Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Публікація
    Theoretical essence of innovative marketing
    (Луцький національний технічний університет, 2022) Tkachova, N. P.; Matrosova, V. O.; Veryutina, V. Ju.; Pererva, P. G.
    It is proposed to understand the marketing of innovations as activities aimed at finding new directions and ways of using the company's potential, developing new products and technologies on this basis, and promoting them to the market in order to more effectively meet the needs of consumers. way than competitors, thereby making a profit and providing conditions for long-term survival and development in the market.
  • Ескіз
    Публікація
    The rank estimate of the commercial potential of intellectual technologies
    (Academic Society of Michal Baludansky, 2015) Kosenko, Alexandra; Pererva, P. G.
    In the article methodical approach to ranking the technologies created on the basis of intellectual property. The basis for the ranking is based on the desirability function Harrington, which is defined in the range from "0" to "1" and can be used as a dimensionless scale for assessing the levels of various parameters of the objects. The practical mechanism of action of the method relative assessment of the level of commercial potential of a number of alternative intelligent technology is considered on the example of technological process of manufacturing of rotor asynchronous motors. As an alternative technology products 8 discusses options of technologies of manufacturing of rotor asynchronous motor developed in Ukraine (5 technologies), Russia (two technologies) and Kazakhstan (one technology). The authors developed a methodology of ranking technologies, which includes 7 stages. In the first stage identifies technology-competitors and gathering information about their most important options. In the second stage, the calculated value of the reduced level of commercial potential of technologies for the boundary values of desirability function. In the third stage examines the values of indicators of alternative technologies, the characteristics of their consumption, the specific needs of consumers. In the fourth stage are the calculations of the coefficients of the approximating equations for each of the indicators that Express the analytical dependence between the summary value of the commercial potential and actual parameter value of each technology. At the fifth stage of the calculations the values of the combined commercial potential for all alternative technologies that are investigated. In the sixth stage, in accordance with the recommendations of the desirability function set rating values for each indicator of alternative technologies. The seventh stage is determined by the total value of commercial potential (generalized function of desirability Harrington) smart technologies that are compared. The authors have proved that the final result of the calculation by the proposed method largely depends on the number of parameters of the alternative technologies considered. The more parameters of the technologies considered, the more accurate top rated technology reproduces the specific conditions of consumption of a specific enterprise. But to a certain extent, reduced the assessment of scientific value and of progressive technologies, which are offset to additional, less important factors.