Кафедра "Комп'ютерна інженерія та програмування"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1095

Офіційний сайт кафедри https://web.kpi.kharkov.ua/cep

Від 26 листопада 2021 року кафедра має назву – "Комп’ютерна інженерія та програмування"; попередні назви – “Обчислювальна техніка та програмування”, “Електронні обчислювальні машини”, первісна назва – кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої”.

Кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої” заснована 1 вересня 1961 року. Організатором та її першим завідувачем був професор Віктор Георгійович Васильєв.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Перший випуск – 24 інженери, підготовлених кафедрою, відбувся в 1964 році. З тих пір кафедрою підготовлено понад 4 тисячі фахівців, зокрема близько 500 для 50 країн світу.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 11 докторів технічних наук, 21 кандидат технічних наук, 1 – економічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 доктор філософії; 9 співробітників мають звання професора, 14 – доцента, 2 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    Risk and exposure control of aviation impact on environment
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Zaporozhets, Oleksandr; Levchenko, Larysa; Synylo, Kateryna
    Till now the exposure analysis and assessment are put in fundament of the system of environment protection from human activities including the civil aviation. Risk methodology is considered mostly as supplemental tool for this. All the environmental hazards are subject of occupational (or transportation) safety at the same moment.The risks and of their impact on human and ecological (ecosystems) health is more valuable assessment than simply an exposure analysis, for example, a number of people annoyed by noise is more informative value than a number of exposed by noise (over or equal to specific level) people or simply an area of exposed by noise (of specific level) lands in vicinity of the airport under consideration. In comparison with noise annoyance, for which higher exposure provides higher number of annoyed people inside exposed community, for other types of risk agents the severity of health changes is also evident – up to cancer (for example, leukemia may be caused by electro-magnetic field exposure to people) or direct mortality outcomes. So, individual and societal risks are becoming more attractive values for decision making process in a number of practical cases of environment protection, in aviation sector also. To confirm this quite evident now precondition it is important to mention that a vulnerability of the human or/and ecosystem under consideration is important to be assessed correctly, in a number of cases the vulnerability is possible to be controlled (not only the exposure of the noise or other factorbeing controlled!) to reach a final result of protection from a hazard(s). For example, considering noise annoyance, a complementary to Balanced Approach to aircraft noise management the community engagement is recommended (ICAO Cir. 351). For this was launched EU H-2020 project ANIMA (Aviation Noise Impact Management through Novel Approaches) for this to find the better communication solutions between exposed by noise community and authorities responsible for noise management.