Кафедра "Економіка бізнесу і міжнародні економічні відносини"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1316

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/bapm

Від 2021 року кафедра має назву "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини", попередня назва – "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин".

Кафедра заснована в 1950 році, первісна назва – кафедра "Економіка промисловості та організації підприємств", у подальшому перейменовувано на: кафедра "Економіка і організація хімічної і приладобудівної промисловості" (1984); кафедра "Організація виробництва та управління персоналом" (1997); кафедра "Менеджмент інноваційного підприємництва та міжнародних економічних відносин"; кафедра "Економіка бізнесу i міжнародні економічні відносини" (2021).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" . Міжнародні зв’язки кафедри збагачують навчальний процес досягненнями іноземних науковців.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють : 6 докторів економічних наук, 19 кандидатів наук: 17 економічних, 2 – технічних; 7 співробітників мають звання професора, 16 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 106
  • Ескіз
    Публікація
    Formation of intellectual property commercialization strategies
    (РС Tесhnology сеntеr, 2024) Pererva, P. G.; Ievsieiev, A. S.; Maslak, M. V.; Tkachov, M. M.; Tkachova, N. P.
    The object of research is the process that forms strategies and methods for effective commercialization of intellectual products at industrial enterprises. The problems of introducing intellectual property objects into the economic circulation in the field of industrial production have been analyzed. The most important of them are economic and managerial problems, which consist in the lack of necessary funding and are determined by the difficulty of assessing the market competitiveness of an intellectual product. Special attention was paid to market, technical-technological, and legal problems, the presence of which inhibits the development of the technological market and significantly affects the efficiency of intellectual and innovative activities. The presence of these problems predetermined the main goal of the study – to devise methods and strategies for the commercialization of intellectual property objects. Based on them, an integrated strategy for the commercialization of intelligent products for enterprises of the machine-building industry, which is oriented towards achieving the goals of maximizing the economic and social effect of the production of an intelligent product, was formed and substantiated. The main component of an integrated strategy is an organizational mechanism that provides investment support for innovative activities and scientific and consulting support for an intellectual product. The research results could be used to form programs of intellectual and innovative activity of industrial enterprises and would serve as a basis for further scientific research on these issues
  • Ескіз
    Публікація
    Methodology of intellectual property management processes
    (Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna, Poland, 2023) Maslak, M. V.
    The article proves that the management of intellectual property is a set of management actions carried out by an industrial enterprise in order to ensure the implementation of the legal system of intellectual property and protect the legal rights and interests of subjects of intellectual property law, as well as natural persons. Intellectual property right enables property owners to maximize the economic and social benefits of their intellectual achievements. It is justified that the content of intellectual property management corresponds to the system of intellectual property protection. Only after understanding the content of the intellectual property system, can we find out the content of intellectual property management and scientifically build and operate the intellectual property management system at industrial enterprises.
  • Ескіз
    Документ
    Economic problems of creating innovations
    (Український державний університет науки і технологій, 2024) Necheporenko, D. A.; Pererva, P. G.
    As a result of the study, the main economic problems in the field of innovation were identified: financing; long time cycle for return on investment; market imperfections; lack of compatibility of standards; intellectual property risks; limited access to resources; high implementation costs; resistance to change; inability to adapt.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження методичних підходів до формування цін на інтелектуальну власність
    (Український державний університет науки і технологій, 2024) Мирошник, Т. В.; Кобєлєва, Тетяна Олександрівна
    Для виведення концепції бренду університету проаналізовано різні підходи до розуміння бренду: фізіологічний, психологічний та маркетинговий. Процес формування бренду університету пропонується здійснювати в кілька етапів, які детально описано в доповіді.
  • Ескіз
    Публікація
    Формування процесів управління інтелектуальної власністю
    (Український державний університет науки і технологій, 2024) Маслак, Марія Володимирівна
    Надано пропозиції по формуванню процесів управління інтелектуальною власністю на промисловому підприємстві. Визначено їх зміст та особливості, надано пропозиції по підвищенню ефективності створення та використання об’єктів інтелектуальної власності.
