Кафедра "Управління проєктами в інформаційних технологіях"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/3207

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/pm

У 2024 році змінено назву кафедри "Стратегічного управління". Нова назва "Управління проєктами в інформаційних технологіях" (наказ №209Д від 29.05.2024 р.)

За наказом ректора професора Л. Л. Товажнянського в Національному технічному університеті “Харківський політехнічний інститут” у 2000 році була заснована перша в Україні кафедра "Стратегічне управління". Першим її завідувачем став доктор технічних наук Ігор Володимирович Кононенко.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерних наук та інформаційних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Колектив кафедри має значний досвід консалтингу та проведення тренінгів для бізнес структур та органів влади.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор технічних наук; 7 кандидатів наук: 6 – технічних , 1 – економічних; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 4 з 4
  • Ескіз
    Документ
    Технологія аналізу проблемних ситуацій та прийняття управлінських рішень
    (2021) Гринченко, Марина Анатоліївна; Пономарьов, Олександр Семенович; Лобач, Олена Володимирівна; Харченко, Алла Олександрівна
    Подано виклад щодо практики управління проєктами у процесі виконання яких час від часу можуть виникати складні проблемні ситуації, які істотно ускладнюють діяльність проєктної команди і вимагають деяких змін. Всі ці неочікувані, найчастіше небажані прояви проблемних ситуацій, потребують ретельного аналізу, результати якого дозволяють визначити й реалізувати адекватне управлінське рішення. Розглянуто порядок аналізу проблемної ситуації, підготовки і прийняття рішення та моделі поведінки керівника у процесі прийняття рішення. Для студентів денної та заочної форми навчання з освітньої програми «Управління проєктами у сфері інформаційних технологій».
  • Ескіз
    Документ
    Hermeneutic aspects of project management
    (Kharkiv National University of Radio Electronics, 2020) Grinchenko, Marina Anatoliyvna; Ponomaryov, O. S.; Lobach, O. V.; Kharchenko, A. O.
    The subject of the article is to determine the hermeneutic aspects in the management of the project team. The hermeneutic aspects of project management should enrich project management technologies and at the same time help relevant specialists to improve the applied methods of project activities. The goal of the article is to determine the tasks of hermeneutics in the general system of project management philosophy, to consider issues of understanding the essence, meaning of the project itself and the nature of the relationship between the customer and the contractors. The objective of the work is to study the hermeneutic aspects of project management, determine the value and place in the general system of behavioral competencies of the project manager, justify the need for a hermeneutic approach in project management and analyze hermeneutic situations in project management practice. Research methods include the principles of the hermeneutic circle, which are the basis of the philosophy of hermeneutics, the application of the hermeneutic approach when using project management technology, approaches to the formation of high socio-psychological competence and understanding of the essence of teamwork, its features and advantages using innovative pedagogical technologies. Methods for solving hermeneutic situations in project management using system analysis technology. Results. At the present stage of social development, design and development of a project management philosophy in general and in its hermeneutic aspects is of great importance. Therefore, in the system of behavioral competencies of the leader, a deep role should be played by his deep understanding of project management technology and the people with whom he has to collaborate. A special role is played by the staging of teaching a behavioral competency course, primarily the clear practical orientation of lectures and an understanding of the degree of conflict and responsibility of potential team members. Conclusions. The spread of project management technology and the constant complication of the content and nature of project tasks put forward new, increased requirements for the quality of their implementation. In turn, this requires a deep understanding by the performers of both the essence of their production functions and tasks, as well as the requirements and expectations of the customer. The systematic application of the hermeneutic approach will allow the leader as a real leader to understand people both in the formation of the team and in the process of team management.
  • Ескіз
    Документ
    Надійність як характеристика проектної команди
    (Харківський національний університет радіоелектроніки, 2018) Пономарьов, Олександр Семенович; Гринченко, Марина Анатоліївна; Лобач, Олена Володимирівна
