Кафедра "Комп'ютерна інженерія та програмування"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1095
Офіційний сайт кафедри https://web.kpi.kharkov.ua/cep
Від 26 листопада 2021 року кафедра має назву – "Комп’ютерна інженерія та програмування"; попередні назви – “Обчислювальна техніка та програмування”, “Електронні обчислювальні машини”, первісна назва – кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої”.
Кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої” заснована 1 вересня 1961 року. Організатором та її першим завідувачем був професор Віктор Георгійович Васильєв.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Перший випуск – 24 інженери, підготовлених кафедрою, відбувся в 1964 році. З тих пір кафедрою підготовлено понад 4 тисячі фахівців, зокрема близько 500 для 50 країн світу.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 11 докторів технічних наук, 21 кандидат технічних наук, 1 – економічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 доктор філософії; 9 співробітників мають звання професора, 14 – доцента, 2 – старшого наукового співробітника.
Переглянути
Результати пошуку
Документ Хмарна система підтримки прийняття рішень технологічного процесу відновлення поверхонь конструкцій і деталей машин(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Смірнова, Тетяна Віталіївна; Буравченко, Костянтин Олегович; Кравченко, Сергій Сергійович; Горбов, Віталій Олегович; Смірнов, Олексій АнатолійовичОб'єктом дослідження є процес підтримки прийняття рішень технологічного процесу. Предметом дослідження є система підтримки прийняття рішень технологічного процесу відновлення поверхонь конструкцій і деталей машин у вигляді хмарного сервісу. Мета роботи полягає в розробці системи підтримки прийняття рішень технологічного процесу відновлення поверхонь конструкцій і деталей машин у вигляді хмарного сервісу, що дозволить у подальшому оптимізувати високотехнологічні процеси підприємств різного масштабу з використання хмарних інформаційних технологій. У результаті дослідження проаналізовано труднощі автоматизації проектування технологічних процесів, пов'язані головним чином з тим, що завдання проектування технологічних процесів не мають в даний час формальних методів вирішення. Тому для здійснення технологічного проектування проведено розробку формалізації технології (або її частини), тобто проведено заміну (перетворення) змістовних пропозицій математичним апаратом. В результаті даної формалізації запропоновано схему руху інформації в процесі оптимізації технологічного процесу розроблено модель реалізації структури технологічного процесу, для якої визначено основні вхідні параметри: перелік параметрів, які впливають на процес. Також була запропонована структура експертної системи для оптимізації технологічних процесів, проаналізовані методи представлення знань та відповідно розроблено схему потоків інформації під час реалізації даної експертної системи. На основі розглянутих та розроблених методів та механізмів, які використовують для розробки технологічних процесів розроблено структуру інформаційної хмарної системи підтримки прийняття рішень для автоматизації створення оптимізованих технологічних процесів. За допомогою використання розроблених методів та моделей, в результаті проведення процесу оптимізації технологічного процесу за допустимими евристичними правилам, вдалося отримати множину ланцюгів окремо оптимізованих технологічних процесів, з якої проводиться багатокритеріальній відбір, що відповідає поставленим вимогам оптимізації. Користувач системи може отримувати у відповідь як і одну картку технологічного процесу, так і декілька найкращих. Висновки. Розроблені підходи оптимізації технологічних процесів були застосовані до вирішення задачі оптимізації технологiчного процесу електродугової обробки. Спочатку проведено формалізацію технологічного процесу електродугової обробки. Після цього, проведено формування евристичних правил та бази знань структури технологічного процесу електродугового напилення та відповідно розроблено структури бази знань даного технологічного процесу та діаграма використання розробленої інформаційної системи у вигляді хмарного сервісу.Документ System for supporting decisions of a physician of the telemedicine system(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2017) Bezkrovnyi, D. B.; Podorozhniak, A. O.Документ Методи підтримки прийняття рішень при проведенні оптичних досліджень(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Хорошун, Ганна МиколаївнаРозроблено методи підтримки прийняття рішень для задач з прикладної оптики,в яких необхідно прийняти рішення щодо якості зображення та його відповідності до вимог, котрі визначаються за його подальшим використанням. Обговорено вибір каліброваного теоретичного зображення за яким перевіряється правильність проведення розрахункової роботи. Наведено алгоритм,за яким покращується отримане чисельне зображення. В роботі визначені недоліки систем машинного зору, такі як дефекти елементів системи, роз’юстування системи, шуми, невдала схема експерименту, що знижують якість експериментального зображення. Для встановлення взаємозв'язків між причинами та наслідками недоліків побудовано таблицю з причинами утворення недоліків на дифракційної картині за схемою Ісікави. Якість та шляхи вдосконалення експериментального зображення встановлюється з використанням діаграми Парето. Вдосконалення відбувається ітераційно і дозволяє поступово покращити якість зображення до максимально можливого значення в експериментальній схемі. Введено два етапи прийняття рішень – перший визначає досконалість експериментального зображення, а другий – його прийнятність у якості головного результату роботу за думкою експертів. Повнота альтернатив в аналізі наведена рекомендаціями щодо подальших дій, а величина похибки завдяки комбінації двох методів: діаграми Парето та думки експертів, не перевищує 5 %.