Кафедра "Туризм i готельно-ресторанний бізнес"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2422

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tourism

Від листопада 2021 року кафедра має назву "Туризм і готельно-ресторанний бізнес". Перейменована під час реорганізації кафедри "Бізнес-аналітики, обліку та готельно-ресторанної справи" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Подорожі змінюють нас, допомагають нам зростати і розвиватися. Подорожі – найкраща освіта сучасного світу!

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор економічних наук, 5 кандидатів наук: 4 –економічних, 1 – географічних; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Публікація
    Туризм і рекреація: бакалаврський курс. Ч. 1
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Якименко-Терещенко, Наталія Василівна; Александрова, Вікторія Олександрівна; Жадан, Тетяна Андріївна; Носирєв, Олександр Олександрович; Стригуль, Лариса Станіславівна; Холодок, Валентина Дмитрівна; Чайка, Тетяна Юріївна
    У навчальному посібнику розкрито теоретичні положення і практичні питання щодо підготовки фахівців у сфері туризму і рекреації відповідно до освітньо-професійних програм «Туристичний бізнес», «Туризм і рекреація», які реалізуються в НТУ «ХПІ». Розглянуто процеси організації туристичних подорожей і комплексного туристичного обслуговування, висвітлено процеси і технології організації роботи суб’єкта туристичної індустрії. Викладений матеріал спрямовано на формування здатності здійснювати економічну, організаційно-управлінську, виробничо-технологічну діяльність у сфері туристичного бізнесу з урахуванням сучасного стану та перспектив розвитку індустрії туризму. Матеріал надає розуміння сучасних тенденцій і регіональних пріоритетів розвитку туризму в цілому та окремих його форм і видів. Навчальний посібник розрахований на здобувачів вищої освіти спеціальності «Туризм і рекреація» усіх форм навчання, а також широке коло читачів для ознайомлення з принципами функціонування туристичної галузі.
  • Ескіз
    Документ
    Sustainable tourism indicators, and special interest tourism in the context of sustainability concept
    (Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2023) Chaika, Tetiana; Belikova, Olena
    A comparison of their general concepts, development strategies, and tourist behaviour of the target audiences, can help to distinguish sustainable tourism from unsustainable tourism. When analyzing the degree of sustainability of a particular type of tourism or tourism product, it is first of all necessary to assess these three components: they are where the distinction between sustainable and non-sustainable tourism is most apparent. The general concept of special interest tourism involves the satisfaction of highly specialized tourism interests, which implies non-mass and, consequently, reducing the anthropogenic impact on the environment. It is the non-mass character of SIT that makes it particularly attractive in terms of achieving the sustainable development goals. The strategy for the development of SIT involves taking into account environmental factors, attracting local investors and involving the local community in the creation and promotion of the tourism product. These parameters suggest that the strategy for SIT development is consistent with the sustainable development goals.
  • Ескіз
    Документ
    Features of Special Interest Tourism
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Chaika, Tetiana; Belikova, O. S.
    Special interest tourism (SIT) is a type of tourism focused on meeting the special interests and needs of tourists through non-mass, personalized, unique tours. Locations of SIT should be linked with particular theme and satisfy a particular interest of tourists. And tourism groups of SIT are formed of people with similar interests, needs or travel motives. This study examines the main characteristics (features) of special interest tourism. The main characteristic of SIT is the satisfaction of particular personal interests of tourists. But SIT is not only characterized by the presence of a particular personal interest. The attributes of SIT are also non-mass, uniqueness and personalization. Authenticity and interactivity are frequent features of SIT.
  • Ескіз
    Документ
    Designing of the Quest-Tour Itinerary "Early 19th Century. German Cultural Heritage in Kharkiv"
    (2023) Chaika, Tatiana
    Purpose. The continuous evolutionary change in consumer preferences encourages the travel business to continuously look for new innovative forms and techniques to meet consumer demand. There is a growing demand in the travel, tourism and hospitality sector for unique, personalized and sustainable travel. In this regard, the search for creative solutions to create highly competitive travel and sightseeing products that take into account current trends in consumer preferences is relevant. One possible avenue in this context is the creation of cultural heritage tourism products. The purpose of this study is to improve approaches to the design of cultural heritage quest-tour itineraries and to test the recommendations developed. Results. Creative tourism plays an important role in developing and maintaining interest in cultural heritage. The creation of travel and sightseeing products based on a combination of the concepts of heritage tourism and creative tourism allows meeting the consumer demand for uniqueness, authenticity, personalization, creative involvement and self-development. It is this combination of modern, innovative types of travel and sightseeing that we consider most promising in terms of providing highly competitive, unique products. Quest-tour is a type of travel and sightseeing service, which can be successfully used in the creation of heritage tourism products in the context of modern trends of changing consumer preferences. Itinerary design techniques for heritage quest-tour should take into account the significance of the excursion sites in terms of presenting the atmosphere of the era in question; the degree of preservation of authentic excursion sites; and the amount of available factual material. In this study, we tested the technique of designing the quest-tour itinerary on the example of our developed quest-tour «Early 19th century. German cultural heritage in Kharkiv». According to the storyline, the quest-tour is about almost the earliest documented period of ethnic German life in Kharkiv. Scientific novelty. The scientific novelty of the study lies in the improvement of the designing technique for quest-tours of cultural heritage on the basis of overlapping the concepts of heritage tourism and creative tourism. Practical value. The practical value of the study lies in the practical validation of the improved technique of designing heritage quest-tours, as well as the possibility of using the results in the practical activities of travel firms in the design of excursion products.
  • Ескіз
    Документ
    Сутність та основні характеристики спеціалізованго туризму
    (2023) Чайка, Тетяна Юріївна
    Еволюційний розвиток індустрії туризму призводить до розширення спектру послуг, пошуку нових несподіваних і креативних рішень. Прагнучи отримати конкурентну перевагу, туроператори розробляють туристичні продукти, орієнтовані на задоволення різноманітних інтересів і потреб. З іншого боку, туристи пред'являють все більш складні, найчастіше вузькоспеціальні вимоги до туристичних продуктів. Результатом стало виникнення нового напряму в туризмі, який в англомовній літературі отримав назву «special interest tourism (SIT)». Спеціалізований туризм виник і розвивається як альтернатива масовому туризму. Спеціалізований туризм – вид туристичної діяльності, орієнтований на задоволення конкретних особистих інтересів за допомогою не-масових персоналізованих автентичних турів. Туристичні локації спеціалізованого туризму мають бути пов'язані з конкретною тематикою та задовольняти конкретний інтерес туристів. Спеціалізований туризм характеризується не тільки наявністю конкретної мети чи конкретного інтересу поїздки. Ознаками спеціалізованого туризму є також персоналізація, не-масовість, автентичність, унікальність, інтерактивність. Сучасний розвиток туристичної індустрії характеризується стабільним збільшенням частки спеціалізованого туризму при, відповідно, зменшенні частки масового туризму. Не-масовість спеціалізованого туризму є дуже важливою характеристикою з погляду сталого розвитку. Спеціалізований туризм не впливає негативно на довкілля в масштабах, притаманних масовому туризму. Зниження антропогенного навантаження на туристичні дестинації сприяє сталому розвитку та оздоровленню довкілля.