Кафедра "Туризм i готельно-ресторанний бізнес"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2422

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/tourism

Від листопада 2021 року кафедра має назву "Туризм і готельно-ресторанний бізнес". Перейменована під час реорганізації кафедри "Бізнес-аналітики, обліку та готельно-ресторанної справи" (НАКАЗ 552 ОД від 26.11.2021 року).

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту економіки, менеджменту і міжнародного бізнесу Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Подорожі змінюють нас, допомагають нам зростати і розвиватися. Подорожі – найкраща освіта сучасного світу!

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: доктор економічних наук, 5 кандидатів наук: 4 –економічних, 1 – географічних; 1 співробітник має звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 5 з 5
  • Ескіз
    Документ
    Спеціалізований туризм у контексті сталого розвитку. Класифікація видів спеціалізованого туризму
    (Видавництво Львівської політехніки, 2023) Чайка, Тетяна Юріївна
    В індустрії туризму одним з основних завдань сталого розвитку є зниження антропогенного навантаження на природні ресурси туристичних дестинацій. Чим нижче щільність туристичного потоку, що генерується тим чи іншим туристичним продуктом, тим більш привабливим є такий туризм з погляду сталого розвитку. Таким чином, не-масовість є однією з характеристик сталого туризму. Наразі серед проблем, які перешкоджають сталому розвитку туристичного бізнесу, виокремлюють, зокрема, і проблему невідповідності цілей сталого розвитку наявним бізнес-моделям. Виходячи з вищесказаного, одним із напрямів імплементації концепції сталого розвитку в туристичний бізнес є впровадження інноваційних бізнес-моделей, орієнтованих на просування не-масового туризму. Спеціалізований туризм з'явився і розвивається як альтернатива масовому туризму. Наявними є різні підходи до класифікації спеціалізованого туризму. З погляду проектування туристичного продукту, особливу важливість має класифікація на основі провідного чинника, що визначає специфічність та унікальність даного виду спеціалізованого туризму.
  • Ескіз
    Документ
    Sustainable tourism indicators, and special interest tourism in the context of sustainability concept
    (Харківський національний університет ім. В. Н. Каразіна, 2023) Chaika, Tetiana; Belikova, Olena
    A comparison of their general concepts, development strategies, and tourist behaviour of the target audiences, can help to distinguish sustainable tourism from unsustainable tourism. When analyzing the degree of sustainability of a particular type of tourism or tourism product, it is first of all necessary to assess these three components: they are where the distinction between sustainable and non-sustainable tourism is most apparent. The general concept of special interest tourism involves the satisfaction of highly specialized tourism interests, which implies non-mass and, consequently, reducing the anthropogenic impact on the environment. It is the non-mass character of SIT that makes it particularly attractive in terms of achieving the sustainable development goals. The strategy for the development of SIT involves taking into account environmental factors, attracting local investors and involving the local community in the creation and promotion of the tourism product. These parameters suggest that the strategy for SIT development is consistent with the sustainable development goals.
  • Ескіз
    Документ
    Features of Special Interest Tourism
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Chaika, Tetiana; Belikova, O. S.
    Special interest tourism (SIT) is a type of tourism focused on meeting the special interests and needs of tourists through non-mass, personalized, unique tours. Locations of SIT should be linked with particular theme and satisfy a particular interest of tourists. And tourism groups of SIT are formed of people with similar interests, needs or travel motives. This study examines the main characteristics (features) of special interest tourism. The main characteristic of SIT is the satisfaction of particular personal interests of tourists. But SIT is not only characterized by the presence of a particular personal interest. The attributes of SIT are also non-mass, uniqueness and personalization. Authenticity and interactivity are frequent features of SIT.
  • Ескіз
    Документ
    Designing of the Quest-Tour Itinerary "Early 19th Century. German Cultural Heritage in Kharkiv"
    (2023) Chaika, Tatiana
    Purpose. The continuous evolutionary change in consumer preferences encourages the travel business to continuously look for new innovative forms and techniques to meet consumer demand. There is a growing demand in the travel, tourism and hospitality sector for unique, personalized and sustainable travel. In this regard, the search for creative solutions to create highly competitive travel and sightseeing products that take into account current trends in consumer preferences is relevant. One possible avenue in this context is the creation of cultural heritage tourism products. The purpose of this study is to improve approaches to the design of cultural heritage quest-tour itineraries and to test the recommendations developed. Results. Creative tourism plays an important role in developing and maintaining interest in cultural heritage. The creation of travel and sightseeing products based on a combination of the concepts of heritage tourism and creative tourism allows meeting the consumer demand for uniqueness, authenticity, personalization, creative involvement and self-development. It is this combination of modern, innovative types of travel and sightseeing that we consider most promising in terms of providing highly competitive, unique products. Quest-tour is a type of travel and sightseeing service, which can be successfully used in the creation of heritage tourism products in the context of modern trends of changing consumer preferences. Itinerary design techniques for heritage quest-tour should take into account the significance of the excursion sites in terms of presenting the atmosphere of the era in question; the degree of preservation of authentic excursion sites; and the amount of available factual material. In this study, we tested the technique of designing the quest-tour itinerary on the example of our developed quest-tour «Early 19th century. German cultural heritage in Kharkiv». According to the storyline, the quest-tour is about almost the earliest documented period of ethnic German life in Kharkiv. Scientific novelty. The scientific novelty of the study lies in the improvement of the designing technique for quest-tours of cultural heritage on the basis of overlapping the concepts of heritage tourism and creative tourism. Practical value. The practical value of the study lies in the practical validation of the improved technique of designing heritage quest-tours, as well as the possibility of using the results in the practical activities of travel firms in the design of excursion products.
  • Ескіз
    Публікація
    Кейтеринг у MICE-індустрії: тренди розвитку, міжнародний досвід і перспективи digital-трансформації
    (2021) Якименко-Терещенко, Наталія Василівна; Чайка, Тетяна Юріївна; Бєлікова, Олена Станіславівна
    У статті розглянуті тенденції та перспективи розвитку індустрії гостинності, а також деякі найперспективніші інноваційні digital-рішення у сфері надання послуг кейтерингу для MICE-заходів: цифрові ваучери, гастро-меппінг, набори для онлайн-кейтерингу. Приділено увагу комплексному підходу до формування інноваційних бізнес-моделей на основі digital-трансформації. Криза, що була викликана пандемією COVID-19, поставила на межу банкрутства значну частину економічних агентів. У такій ситуації на економічне процвітання можуть розраховувати ті суб'єкти підприємницької діяльності, які оперативно відмовляться від застарілих бізнес-моделей. Тільки комплексне та системне використання інноваційних рішень, формування нових інноваційних бізнес-моделей здатне забезпечити підприємство конкурентною перевагою та запобігти негативному сценарію розвитку подій. У статті вдосконалено підхід та розроблено практичні рекомендації щодо впровадження конкретних інноваційних цифрових технологій у базові компоненти бізнес-процесів з метою формування нової бізнес-моделі на основі комплексного використання digital-рішень.