Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 29
  • Ескіз
    Документ
    State regulation of demand in the market of tourist services
    (Полтавський державний аграрний університет, 2023) Shein, E. S.; Shein, Oleksii; Pererva, P. G.
    It has been proven that the development of tourism in Ukraine generates a new, very dynamic form of consumer demand, which with the movement of the consumer from the place of permanent residence, and even with the growth of the economic standard of living of the population. These factors play an extremely important role in the development of demand for tourist goods and services.
  • Ескіз
    Документ
    Developmentof the tourism industry in Ukraine
    (2023) Kosenko, S. A.; Pererva, P. G.
    It has been proven that the main problem of tourism development in Ukraine is the inefficient and irrational use of natural resources, as well as the lack of a clear strategy for the development of the tourism industry and its regulation. Insufficiently developed infrastructure, a poor system of transport services for tourists and the population stand in the way of the rapid rise and spread of the country's tourist image, thereby discouraging potential tourists.
  • Ескіз
    Документ
    Socialand tourism: concept formation
    (2023) Vorvul, Ju. V.; Pererva, P. G.
    The report substantiates that social tourism is aimed at the category of people with a low standard of living, financing is most often carried out at the expense of taxpayers and is subsidized by the state. At the same time, the main idea is to make tourist services available to the public. This requires a clear scheme for identifying the financial capabilities of each individual citizen and providing targeted assistance.
  • Ескіз
    Документ
    Prospects for the development of social tourism in Ukraine
    (2023) Vorvul, A. S.; Pererva, P. G.
    The report substantiates that the concept of social tourism is based on three main principles: provision of recreation for every member of society by attracting low-income people to the tourism environment; subsidizing tourist trips of poor citizens; participation of state, municipal and social structures in the development of tourism.
  • Ескіз
    Документ
    Elements of the informal economy in the tourism
    (2023) Mekhovych, K. S.; Pererva, P. G.
    It is proven that in the structure of the informal economy proposed by the authors, we deliberately focus only on the market structural elements of the informal economy (shadow and criminal). Enterprises, firms and organizations of the market informal economy are functional backups of those operating in the conditions of the formal economy, which, as we noted above, act either contrary to the current legislation in the market sphere or outside it.
  • Ескіз
    Документ
    Component of tourism and hospitality in international business
    (2023) Shapoval, V. S.; Mekhovych, S. A.; Pererva, P. G.
    The report proves that the entire complex of factors influencing the development of international tourism business is divided into two groups. The first includes factors acting independently of the activities of organizations of the tourism industry. The second group includes factors that have a favorable effect on tourism, which are actively used by tourist companies in their activities.
  • Ескіз
    Документ
    Formation of competitive advantages of the enterprise
    (2023) Posokhov, I. M.; Pererva, P. G.; Lepskyi, R. S.
    The report proves that the marketing strategy is also always connected with the problems that are solved when choosing a successful enterprise in the future. In difficult market conditions, the enterprise must develop fundamentally new methods of solving all emerging management, marketing, financial and other problems.
  • Ескіз
    Публікація
    Самомаркетинг як інноваційний метод дослідження ринку праці
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Косенко, Андрій Васильович; Косенко, Олександра Петрівна
    Пропонуючи ринку свій товар, його власник проводить велику підготовчу роботу з його виготовлення та збуту: вивчає ринок та запити споживачів, аналізує переваги та недоліки свого продукту порівняно з іншими, удосконалює технологію виготовлення. Робоча сила — теж товар, який сьогодні має великий попит на ринку праці. Щоб продати його з максимальною вигодою, "господарю" необхідно опанувати мистецтво самомаркетингу. Самомаркетинг особистості - маркетингове дослідження специфічного товару, яким є власна (особиста) робоча сила. Теорія і практика маркетингу, як правило, тісно пов'язується з продукцією, що випускається. Разом з тим, концентруючи маркетингові зусилля на цих безсумнівно важливих і відповідальних напрямках діяльності промислових підприємств, часто не береться до уваги ще один багато в чому вирішальний ресурс виробництва - кадрове забезпечення. Людина на своєму місці завжди схильна до більш продуктивної праці, у її діяльності завжди більше новаторських елементів, результати її праці відрізняються творчим підходом, логічною побудовою та ефективністю використання. Особливо це стосується кадрового забезпечення управлінських служб, до менеджерів та бізнесменів промислових підприємств. Якщо провести природну аналогію між промисловою продукцією та робочою силою, то логічно припустити, що при підготовці, формуванні та збуті останньої також необхідний маркетинг! А як же по іншому? Пропонуючи товар споживачеві (а робоча сила це теж товар, оскільки вона продається і купується), продавець (власник товару) повинен собі чітко уявляти, які характеристики, переваги він має, чи повною мірою його товар відповідає тим вимогам, які висуває щодо нього споживач, тобто. необхідно провести маркетинг товару. З огляду на те, що маркетинг товару ніколи споживачем не проводиться, це споконвічна доля власника (виробника, посередника, постачальника) товару, маркетинг робочої сили також має виробляти її безпосередній власник, тобто конкретна особистість, конкретний індивід. У результаті маємо справу з самомаркетингом особистості.
  • Ескіз
    Документ
    Intellectual property market infrastructure
    (ТОВ "Юридична компанія "Юрсервіс", 2023) Kosenko, А. V.; Dolina, I. V.; Pererva, P. G.
    The modern intellectual property market is a complex structured system that develops in the process of transition to a new type of economy and is accompanied by the formation of market relations in the field of intellectual property.
  • Ескіз
    Документ
    Methodical approaches to market diffusion of innovations
    (2023) Pererva, P. G.; Kosenko, A. V.
    According to the dual market theory, there are gaps between adjacent psychographic groups that reflect the disunity of adjacent groups, that is, the opposition a group makes in adopting a new product if it is offered by the same method as the left adjacent group. For marketing, each of these gaps carries the threat of losing momentum, not being able to advance to the next segment, and consequently not achieving profit and margin leadership in the middle of the bell curve.