  • Ескіз
    Документ
    Оцінка комерційного потенціалу інтелектуальної власності
    (Український державний університет науки і технологій, 2024) Кобєлєва, Анна Валеріївна
    Надано пропозиції по формуванню процесів управління інтелектуальною власністю на промисловому підприємстві. Визначено їх зміст та особливості, надано пропозиції по підвищенню ефективності створення та використання об’єктів інтелектуальної власності.
  • Ескіз
    Документ
    Дослідження методичних підходів до формування цін на інтелектуальну власність
    (Український державний університет науки і технологій, 2024) Климентова, Марія Віталіївна; Кобєлєва, Тетяна Олександрівна
    В доповіді описані принципи визначення величини грошової вартості внеску об'єкта інтелектуальної власності до статутного капіталу в даний час мають значне значення у зв'язку з актуалізацією комерціалізації об'єктів інтелектуальної власності в рамках корпоративних правочинів.
  • Ескіз
    Документ
    Інтелектуальна власніть промислових підприємств: проблеми методології, управління та ціноутворення
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Косенко, Андрій Васильович; Князь, Святослав Володимирович; Касич, Алла Олександрівна; Лега, Ольга Василівна
    В статті вирішена наукова проблема розробки та обґрунтування науково-методичного інструментарію та практичних рекомендацій щодо якості управління інтелектуальною власністю промислових підприємств на основі розробки алгоритму і підсистеми управління інтелектуальним капіталом, перспективних методів оцінки його ринкових вартісно-цінових характеристик та ефективності використання інтелектуальних ресурсів. Проведено уточнено поняття «інтелектуальні активи» та їх значення у формуванні вартості промислового підприємства. Оскільки, на сьогоднішній день в українській та зарубіжній науковій практиці немає єдиної думки про такі поняття, як інтелектуальна власність, нематеріальні активи, інтелектуальні активи, інтелектуальний капітал, знання, в ході дослідження виявлено специфіку інтелектуальних активів: відсутність матеріального наповнення, мають суттєвий вплив на вартість підприємства у довгостроковому періоді; можуть мати правову охорону. Виходячи з виявленої специфіки, для промислових підприємств запропоновано використовувати поняття інтелектуальних активів, під якими розуміється вся сукупність інформаційно-інтелектуальних ресурсів, що створюються та використовуються як усередині підприємства, так і в навколишньому середовищі з метою формування унікальних конкурентних переваг. Значення інтелектуальних активів для промислових підприємств розглянуто з точки зору факторів, що впливають на вартість інтелектуальних активів і підприємства в цілому. Під процесом управління інтелектуальними активами розуміється сукупність дій та заходів, спрямованих на забезпечення ефективного планування, організації та контролю процесів формування, розвитку та використання інтелектуальних активів підприємства, а також мотивації процесів накопичення та множення інтелектуальних активів. Управління вартістю інтелектуальних активів – стратегія, спрямована на максимізацію вигод, очікуваних від використання цих активів, а також зниження зовнішніх та внутрішніх ризиків. Оцінка вартості окремих активів, а також оцінка вартості всього комплексу інтелектуальних активів підприємства дозволяє керівництву ефективно та своєчасно виявляти зміни вартості підприємства та фактори, що вплинули на ці зміни. Саме на виявленні вартісних та цінових характеристик інтелектуальних активів базуються сучасні підходи до управління вартістю підприємства.
