Кафедра "Безпека праці та навколишнього середовища"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2354

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/safetyofliving

Від 2020 року кафедра має назву "Безпека праці та навколишнього середовища", попередня назва – "Охорона праці та навколишнього середовища", первісна назва – кафедра "Охорона праці".

Кафедра "Охорона праці" була створена в 1963 році. Першим її завідувачем був доцент Наумов С. С., який очолював кафедру протягом 1963-1970 років.

За час існування кафедри, крізь її "стіни" пройшло понад 70 тисяч студентів.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту механічної інженерії і транспорту Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють 25 викладачів, серед яких 2 доктора технічних наук, 17 – кандидатів технічних, біологічних та психологічних наук, 1 – доктор філософії, 3 співробітника мають звання професора, 14 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 45
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до практичних робіт "Розрахунки запобіжних клапанів"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мезенцева, Ірина Олександрівна; Вамболь, Сергій Олександрович; Кузьменко, Олена Олексіївна
    Методичні вказівки призначено для виконання практичної роботи з курсу «Безпека праці та професійної діяльності», що вивчається на другому (магістерському) рівні підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 263 «Цивільна безпека», освітня програма «Охорона праці». Мета практичної роботи «Розрахунки запобіжних клапанів» – ознайомлення здобувачів вищої освіти з методикою розрахунів запобіжних клапанів, як одного із засобів безпечної експлуаттації посудин, що працюють під тиском. Необхідність виконання практичної роботи пов’язана з метою запобігання виробничого травматизму на небезпечних виробництвах, де використовується обладнання під тиском. Забезпечення безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском, повинно здійснюватися шляхом використання систем заходів безпеки, правильним розрахунком на статичні та динамічні навантаження, застосуванням якісних матеріалів для їх виготовлення, нормами та правилами в галузі охорони праці. На підприємствах різних галузей промисловості широко використовуються посудини і апарати, комунікації, що працюють під підвищеним тиском.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до практичних робіт "Розрахунки запобіжних засобів у галузі машинобудування"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мезенцева, Ірина Олександрівна; Вамболь, Сергій Олександрович; Кузьменко, Олена Олексіївна
    У процесі роботи машин не виключається можливість, коли певний контрольний параметр (зусилля, тиск, температура, переміщення) може з різних причин виходити за встановлені межі, створюючи при цьому аварійну ситуацію. Для зупинки (вимкнення) обладнання в таких ситуаціях застосовують спеціальні запобіжні пристрої. Запобіжні пристрої призначені для автоматичного відключення рухомих агрегатів та машин при відхиленні від нормального режиму роботи. Залежно від природи небезпечних виробничих факторів і конструктивних особливостей обладнання запобіжні пристрої можуть протидіяти механічним перевантаженням (муфти, обмежувачі вантажопідйомності, зрізні штифти та шпильки, регулятори частоти обертання), переміщення частин машини за встановлені межі (кінцеві вимикачі, упори, спеціальні пристрої для зупинення рухомої частини обладнання), перевищенню тиску, температури, перевищення сили електричного струму понад допустимі межі.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання контрольного завдання "Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мовмига, Наталія Євгенівна
    На сучасному етапі значно зріс не тільки інтерес до місця людини у трудовій діяльності, а й у великому різноманітті форм прояви її соціальної та психологічної активності, у якій людина одночасно реалізує себе як суб'єкт управління, так і об'єкт під управлінням. Праця окремого індивіда також стає джерелом самосвідомості та професійної поведінки в особистих та колективних питаннях безпеки. Роль людини розвивається та становиться більш інтегрованою у системі управління виробництвом. Враховуючи це, все більше звертається увага на особистісний аспект підготовки фахівця, у якого необхідно сформувати культуру безпеки, вміння оцінити середовище перебування щодо особистої безпеки, безпеки колективу, суспільства та здатність до вирішення професійних завдань, пов'язаних із забезпеченням збереження життя та здоров'я персоналу об'єктів господарювання, умовах небезпечних та надзвичайних ситуацій. Необхідно, щоб безпека стала пріоритетною метою та внутрішньою потребою окремої людини, колективу та суспільства загалом. Методичні вказівки «Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві» доповнюють теоретичне навчання для студентів денної та заочної форм навчання за спеціальністю 263 Цивільна безпека, освітньо-професійна програма - Охорона праці з метою набуття практичних навичок для визначення та опрацювання інструментів практичної реалізації відповідного завдання. За результатами самостійної роботи студенти розробляють Програму рекомендацій з формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві та визначають основні компетенції фахівця з охорони праці за умови впровадження культури безпеки праці на виробничому підприємстві. Методичні вказівки містять відомості про сучасні тенденції працеохоронного менеджменту на підприємстві, місце культури безпеки праці в системі працеохоронного менеджменту, культуру безпеки праці, цілі, завдання, змістовні складові, форми і методи її формування, методи оцінки та стретігії розвитку. В методичних вказівках представлено критерії вимог та алгоритм-зміст побудування майбутньої програми Формування культури безпеки праці на виробничому підприємстві. За допомогою методичних вказівок студенти засвоюють основні відомості до сучасних вимог з організації культури безпеки на виробничому підприємстві, набувають досвіду інтегрованих знань і дослідницького пошуку розв'язання проблемного питання, набувають досвіду колективного прийняття рішень, розподілу відповідальності за кінцевий результат роботи.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторної роботи "Дослідження рівнів електромагнітних випромінювань"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ящеріцин, Євген Володимирович
