Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Marketing aspect of commercialization of intelligent technologies at the enterprise
    (WSEH, 2023) Ievsieiev, A. S.; Pererva, P. G.
    It has been proven that the implementation of the innovation process is associated with the formation of innovation, its development and commercialization. When creating an innovation, its life cycle, competitiveness, and efficiency must be taken into account. An innovation strategy should be aimed at creating a new product that has distinctive features, preferably unique in its field, which will contain its competitive advantages, which will allow the enterprise to be better than its competitors.
  • Ескіз
    Документ
    Product portfolio management based on product life cycle
    (2022) Pererva, P. G.; Matrosova, Viktoriya; Dіakova, Natalia
    It is proven that the research of product renewal processes should be based on the concept of the life cycle of products directly in production, which covers the period from the beginning of development to the removal of an outdated model from industrial production due to its commercial impracticality.
  • Ескіз
    Документ
    Development of approaches to the valuation of intellectual property objects influenced by Industry 4.0
    (2021) Svishchova, Nataliia; Pererva, P. G.
    The article analyzes the existing approaches and methods of valuation of intellectual property, identifies the advantages and disadvantages of each approach, improves the classical interpretation of the concept of "life cycle of intellectual property", explains the relationship between stages of the life cycle and the application of certain approaches to assess the value of intellectual property. The obtained results deepen the theoretical and methodological bases of valuation of intellectual property objects, new vision of the graphic image of a continuous life cycle is offered considering the spread of Industry 4.0.
  • Ескіз
    Публікація
    Investigation of the role of venture companies in the early stages of the product life cycle
    (Чернігівський національний технологічний університет, 2017) Pererva, P. G.; Kobielieva, T. O.; Tkachova, N. P.
    Conducted theoretical and practical research on the early stages of the life cycle of industrial innovation. Identify the existence of significant difficulties faced by the enterprises in the sphere of creation, development and bringing to market industrial innovation. It is proved that during the test, and experienced the development of innovations, through technical difficulties or the lack of needed funding, to stop the development of six features from selected 20 percent. To improve the efficiency of the innovative activities proposed in the greater use of the small innovative enterprises. It is proved that the largest contribution to the innovation process make small innovative firms and very large corporations having as their branches small and medium-sized knowledge-intensive firms. The recommendations allow for the monitoring of intellectual-innovation activities of enterprises, to warn undesirable tendencies both at the enterprise and market his products.