Кафедра "Гуманітарні науки"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1702

Офіційний сайт кафедри http://http://web.kpi.kharkov.ua/kgn

Увага! Поповнення колекції кафедри "Гуманітарні науки" тимчасово, від травня 2023 року, призупинено.

Кафедра "Гуманітарні науки" існує від 1973 року.

Більшість фахівців кафедри викладали в різних країнах світу – в Австрії, Великобританії, Швеції, Іспанії, Італії, Сірії, Шрі-Ланці, Монголії, Алжирі, Афганістані, Гвінеї, Судані, на Кубі і Мадагаскарі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 7 з 7
  • Ескіз
    Документ
    Значимість ролі педагога у формуванні полікультурної гуманітарно-технічної еліти глобалізованого світу
    (Приватна фірма "Колегіум", 2022) Лапузіна, Олена Миколаївна; Северин, Надія Василівна
  • Ескіз
    Документ
    Ґенеза адаптаційних процесів іноземних студентів в Україні
    (ТОВ "Оберіг", 2021) Северин, Надія Василівна; Северин, Віктор Дмитрович; Лапузіна, Олена Миколаївна
    Статтю присвячено дослідженню актуальної проблеми адаптації іноземних студентів в Україні. У сучасному мультикультурному світі інтенсивно розвиваються міжнародні культурні, освітні, економічні та політичні відносини. Відбувається зближення наукових, культурних, економічних еліт різних країн та взаємопроникнення культур. Це сприяє зростанню соціальної значущості іноземних мов у процесі розвитку сучасної особистості та суспільства. Зростає потреба у швидкому і якісному вивченні іноземної мови, зокрема й української як іноземної. Здобуття освіти в чужій країні супроводжується цілою низкою проблем, однією з яких є адаптація до нового соціокультурного середовища. Етап довузівської підготовки відіграє важливу роль у подальшому навчанні іноземних студентів в українських університетах, тому проблема адаптації на цьому етапі є найбільш актуальною. Завдання викладачів полягає в тому, щоб зробити культурну, мовну, психологічну та соціальну адаптацію іноземців успішною. Вона має сприяти якісному процесу навчання на основних факультетах за обраною спеціальністю, формуванню особистості майбутнього фахівця. У статті виділено види роботи з іноземними студентами, які допомагають пом’якшити і прискорити їх адаптацію до нового освітнього, мовного та соціокультурного середовища. Важливу роль відіграє позааудиторна робота: екскурсії, культпоходи, відвідування музеїв, театрів, філармонії, спортивні змагання, конкурси, поїздки до інших міст України тощо. Вона сприяє зняттю стресу від зустрічі з новою культурою і освітньою системою, зближенню представників різних країн та культур. Координація дій викладачів різних закладів освіти також є домінантою у створенні комфортних освітніх умов та сприяє успішній адаптації іноземних студентів до культурно-освітнього простору України. У перспективі планується створення Центру міжкультурної комунікації іноземних студентів на факультеті міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут", що сприятиме розкриттю їх творчих здібностей і ознайомленню з самобутньою українською культурою. Діяльність Центру допоможе формувати комфортне соціально-психологічне середовище, виховувати толерантне ставлення до представників інших культур і релігій шляхом участі студентів у групових багатонаціональних заходах.
  • Ескіз
    Документ
    Центр міжкультурної комунікації іноземних студентів НТУ "ХПІ"
    (2021) Лапузіна, Олена Миколаївна; Северин, Надія Василівна
  • Ескіз
    Публікація
    Умови успішної адаптації іноземних студентів в Україні
    (Харкiвський національний унiверситет радiоелектронiки, 2021) Северин, Надія Василівна; Чернявська, Світлана Миколаївна
    Статтю присвячено проблемі адаптації іноземних студентів до умов проживання та навчання в Україні. Проведено стислий огляд і аналіз наукової літератури з проблеми дослідження труднощів адаптаційних процесів особистості та визначення характеру прояву і тривалості дії "культурного шоку" на іноземців. Мета роботи – з’ясування характерологічних особливостей іноземних студентів, які впливають на якісну успішність, та чинників, які сприяють ефективній і комфортній адаптації іноземців в умовах перебування в інокультурі. Їх слід враховувати також при формуванні навчальних груп. Факультет міжнародної освіти НТУ "ХПІ" є важливим етапом у системі підготовки іноземних кваліфікованих фахівців для зарубіжних країн. Тому викладачам необхідно правильно організувати поступове входження іноземних студентів у іншомовну культуру, допомогти звикнути до побутових та соціокультурних умов України, до нової системи освіти та нової мови. Потрапляння студентів у нове культурне середовище завжди викликає у них "культурний шок". У зв’язку з цим викладачеві-куратору необхідно приділяти вирішенню цієї проблеми значну увагу та знаходити нові форми і методи роботи для успішного її подолання. Допомога викладача у процесі адаптації іноземних студентів до нових соціокультурних умов є головним фактором, що значною мірою впливає на успішність