Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 2 з 2
  • Ескіз
    Документ
    Marketing prerequisites for entering the enterprise in the international market of information technologies
    (ТЕС, 2020) Pererva, P. G.; Maksymenko, Yana; Sokol, Kateryna
    It is substantiated that for a successful entry into the world market, an information enterprise needs to solve a number of important issues: to determine the desired and most attractive market segment that corresponds to the material capabilities of the enterprise; risks; choose the time to market; assess the scale of market entry; substantiate the way (form) of entering the international market. It is recommended to build a future strategy of the information enterprise in the international market using the concept of three horizons: the first horizon reflects the work of the enterprise to further improve the existing information product; the second horizon reflects the work of the enterprise to find new sources of profit; the third horizon reflects the capabilities of the enterprise, given the availability of the required amount of material and intellectual resources, access to international markets with a progressive information product developed on the basis of the blockchain.
  • Ескіз
    Документ
    Diagnostics of innovative culture of Ukrainian society
    (Primedia eLaunch LLC, USA, 2019) Illyashenko, Sergii; Shypulina, Yuliia; Sokol, Kateryna
    The relevance of the research is the need to increase the efficiency of managing the innovative culture of society as a mechanism of socio-cultural regulation of innovative human behavior, which is the basis of innovative and favorable environment-higher state, forms the prerequisites for the transition to an innovative path of development. The purpose of the research is to improve and practically test the system of management of the innovative culture of society based on the results of diagnostics of its condition. The theoretical and methodical approach to the diagnostics of the state as a subsystem of purposeful management of innovative culture of society is improved. Diagnostics of the state and dynamics of the development of the innovative culture of Ukraine, as a whole, and its individual components and their elements for the period 2013-2019 (the period of active political and socio-economic transformations) was performed. A set of practical-oriented recommendations for ensuring the proper level of individual elements and constituents of the innovative culture of the Ukrainian society is proposed. It is substantiated that the practical implementation of the obtained results will help to increase the level of innovative culture of society as one of the main elements of formation of an innovative and favorable environment of the state, which, in its turn, creates prerequisites for innovative development of the Ukrainian economy in line with the concept of innovative advancement. The theoretical, methodological and methodical foundations of innovative management at the state level have been deepened in terms of improving the system of diagnostics and management according to its results by developing the innovative culture of society.