    Мета роботи – ознайомлення з сучасними приладами контролю рівнів електромагнітних випромінювань і проведення безпосередніх вимірювань складових цих випромінювань, дослідження впливу на їх інтенсивність різних факторів.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Статистичні інструменти контролю якості: причинно-наслідкова діаграма Ісікави"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Семенов, Євгеній Олександрович; Євтушенко, Наталія Сергіївна
    Методичні вказівки призначено для виконання практичної роботи з курсу «Основи інженерної підготовки», що вивчається на першому (бакалаврському) рівні підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 263 «Цивільна безпека», освітня програма «Охорона праці». Серед професійних компетенцій, якими має оволодіти студент при вивченні дисципліни «Основи інженерної підготовки» є здатність до оцінювання ризиків виникнення та впливу надзвичайних ситуацій на об’єктах суб’єкта господарювання та ризиків у сфері безпеки праці та прагнення до збереження навколишнього середовища. Мета практичної роботи «Статистичні інструменти контролю якості: причинно-наслідкова діаграма Ісікави» – закріпити теоретичні відомості про причинно-наслідкову діаграму (діаграму Ісікави) та опанувати практичні прийоми побудови причинно-наслідкової діаграми. Необхідність виконання практичної роботи пов’язана з отриманням майбутніми фахівцями навичок дослідження та визначення найбільш суттєвих причинно-наслідкових взаємозв'язків між чинниками та наслідками у досліджуваній ситуації. Діаграма Іcікави також може використовуватись як аналітичний інструмент для перегляду дії можливих факторів та виокремлення найважливіших причин погіршення умов праці та їх влив на здоров’я працівника.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до практичного заняття "Безпека систем, що працюють під тиском"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Мезенцева, Ірина Олександрівна; Османова, Ольга Вікторівна
    Методичні вказівки призначено для виконання практичної роботи з курсу «Безпека виробничих процесів і устаткування», що вивчається на першому (бакалаврському) рівні підготовки здобувачів вищої освіти спеціальності 263 «Цивільна безпека», освітня програма «Охорона праці». Серед професійних компетенцій, якими має оволодіти студент при вивченні дисципліни «Безпека виробничих процесів і устаткування», є здатність до організації безпечної експлуатації техніки, устаткування, спорядження у сфері професійної діяльності, створення безпечних і здорових умов праці та здатність до аналізу й оцінювання потенційної небезпеки об’єктів, технологічних процесів та виробничого устаткування для людини й навколишнього середовища. Мета практичної роботи «Безпека систем, що працюють під тиском» – ознайомлення здобувачів вищої освіти з особливостями безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском згідно діючих нормативно-правових актів. Необхідність виконання практичної роботи пов’язана з метою запобігання виробничого травматизму на небезпечних виробництвах, де використовується обладнання під тиском. Забезпечення безпечної експлуатації посудин, що працюють під тиском, повинно здійснюватися шляхом використання систем заходів безпеки, правильним розрахунком на статичні та динамічні навантаження, застосуванням якісних матеріалів для їх виготовлення, нормами та правилами в галузі охорони праці.
  • Ескіз
    Документ
    Methodological instructions to the performance of control works on the discipline "Social responsibility"
    (National Technical University "Kharkiv Polytechnic Institute", 2024-06-28) Yevtushenko, Nataliіa Serhiivna; Vambol, Sergij Oleksandrovich; Mezentseva, Iryna Oleksandrivna; Ilyinska, Olga Igorivna
    The development of Ukrainian business, the integration of Ukraine into the world economic system poses new questions for Ukrainian companies, one of which is related to the social responsibility of business. The relevance of the educational discipline "Social responsibility" is that the growing demands for higher professional education require qualitatively new theoretical and practical knowledge by students of all aspects of conducting business in modern conditions. Socially responsible organizations are of great importance for society, because by their own example they demonstrate their attitude towards their personnel, the environment, and the results of their activities. The purpose of this discipline is to provide students with fundamental knowledge of the theory and practice of social responsibility and relevant professional competencies. The study of this discipline is based on the dialectical method of cognition and general economic laws and has a close connection with such disciplines as philosophy, economic theory, microeconomics, macroeconomics, enterprise economics, labor economics, economics of the national economy, organization and planning of production, management, etc.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до виконання практичної роботи "Розрахунок і вибір обладнання інженерних систем транспортування рідин"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Цейтлін, Мусій Абрамович; Райко, Валентина Федорівна; Шестопалов, Олексій Валерійович
    Методичні вказівки для практичних робіт по курсу "Проектування природоохоронних комплексів з використанням САПР" включають теоретичну частину, де розглянуті конструкція і основні принципи роботи лопатевих насосів, завдання для розрахункових робіт, методику і довідкові матеріали для виконання розрахунків. У методичних вказівках розглянуто 3 типи завдань: розрахунок втрат напору в трубопроводі, вибір насоса, побудова характеристик насоса і трубопроводу. До кожного завдання є декілька варіантів вихідних даних. Студент вибирає варіант, номер якого співпадає з його номером у списку групи. Схеми трубопроводів приведені в додатках Л (для завдань А і Б) і М (для завдань В і Г).
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки до лабораторної роботи "Визначення швидкості руху повітря за допомогою анемометрів різних типів"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Ящеріцин, Євген Володимирович
    Мета роботи − набуття навичок визначення швидкості руху повітря за допомогою анемометрів різних типів.
  • Ескіз
    Документ
    Методичні вказівки для виконання практичної роботи "Шляхи зниження концентрації шкідливих речовин в робочій зоні працівників"
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Твердохлєбова, Наталя Євгеніївна
    Однією з головних проблем українських підприємств є низька ефективність використання ресурсів. Рішенням цієї проблеми є впровадження на підприємствах України методики з підвищення ефективності використання ресурсів.