студентів та ефективність навчального процесу. Створення підручників і навчальних посібників сприяє розвитку комунікативних здібностей і формуванню уявлень про культурні реалії країни, мова якої вивчається. Успішній адаптації сприяють тематичні уроки, написання під керівництвом куратора тез на студентську наукову конференцію "Україна і світ", підготовка презентацій та виступів, профорієнтаційні заходи тощо. Прискорюють культурологічну адаптацію іноземних студентів ознайомчі екскурсії містом, походи до парку культури та відпочинку імені Горького, відвідування театру опери та балету, перегляд художніх та інших виставок, знайомство з українськими стравами та інші. Вдале поєднання навчальної та позааудиторної роботи дозволяє значно полегшити входження іноземців в українське соціокультурне середовище.
  • Ескіз
    Документ
    Кейс-метод як ефективна технологія вивчення національних і культурних особливостей бізнесу у вищих технічних навчальних закладах України
    (ТОВ "Твори", 2020) Лапузіна, Олена Миколаївна; Северин, Надія Василівна
    У статті проаналізовано проблему доцільності вивчення студентів вищих технічних навчальних закладів України основних правил бізнес-комунікацій із урахуванням національних особливостей представників різних країн світу. Описано типовий образ сучасного фахівця, що працює в глобальному оточенні, який має не тільки розробити продукцію, але й уміти презентувати її, зацікавити в перевагах її використання потенційних партнерів і покупців у всьому світі, що є виключно важливим для ефективної ділової співпраці. Проведено педагогічний експеримент, за результатами якого зроблено висновок про те, що використання кейс-методу за національними особливостями ділової етики стане вагомим інструментом для майбутньої ефективної діяльності технічних фахівців, а також для формування їхніх життєвих цінностей і толерантного світогляду.
  • Ескіз
    Документ
    Дизайн виставкових експозицій у сучасній проектно-художній діяльності
    (Національна академія керівних кадрів культури і мистецтв, 2020) Северин, Віктор Дмитрович; Северин, Надія Василівна; Проценко, Ольга Петрівна
    Мета роботи. Дослідження пов‘язане з визначенням основних складових виставкового дизайну та новітніх технологій, які використовуються у організації виставкових просторів. Метою даної роботи є з‘ясування ролі дизайну виставкових експозицій у проектно-художній діяльності. Методологія. Для дослідження концепту «виставковий дизайн» було використано загальнонаукові методи: аналіз і синтез, індукцію і дедукцію, опис. Метод системно-функціонального аналізу допоміг дослідити дане явище у взаємозв‘язку з іншими галузями дизайну: архітектурою, дизайном інтер‘єрів, графічним дизайном, середовищним дизайном. Міждисциплінарний та компа-ративний підходи спонукали до об‘єднання різних концепцій для визначення місця виставкового дизайну в інформаційно-комунікативному просторі сучасного суспільства. Провідними для дослідження виставкового дизайну стали герменевтичний та феноменологічний методи. Наукова новизна. Вперше здійснено ґрунтовне дослідження концепту «виставковий дизайн» та з‘ясовано його роль і функції у сучасному суспільстві. Наведені приклади показують, що виставкова експозиція візуалізує і демонструє економічні та культурні досягнення однієї чи кількох країн. Висновки. Реалізація міждисциплінарного підходу до створення проекту виставки дає можливість переда-вати інформацію на декількох рівнях. Виставковий дизайн є синтезом усіх видів дизайну – архітектурного, середовищного, промислового, ландшафтного, графічного. Завдяки дизайну виставка інтегрується у дизайн інтер‘єрів та архітектуру оточуючого середовища, стає способом просування товарів народного споживання і художніх творів.
  • Ескіз
    Публікація
    Гоголівські традиції й образи в культурі послідовників слов’янського світу
    (Харківська державна академія дизайну і мистецтв, 2020) Северин, Надія Василівна; Северин, Валерій Петрович; Чернявська, Світлана Миколаївна
    Стаття присвячена дослідженню впливу творчості М. В. Гоголя на літературу слов’янських народів — чеського, польського, словацького, болгарського, словенського. Показано, що твори письменника сприяли росту ідейно-естетичного рівня слов’янських літератур, стали основою для створення нового літературного жанру — соціального роману. Творчість Гоголя стала для тогочасних письменників джерелом інтересу, натхнення і новим поглядом на зображення навколишньої дійсності. Доведено, що завдяки зображенню нових героїв з народу — з їхніми радощами і стражданнями, з простою, "неправильною" мовою — Гоголь розставив акценти та визначив проблематику всієї наступної російської літератури, літератури слов’янських народів. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше синтезовано вплив унікального таланту Гоголя на слов’янські літератури та показано, що Україна, її культура стали постійною літературною темою слов’янських літератур ХІХ століття.