Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 9 з 9
  • Ескіз
    Документ
    Determination of specific factors of hotel services
    (Полтавський державний аграрний університет, 2023) Shapoval, Victor; Pererva, P. G.
    It has been proven that the high efficiency of the international tourism business is ensured by, firstly, the creation of a significant number of new jobs for the economically active population; secondly, the creation of a network of tourist infrastructure facilities in new areas, which provides the needs of tourists in various paid and free services; thirdly, strengthening the political and economic ties of the member states of the world community on completely new positions, which are based on the principles of the UN and universal human values.
  • Ескіз
    Документ
    Stages and principles of development of the benchmarking concept
    (Вінницький національний технічний університет, 2023) Sklyarenko, M. G.; Pererva, P. G.
    The stages of the development of benchmarking and the principles of its use in economic activity and enterprises are considered. Factors of the effectiveness of the use of benchmarking in business and in the formation of competitive advantages of enterprises are determined.
  • Ескіз
    Документ
    Rules for successful management of global international innovation projects
    (ТОВ "Юридична компанія "Юрсервіс", 2023) Novyk, I. O.; Mekhovych, S. A.; Pererva, P. G.
    One of the main factors of scattered innovation is the experience of participating sites on global projects. No matter how strong the technical capabilities or customer knowledge may be at a particular location, it will be difficult for employees to contribute to a global project according to their skills if they only have experience in collaborative development. This is because in projects with one place, team members benefit from collective implicit knowledge and a shared context that maintains rich communication and helps build trust and confidence between colleagues.
  • Ескіз
    Документ
    Features of personnel management
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Kramskoi, O. Ju.; Pererva, P. G.
    It has been proved that effective personnel management helps to increase the competitiveness of an enterprise in the modern market; affects the efficiency of labor and production processes (achieving maximum profit); ensures high social efficiency of the team.
  • Ескіз
    Документ
    Stages of development of the benchmarking concept and their characteristics
    (2023) Pererva, P. G.; Kosenko, S. A.
    It has been proven that the strongest competitive advantage in the fight for the buyer should be efficient logistics. The logistics concept of an enterprise consists in the preparation and implementation of the principles and methods of logistics in its activities. It becomes obvious that in this case it is necessary to take into account the experience of successful enterprises inside and outside the industry in which the logistics object operates.
  • Ескіз
    Публікація
    Formation of competitive advantages of machine-building enterprises on the basis of the benchmarking concept
    (2021) Tkachova, N. P.; Kobielieva, T. O.; Pererva, P. G.
    The article substantiates the theoretical bases, methodological recommendations and practical proposals for the formation and evaluation of competitive advantages of machine-building enterprises using the concept of benchmarking. Proposals for the management of competitive advantages in two inextricably linked ways: improvement in market activity of the company and the direct or relative decrease in the results of the use of the main competitive advantages of the market rivals of this company.
  • Ескіз
    Публікація
    Motivation of personnel on machine-building enterprise
    (Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, 2017) Pererva, P. G.; Gutsan, O.; Diachenko, T. A.
    The article is devoted to the study of theoretical and methodical aspects of motivation of the personnel of industrial enterprises. Based on the study of existing scientific research, it is specified: the flow of the motivational process, the concept of «competence», the classification of competences in the motivational aspect. In the work, five levels of formation and study of motivation are identified, which systematize the accumulated theoretical and practical experience. A methodical approach is proposed for the formation of groups of motivation factors based on the use of the block-modular method. Methodical support of the mechanism for identifying the key factors of motivation, which allows to identify the factors that have the greatest impact on the employee, has been developed. A methodical approach to the evaluation of motivation factors based on a qualitative and quantitative assessment of the level of motivation is proposed, which makes it possible to carry out an assessment depending on the goals set.
  • Ескіз
    Документ
    Комплаенс-программа промышленного предприятия: сущность и задачи
    (НТУ "ХПИ", 2017) Перерва, Петр Григорьевич
    В статье проведен наукометрический анализ термина "комплаенс", который используется для обозначения непрерывных усилий организации соблюдать все локальные и иностранные законы, регулирования и правила, применимые к ее деятельности, в том числе собственные внутренние корпоративные политики и процедуры. Многие годы комплаенс придавали особое значение исключительно в отраслях, которые традиционно жестко регулируются, таких как здравоохранение и финансовые услуги. Однако, после вступления в силу антикоррупционного законодательства в Украине все отрасли стали регулироваться достаточно жестко, и для каждого юридического лица (или подразделения) возникла необходимость в жестком мониторинге соблюдения промышленными предприятиями бесчисленных действующих законов, правил и регулирований. В конечном счете, суть надежной комплаенс-программы не только в том, чтобы избегать расследований, но большей частью в формировании этической среды, в которой бизнес будет процветать.
  • Ескіз
    Публікація
    Підвищення конкурентоспроможності машинобудівних підприємств на засадах синергетичного бенчмаркінгу
    (Національний університет "Львівська політехніка", 2015) Перерва, Петро Григорович; Кобєлєва, Тетяна Олександрівна; Ткачова, Надія Петрівна
    Досліджено доцільність упровадження в управлінську практику стратегічного маркетингового підходу для формування і розвитку конкурентних переваг на основі порівняльних динамічних характеристик підприємства, які забезпечують його конкурентостійкість та конкурентогнучкість. Визначено та обґрунтовано основні причини, які гальмують більше поширення та використання бенчмаркінгу в промислово розвинених країнах і в країнах пострадянського простору. Проведено детальний аналіз виявлених причин та розроблено науково-методичні пропозиції щодо зменшення реального впливу виявлених факторів на поширення та використання принципів бенчмаркінгу в практиці виробничо-підприємницької діяльності українських промислових підприємств. Запропоновано ввести в науковий обіг нову концепцію бенчмаркінгу – конкурентно-синергетичний бенчмаркінг, використання якого передбачає отримання не тільки нових або посилення наявних конкурентних переваг підприємства, а і певною мірою впливає на послаблення конкурентних позицій виробників аналогічної продукції, що передбачає наявність синергетичного ефекту.