    Предмет статті полягає у визначені поняття надійності кожного виконавця проекту, а також проектної команди у цілому як однієї з інтегральних характеристик успіху проекту. Мета статті – розкрити значення та місце надійності команди проекту та її учасників в загальної системі поведінкових компетенцій фахівця з управління проектами. Завдання дослідження передбачають, по перше, показати, що надійність проектної команди є однією з важливих характеристик фахівця з управління проектами при формуванні та розвитку ефективної команди проекту. По-друге розглядати поняття надійності виконавців проекту та команди проекту в двох аспектах. Перший з них відноситься до психологічних та психофізіологічних чинників, а другий стосується морально-психологічних чинників таких як обов’язковість, дисциплінованість, доброзичливість, розсудливість тощо. По-третє, розглянути два підходи визначення поняття надійності команди проекту. Методи дослідження включають, по-перше, аналіз ролі надійності в системі поведінкових компетенцій в процесі формування ефективної проектної команди. По-друге, визначення кількісних показників надійності кожного конкретного працівника, а відповідно й команди в цілому, з використанням експертних оцінок. По-третє, визначення рис і якостей, які визначають надійність фахівця. Результати. Надійність проектної команди виступає визначальним показником її можливостей належним чином виконувати завдання проекту згідно вимог замовника. Надійність потрібно розглядати як інтегральну характеристику якості проектної команди при управлінні проектами та її здатності успішно виконувати завдання проектів. Висновки. По-перше, надійність проектної команди визначає її здатність не тільки належним чином виконувати свої стандартні функції і завдання в нормальних умовах, але й зберігати усталеність і високу працездатність у складних проблемних ситуаціях та успішно їх долати, виконуючи обумовлені проектом роботи своєчасно, з належною якістю і в межах бюджету. По-друге, надійність виконавців і проектної команди в цілому визначає ставлення до роботи і своїх обов’язків, сприйняття своєї приналежності до команди, відповідальність, коректну поведінку, дисциплінованість, відповідальність, і готовність прийти на допомогу іншому членові команди.
  • Ескіз
    Документ
    Leadership as a factor for building a project team
    (Харківський національний університет радіоелектроніки, 2018) Grynchenko, M.; Ponomaryov, O.; Lobach, Olena
    The subject matter of the article is to determine the role of leadership for building a project team as the team quality and the professionalism of the team participants play a key role in ensuring the proper work performance that is specified by the tasks of the project. The goal of the article is to reveal the significance of the capability of a leader to build a project team and to develop in it a favorable psychological climate, common values and ideals and show the place of this capability in the general system of the leader‘s behavioural competences, that is to justify the importance of this skill and its application to increase the effectiveness of the impact of leadership on the project team. The objectives of the study involve - identifying a project team as a complex social organism where highly qualified people perform a specific set of functions; - emphasizing the fact that different individual features and qualities of participants greatly complicate the process of building a project team as well as coordinating the goals, aspirations and interests of team participants. Besides, the students who study Project Management should be familiarized with the methods of acquiring the knowledge and developing skills necessary for building a team. The methods of the study involve the analysis of the role of motivation in the process of team building since while building a team the leader has to solve many problems and the issues of motivation are among them. Second, the character of relations among the participants and the rational organization of their efficient teamwork should be analyzed. Third, the analysis of the leader‘s capability to foster the professional and personal development of the participants in the teamwork is of great importance. Fourth, the effective method of cultivating in leaders the skills of building a team is increasing the level of teaching behavioural competences using innovative pedagogical techniques. Results. The clear goal setting and system use of efficient methods of building a project team are critical for professional training specialists in the sphere of project management. The development of relevant skills should be combined with the intentional development of students‘ leadership potential. The adequate organization of teaching behavioural competences plays a special part and the clear practical orientation of conducting lectures and seminars using active teaching methods are of primary importance. Conclusions. First, the prevalence of command methods and forms of activity in project management significantly enhances the importance of the membership of the project team and the nature of the relations among the participants. Secondly, the effective formation of the team requires that the leader have the relevant knowledge and skills, strategic thinking, psychological culture and the ability to assess the professional competence of candidates and their significant professional and social personal qualities. Third, the leader should use a clear system of motivation and incentives to build a project team and organize the teamwork.