Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    Formation of intellectual property commercialization strategies
    (РС Tесhnology сеntеr, 2024) Pererva, P. G.; Ievsieiev, A. S.; Maslak, M. V.; Tkachov, M. M.; Tkachova, N. P.
    The object of research is the process that forms strategies and methods for effective commercialization of intellectual products at industrial enterprises. The problems of introducing intellectual property objects into the economic circulation in the field of industrial production have been analyzed. The most important of them are economic and managerial problems, which consist in the lack of necessary funding and are determined by the difficulty of assessing the market competitiveness of an intellectual product. Special attention was paid to market, technical-technological, and legal problems, the presence of which inhibits the development of the technological market and significantly affects the efficiency of intellectual and innovative activities. The presence of these problems predetermined the main goal of the study – to devise methods and strategies for the commercialization of intellectual property objects. Based on them, an integrated strategy for the commercialization of intelligent products for enterprises of the machine-building industry, which is oriented towards achieving the goals of maximizing the economic and social effect of the production of an intelligent product, was formed and substantiated. The main component of an integrated strategy is an organizational mechanism that provides investment support for innovative activities and scientific and consulting support for an intellectual product. The research results could be used to form programs of intellectual and innovative activity of industrial enterprises and would serve as a basis for further scientific research on these issues
  • Ескіз
    Публікація
    Management of relations with enterprise stakeholders based on value approach
    (ТОВ "Консалтингово-видавнича компанія "Ділові перспективи", 2021) Pererva, P. G.; Kobielieva, T. O.; Tkасhovа, Nаdiia Petrivna; Tkachov, M. M.; Diachenko, T. A.
    Significant transformations in economic relations and increased competition have posed enterprises with extremely complex tasks in the field of corporate governance. Mainly it concerns the systems of corporate governance, in which the principles of vertical organization are losing relevance, and the effectiveness of management largely depends on the balance of interests of participants (stakeholders) who can actively influence the production and commercial policy of the enterprise to distribute its resources in their favor. The study aims to develop proposals to ensure the effective interaction of the enterprise with stakeholders, based on establishing an optimal balance of material (value) interests, allowing achieving a reduction of risks that threaten the development of the enterprise. Thus, it was proposed to determine the total value of the commercial results of the enterprise, taking into account the real contribution, which is provided by the relations with one or another stakeholder. A similar approach is implemented to determine the share of the value of the corresponding stakeholder, which is ensured by its relationship with this enterprise. In addition to the value of the enterprise itself, the proposed models explicitly determine the value benefits of stakeholders and disclose a list of the main controlling factors: the volumes of resources supplied and consumed by the parties, their relative values, the structure of resource flows, etc. As an example, using the developed recommendations, the circle of the most influential stakeholders of the Ukrainian enterprise – PJSC KhTP – was studied. This approach allows an industrial enterprise to rank stakeholders by value, to analyze the dynamics of the structure and parameters of material and financial resources flows of the enterprise and its stakeholders.