Документ The use of “electronic cloud” technology to improve the functioning of the recovery system of armored weapons and equipment(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Kopashynskii, Serhiy; Serpukhov, Oleksandr; Makogon, HelenThe subject matter of the article is the process of the system of recovery of armored weapons and equipment functioning in the performance of tasks for the purpose in modern conditions. The goal of the study is to create a decision support system for the recovery of armored weapons and equipment under the interactive analysis of temporal and spatial indicators of warfare based on the use of “electronic cloud " technology. The tasks to be solved are: to formulate tasks effectiveness will increase in the decision support system; to develope structural and functional-logical scheme of the system, the list of external, calculation and control modules; to determinate the volume and format of input and output information for each structural unit and information buses of the system; to define the format of protocols for information exchange, the content of “survey ” cards. General scientific and special methods of scientific knowledge are used. On the basis of a systematic analysis of the existing of armored weapons and military equipment recovery system, the main conditions and factors affect its functioning in modern armed conflicts were determined. The following results are obtained. The synthesis of the structural and logical scheme of the decision support system “virtual headquarters” in the form of software with modular architecture was carried out. Conclusions. Today, not only the process of positioning forces and means of technical support and their rational placement relative to military units, but also rapid response to changes in the technical situation is complicated. Improving the quality of the of weapons and military equipment recovery system is possible by creating a decision support system "Virtual headquarters". The main idea of creating the system is the processing of incoming and outgoing information in interactive mode, operational and optimal management of information flows and visualization of the solution for the recovery of weapons and military equipment. The proposed modular system architecture provides a list of external, design and management modules; the scope and format ofinput and output information for every business unit and information system buses. The information space, where the system resources will be located, is proposed to be built using the "electronic cloud" technology.Документ The analysis of expert system for adapting decisions for determining the type of radio response sources(НТУ "ХПІ", 2018) Gatsenko, Serhiy; Buchinsky, YuriyIn this article, the authors of research described the sources of radio radiation and explained the complexity of identifying sources of radioelectronic radiation under a priori uncertainty. Authors of the article state, that the source of radio-electron radiation can be identified by a set of parameters of its signal. It is established that the informational nature of the signal source of radio emission for the devices of radio monitoring depends on how reliable this signal is detected and how accurately (precisely) its parameters are determined, which are useful days of radio monitoring of the message or value. Because signal tracking always takes place against a background of different kinds of interference, the fact of detecting a signal, as well as errors in measuring signal parameters and selecting messages are always random. The problem of determining the type of signal, and therefore the source, which it emits, is partially solved by the preliminary analysis of the ether on the hearing conducted by the operators of radiomonitoring. This makes it possible not to distract from non-informative signals belonging to sources of radio-electronic radiation that are not showing interest to radio monitoring, to shorten the search time for sources of radio-electronic radiation and to minimize the cost of depreciation of equipment. The disadvantage of this method is the necessity to have a sufficient number of trained operators and to constantly increase their training. Was given that the preparation of one operator to a professional level can last 6-12 months, it is very difficult to provide data requirements. Therefore, in the given article it is suggested to analyze the parameters of sources of radio-electronic radiation on a set of parameters of sources signals of radio-electron radiation with the help of expert decision support system concerning determination of sources parameters of radio-electronic radiation. In the article, the authors proposed an expert system for determining the parameters of sources of radio-electronic radiation using a database management system. Unlike machine programs that use procedural analysis, expert systems solve problems in a narrow subject area (specific field of expertise) based on deductive considerations. Such systems are often able to find solutions that are unstructured and poorly defined. They cope with the lack of structuring by involving heuristics, that is, the rules described in accordance with the experience of using the equipment, which may be useful in those situations where the lack of necessary knowledge or time eliminates the possibility of complete analysis.