  • Ескіз
    Публікація
    Концептуальні положення системно-процесної моделі управління інтелектуальною власністю на промислових підприємствах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Маслак, Марія Володимирівна
    В статті вперше розроблено та обґрунтовано теоретико-методичний підхід до управління інтелектуальною власністю на промисловому підприємстві на засадах системно-процесного підходу. Сформовано та детально розглянуто зміст 15 послідовних стадій впровадження та використання системно-процесного підходу. Сформовано структурну схему організаційно-економічного механізму управління інтелектуальною власністю на засадах системно-процесного підходу, який включає в себе врахування системних факторів зовнішнього середовища, систему процесів управління інтелектуальною власністю (суб’єкт управління), систему процесних напрямків управління (об’єкт управління) та систему процесів управління ефективністю інтелектуальної діяльності підприємства (доцільність інтелектуальної власності). Пропонована модель системно-процесного управління об’єктами інтелектуальної власності є комплексною, оскільки враховує всі аспекти управління інтелектуальними активами промислового підприємства з посиленим акцентом на системну та процесну організацію управління інтелектуальною власністю у рамках єдиної соціально економічної системи підприємства. Визначено специфічні риси системно-процесної моделі управління інтелектуальною власністю промислового підприємства. методичного підходу до управління, виділено взаємозв'язок запропонованих підходів до управління та позначено стратегію розвитку сучасних підприємств на основі ефективного використання результатів інноваційної діяльності та інтелектуальної власності. Доведено, що системний підхід вимагає розглядати задачі створення, дистрибуції та споживання інтелектуальної власності не ізольовано, а в єдності зв’язків із навколишнім середовищем, осягати сутність кожного зв’язку та окремого елемента, проводити асоціації між загальними та приватними цілями. Обґрунтовано, що процесний підхід в управлінні інтелектуальною власністю – це підхід, що визначає розгляд діяльності будь-якого підприємства чи організації як мережі бізнес- процесів, пов’язаних з їх цілями і місією. В основі цього підходу – погляд на діяльність підприємства як на реалізацію сукупності його бізнес-процесів з належним маркетинговим супроводом. Відповідно до процесного підходу здійснюватиметься управління інтелектуальною власністю з урахуванням усіх етапів створення та застосування об’єктів інтелектуальної власності. А відповідно до системного підходу менеджмент підприємств буде використовуватиме інформаційні, інноваційні, виробничі та маркетингові ресурси.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив управлінських та вартісно-цінових детермінант інтелектуальної власності на конкурентоспроможність підприємства
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Косенко, Андрій Васильович; Касич, Алла Олександрівна; Лега, Ольга Василівна; Ареф'єва, Олена Володимирівна
    Стаття присвячена дослідженню впливу факторів, що визначають конкурентоспроможність окремих підприємств і країн в умовах ринкової економіки. Проаналізовано зміну пріоритетів у різні періоди розвитку економіки. На етапі індустріальної економіки пріоритетом в досягненні конкурентних переваг були основні фактори виробництва: праця і природні ресурси, капітал. Наступний етап ринкової конкуренції пов'язаний з інвестуванням. Залучення іноземних і вітчизняних інвестицій забезпечило компаніям і державам досягнення конкурентних переваг. Головним завданням було створення сприятливих умов для інвестицій. У сучасній економіці роль основних факторів виробництва, управлінських та вартісно-цінових детермінант, а також інвестицій залишається важливим критерієм конкурентоспроможності. У той же час відбувається перехід на принципово нові технології, засновані на інформації як найважливішому ресурсі. З'являється нова галузь економіки, пов'язана з цифровими технологіями прийому, передачі та обробки інформації. Перехід на цифрові технології супроводжується змінами в бізнес-середовищі. Конкурентоспроможність компаній в цифровій економіці залежить від конкурентоспроможності на світовому ринку. Змінюється структура робочої сили. На конкурентоспроможність компаній впливає якість працівників, зайнятих на виробництві. Йде боротьба за висококваліфіковані кадри. На сучасному етапі інновації стають основним фактором конкурентоспроможності як окремих підприємств, так і країн в цілому. Українські промислові підприємства, зіткнувшись з кризовими явищами і проблемами впровадження інновацій та інноваційних технологій у своє виробництво, змушені самостійно шукати нові шляхи інноваційного розвитку підприємства, створюючи нові виробничі кластери "виробничих комплексів" для вирішення найосновнішої проблеми повної модернізації їх виробництва, а тому закономірності такого явища, як формування "виробничих комплексів", вимагають його всебічного дослідження. У статті сформульовані основні закономірності формування "виробничих комплексів", де ланкою є інновації, як особливий фактор підвищення конкурентоспроможності промислових підприємств, але в складі "виробничого комплексу". Проведено аналіз наукових досліджень у сфері інноваційної сфери економіки в частині вивчення закономірностей формування "виробничих комплексів", зроблено висновки про відсутність концепції інноваційного розвитку "виробничих комплексів", запропоновано концепцію інноваційного розвитку "виробничих комплексів" в нашій країні.