 листопада 2021 року кафедра має назву – "Комп’ютерна інженерія та програмування"; попередні назви – “Обчислювальна техніка та програмування”, “Електронні обчислювальні машини”, первісна назва – кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої”.

Кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої” заснована 1 вересня 1961 року. Організатором та її першим завідувачем був професор Віктор Георгійович Васильєв.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Перший випуск – 24 інженери, підготовлених кафедрою, відбувся в 1964 році. З тих пір кафедрою підготовлено понад 4 тисячі фахівців, зокрема близько 500 для 50 країн світу.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 11 докторів технічних наук, 21 кандидат технічних наук, 1 – економічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 доктор філософії; 9 співробітників мають звання професора, 14 – доцента, 2 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    Definition of residual operation resource of starter batteries by way of impedance research at different service terms
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Makogon, Helen; Vasylenko, Denys; Potapov, Den; Piskun, Serghij; Bazilevskij, Igor; Ivanov, Vladimir; Klimov, Alexej; Prichina, Volodymir; Zobnin, Aleksej
    The subject matter of the article is the physicochemical processes occurring in a battery under different conditions and operating times. The goal of the study is to develop, a methodology for estimating the residual life-span of the batteries to make recommendations on the extension of their service life on the basis of an analysis of the conditions of use of the batteries. The tasks to be solved are: to analyze the influence of starter battery conditions on their performance and service life; to analyze the existing methods of determining the residual life of the batteries; to study the dependences of the deviation of the impedance fromthe standard value for the batteries at different moments of their normal life and to develop a method for predicting the residual life of the rechargeable batteries (RB). Generalscientific and special methods of scientific knowledge are used. The following results are obtained. On the basis of the readings of the ammeter and voltmeter when switching on the battariesin the circuit at different load values and according to the data obtained during the control-training cycle (CTC), the dependence of the impedance deviation from the base value at different regular battery life was investigated. According to the proposed method, it is easy to determine in which batteries the degradation has just begun and in which they have reached the level when they need tobe replaced without waiting for a fatal failure, by obtaining a minimum number of values of the electric parameters of the battery and comparing the data obtained at different times. Proper selection of chargers, skilled operation and timely monitoring of battary'sresidual life are the most important requirements for their operation. In full-time batteries, the internal resistance begins to increase over time due to natural wear and tear. Significant deviation from the norm in the smaller side indicates aclear malfunction sucha battery must be replaced regardless of its useful life. When the deviation from the baseline exceeds 25%, itis time to replace the battery. The conducted studies revealed nonlinear relationships between the battery life and its predicted residual life. Conclusions. Ensuring that the equipment is ready for use depends largely on the state of the RB. The greatest impact on the performance and life of the batteries is due to the temperature conditions, the degree of sparseness of thebatteries on the machine and the level of charging voltages on the network. In the actual operating conditions of the RB, there is a need to assess their technical condition, disassemble them for t oubleshooting, maintain their availability and extend their service life. RB degradation is reflected in the internal support of the battery cells. Determining the internal resistance of the RB is based on the Ohm dependencies of the complete circle and reduces to a system of two equations. RB life can be considered one of its most important performance characteristics. The relationship between battery life and itsestimated residual service life is nonlinear. Proper selection of chargers, skilled operation and timely monitoring of RB's residual life are the mostimportant requirements for their operation.