Документ Синтез автоматизированной системы управления подвижным составом на основе геометрической теории управления и нейронных сетей(НТУ "ХПИ", 2017) Заковоротный, Александр ЮрьевичДиссертация на соискание ученой степени доктора технических наук по специальности 05.13.07 – автоматизация процессов управления. – Национальный технический университет "Харьковский политехнический институт", Харьков, 2017. Диссертация посвящена решению научно-прикладной проблемы разработки бортовой системы поддержки принятия решений машинистом, созданной на основе обобщенных математических моделей и средств оптимизации динамики подвижных объектов с использованием новых методов и программного обеспечения, а также новой технологии обработки информации на основе стабильно-пластичных нейронных сетей и новых моделей ассоциативной памяти, что создает теоретическую предпосылку разработки автоматических систем управления подвижным составом и позволяет улучшить его энергетические характеристики. Разработана модель дизель-поезда, учитывающая основные виды колебаний вагонов и распределение сил взаимодействия между ними во время движения, а также параллельную работу тяговых приводов, которая адекватно отражает процессы, протекающие на реальном объекте. Разработано программное обеспечение, реализующее человеко-машинную систему, которая позволяет автоматизировать аналитические преобразования геометрической теории управления при синтезе моделей в форме Бруновского для объектов, описываемых системами обыкновенных дифференциальных уравнений высокого порядка с несколькими управлениями. На основе нейронных сетей адаптивной резонансной теории, способных решать задачи с несколькими решениями, предложен новый метод поиска функций преобразования между переменными линейных и нелинейных моделей. С помощью принципа максимума решены две задачи оптимального управления тяговым подвижным составом: максимального быстродействия и минимизации взвешенной линейной комбинации времени и расходов квадрата управления, что позволяет, с одной стороны, получить для каждого участка пути законы управления, которые определяют минимально необходимое время для преодоления перегона, а с другой стороны, получить законы управления, обеспечивающие график движения и минимизацию расхода топливно-энергетических ресурсов. Разработаны стабильно-пластичные нейронные сети Хемминга, Хебба и сети на основе перцептрона, способные распознавать новую информацию и дообучаться в процессе своего функционирования, которые позволяют использовать их как альтернативу дискретным нейронным сетям адаптивной резонансной теории. Разработана бортовая система поддержки принятия решений, которая позволяет в реальных условиях скоростного движения выдавать машинисту закон управления поездом, при котором соблюдается график движения при минимальных затратах топливно-энергетических ресурсов. Для реализации базы данных системы поддержки принятия решений машинистом разработана N-направленная нейросетевая ассоциативная память, которая способна восстанавливать по входному вектору множество из N векторов, ассоциативных к входной информации, и двунаправленная многослойная дискретная ассоциативная память с управляющими нейронами, которая способна восстанавливать цепочки ассоциаций и корректировать результаты с учетом дополнительной информации. Создана база знаний, позволяющая запоминать несколько равноценных решений о законе управления поездом для текущего перегона, нейросетевая система диагностики тяговых двигателей и система, позволяющая прогнозировать возникновение и подавлять развитие буксования колесных пар во время движения. Приведены результаты экспериментальных исследований интеллектуальной системы поддержки принятия решений машинистом и законов оптимального управления подвижным составом, которые подтвердили достоверность предложенных решений по автоматизации процессов управления движением дизель-поезда.Документ Синтез автоматизованої системи управління рухомим складом на основі геометричної теорії керування та нейронних мереж(НТУ "ХПІ", 2017) Заковоротний, Олександр ЮрійовичДисертація на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук за спеціальністю 05.13.07 – автоматизація процесів керування. – Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", Харків, 2017. Дисертація присвячена вирішенню науково-прикладної проблеми розробки бортової системи підтримки прийняття рішень машиністом, що створена на основі узагальнених математичних моделей та засобів оптимізації динаміки рухомих об'єктів з використанням нових методів та програмного забезпечення, а також нової технології обробки інформації на основі стабільно-пластичних нейронних мереж та нових моделей асоціативної пам'яті, яка створює теоретичну передумову розробки автоматичних систем керування рухомим складом та дозволяє поліпшити його енергетичні характеристики. Розроблено модель дизель-поїзда, що враховує основні види коливань вагонів та розподіл сил взаємодії між ними, а також паралельну роботу тягових двигунів обмоторених вагонів, що адекватно відображає процеси, які протікають на реальному об'єкті. Розроблено спеціалізоване програмне забезпечення, що реалізує людино-машинну систему, яка дозволяє автоматизувати аналітичні перетворення геометричної теорії керування при синтезі моделей у формі Бруновського. На основі нейронних мереж, що здатні вирішувати завдання з декількома рішеннями, розроблено новий метод пошуку функцій переходу між змінними нелінійних і лінійних моделей у формі Бруновського. Розроблені стабільно-пластичні нейронні мережі Хеммінга, Хебба та мережі на основі перцептрона, здатні розпізнавати нову інформацію й донавчатися в процесі функціонування, та модифікацію нейронної мережі Хеммінга, що здатна визначати декілька рішень. Розроблено структуру та складові бортової системи підтримки прийняття рішень, що дозволяє в реальних умовах експлуатації рухомого складу й поточній зміні дорожньої обстановки видавати машиністу закон керування, при якому дотримується графік руху за мінімальних витрат паливо-енергетичних ресурсів. Проведені дослідження на математичних моделях і реальному об'єкті, результати яких підтверджують правильність запропонованих рішень, методів та алгоритмів.Документ Определение входных параметров для СППР процесcов механообработки(НТУ "ХПИ", 2013) Лимаренко, Вячеслав Владимирович; Хавина, Инна ПетровнаВ работе рассмотрены вопросы выбора входных параметров системы поддержки принятия решений (СППР) технологического процесса механообработки деталей для авиадвигателестроения. Перечислены основные параметры, имеющие практическое влияние на процесс механообработки, и показаны связи между ними