Кафедра "Комп'ютерна інженерія та програмування"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1095

Офіційний сайт кафедри https://web.kpi.kharkov.ua/cep

Від 26 листопада 2021 року кафедра має назву – "Комп’ютерна інженерія та програмування"; попередні назви – “Обчислювальна техніка та програмування”, “Електронні обчислювальні машини”, первісна назва – кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої”.

Кафедра “Математичні та лічильно-вирішальні прилади та пристрої” заснована 1 вересня 1961 року. Організатором та її першим завідувачем був професор Віктор Георгійович Васильєв.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Перший випуск – 24 інженери, підготовлених кафедрою, відбувся в 1964 році. З тих пір кафедрою підготовлено понад 4 тисячі фахівців, зокрема близько 500 для 50 країн світу.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 11 докторів технічних наук, 21 кандидат технічних наук, 1 – економічних, 1 – фізико-математичних, 1 – педагогічних, 1 доктор філософії; 9 співробітників мають звання професора, 14 – доцента, 2 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Methodological instructions for completing a calculation and graphic task in the "Computer electronics" academic discipline
    (National technical university "Kharkiv polytechnic institute", 2024) Skorodielov, Volodymyr Vasyliovych; Podorozhniak, Andrii Oleksiiovych; Heiko, Hennadii Viktorovych
    Methodical instructions for a computational and graphic task provide for independent work in the discipline "Computer electronics", the goals of which are: to give knowledge about the element base of computers (discrete passive electronic components, semiconductor devices, microcircuits), the principles of constructing on their basis typical functional units of analog and analog-digital devices of computers and various kinds of converters in microprocessor and microcontroller systems; to provide theoretical and engineering training necessary for the development, research and operation of various analog computer devices, microprocessor and microcontroller systems, as well as specialized computer systems for various purposes; to provide practical skills in the development and analysis of computer hardware, microprocessor and microcontroller systems using modern programs for modeling electronic circuits. The performance of the computational and graphic task involves the consolidation of knowledge and the acquisition of practical skills in the construction, calculation and modeling of analog device circuits. Each student receives an individual task in accordance with its version and clarifies the initial data with the teacher. The study of the operation of circuits is carried out using programs for modeling electronic circuits. Theoretical information and reference materials that are necessary for the performance of this calculation and graphic task are given in the recommended literature and lecture materials. The execution of a computational and graphic task is considered on the examples.
  • Ескіз
    Документ
    Methodological instructions for practical work in the "Computer electronics" academic discipline
    (National technical university "Kharkiv polytechnic institute", 2024) Skorodielov, Volodymyr Vasyliovych; Podorozhniak, Andrii Oleksiiovych; Heiko, Hennadii Viktorovych
    Methodical instructions take into account the possibility of performing practical work both on universal circuit boards with sets of jumpers, discrete passive and semiconductor elements, transistors and microcircuits, and using electronic circuit modeling programs. When conducting practical work, the following provisions should be followed: 1) practical classes are conducted face-to-face in the entire group, the volume of tasks is determined by the teacher; 2) each practical work requires independent preparation, including the study of theoretical material and implementation the necessary project work, theoretical analysis of the developed schemes, construction of time diagrams; 3) In the course of practical work, students must assemble the scheme on a universal circuit board or in the modeling program and perform its research; 4) a report is drawn up for each practical work, which includes: the topic and purpose of the work, an individual task, research results with explanations, conclusions on all experiments; 5) all developed circuits and research results created in simulation programs must be presented to the teacher to demonstrate the functionality of the circuit or device being modeled. When submitting a practical work report, students should be ready to answer the control questions that are in methodical instructions and additional questions based on the material being studied.