Кафедра "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії"
Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1366
Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/dpm
Від 2022 року кафедра має назву "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії", первісна назва – "Динаміка та міцність машин".
Iсторія кафедри починається в 1930 році, коли в нашому університеті, що називався тоді Харківський механіко-машинобудівний інститут, була створена спеціальність "Динаміка і міцність машин".
Засновниками спеціальності були видатні вчені: академіки Йоффе Абрам Федорович, Обреїмов Іван Васильович, Синельников Кирило Дмитрович, професор Бабаков Іван Михайлович. В різні роки кафедрою завідували: член-корреспондент АН УРСР Майзель Вениамин Михайлович (1936-1941); академік АН УРСР Філіппов Анатолій Петрович (1948-1960), професор, доктор технічних наук, лауреат Державної премії України Богомолов Сергій Іванович (1960-1991); професор, доктор технічних наук, академік АН вищої школи України Львов Геннадій Іванович (1992-2020). Від 2020 року і по теперішній час завідувач кафедри – лауреат премії Президента України для молодих вчених за видатні досягнення, доцент, кандидат технічних наук Водка Олексій Олександрович.
Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерного моделювання, прикладної фізики та математики Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Наукова школа з динаміки і міцності машин, створена в нашому університеті, широко відома у світі.
У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють; 2 доктора технічних наук, 7 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента.
Переглянути
Документ Оптимизация технологического нагрева вагонного колеса при сборке колесной пары(НТУ "ХПИ", 2001) Щепкин, Александр ВитальевичOn the basis of the available experimental data the systematic numerical research of one piece rolled railroad car wheel were made using technological heating by induction-heating devices which allowed the establishment of the laws of the stress-strain state of the wheel set elements, during its thermal assembly.Документ Исследование напряжений и деформаций в составном колесе электровагона при сборке с использованием комбинированного термического способа(НТУ "ХПИ", 2001) Андреев, Арнольд Георгиевич; Иванова, В. Н.; Оборский, И. Л.; Щепкин, Александр ВитальевичOn the basis of the available experimental data the systematic numerical research of one piece rolled railroad car wheel were made using technological heating by induction-heating devices which allowed the establishment of the laws of the stress-strain state of the wheel set elements, during its thermal assembly.Документ Комбинированное автофретирование толстостенных цилиндров(НТУ "ХПИ", 2001) Львов, Геннадий Иванович; Лысенко, Сергей ВикторовичThe autofrettage of thick-walled cylinders of a variable thickness is considered on the basis of variational statement of the contact task elastic-plastic deformation and unloading. The numerical realization is carried out by a finite element method in a package ANSYS. The model of a material takes into account kinematic hardening and ideal effect Baushinger. The optimum geometric parameters of bandage and initial free clearance are defined, at which the favorable distribution of residual stresses will be derivated and the bandage after a full unloading is removed.Документ Расчет колебаний и ресурса трубопровода маслосистемы газоперекачивающего агрегата(НТУ "ХПИ", 2001) Белоцерковский, Александр Борисович; Жовдак, В. А.; Левашов, В. А.; Трубаев, Александр ИвановичThe average time before fracture due to fatigue damage accumulation in spatial piping systems under kinematical excitation is determined. It is supposed that all supports of the piping system subjected to the identical acceleration modeling stationary random process. The solution of this problem is based on the finite element method and the spectral method. The computer program for IBM PC on the basis of this algorithm has been developed.Документ Исследование напряженно-деформированного состояния биметаллического вагонного колеса электровагона в процессе сборки и эксплуатации(НТУ "ХПИ", 2002) Андреев, Арнольд Георгиевич; Щепкин, Александр ВитальевичИсследуется напряженно-деформированное состояние экспериментального биметаллического вагонного колеса при технологических нагрузках, обусловленных соединением с натяжением частей колесной пары тепловым способом, и в процессе эксплуатации при нагревании бандажа при торможенииДокумент Використання сплайнів та спектрального аналізу для апроксимації нестаціонарних динамічних процесів в машинах(НТУ "ХПІ", 2002) Грищенко, Володимир Миколайович; Трунін, А. Є.Запропоновано алгоритм апроксимації на окремих ділянках нестаціонарного динамічного процесу в машинах. При цьому для "повільної" складової використовується сплайн-апроксимація, а для "швидкої" - дискретне перетворення Фур'є.Документ Конечноэлементный расчет магнитных цепей активных магнитных подшипников на основе уравнений магнитостатики(НТУ "ХПИ", 2003) Смирнов, М. М.; Мартыненко, Геннадий Юрьевич; Бабенко, Игорь НиколаевичIn work the technique of account of magnetic circuits of active magnetic bearings by a method of final elements and processing of results is of fered with the purpose of definition of discrete parameters of magnetic circuit. The example of account of magnetic circuit with stator as octopole is givenДокумент Численное исследование влияния технологических параметров изготовления на упругие свойства коротко-волокнистых композитных материалов(НТУ "ХПИ", 2003) Альтенбах, Х.; Науменко, К.; Львов, Геннадий Иванович; Пилипенко, С. Н.The paper presents a model which allows to estimate the elastic properties of thin-walled structures manufactured by means of injection molding. The starting point is the numerical prediction of the microstructure of the short fiber reinforced composite induced during the filling stage of the manufacturing process. For this purpose the commercial program Moldflow Plastic Insight® is used. The result of the filling simulation characterizing the fiber microstructure is the second rank orientation tensor. The elastic material properties after the processing are locally dependent on the orientational distribution of fibers. The constitutive model is formulated by means of the orientational averaging for the given orientation tensor. The tensor of elastic material properties is computed and translated into the format for the stress-strain analysis based on the ANSYS® finite element code. The influence of technological parameters of manufacture on microstructure and elastic properties is discussed on examples of a center-gated disk and shell of revolutionДокумент Стихии: Поэзия, проза(ТОВ "Майдан", 2003) Шелковый, Сергей КонстантиновичВ книгу поэзии и прозы Сергея Шелкового вошли стихотворения, написанные главным образом в последние два года. Прозаическая часть книги включает, как новые опубликованные тексты, так и ранее выходившие эссе о русских поэтах Б. Чичибабине и О. Мандельштаме, вызвавшие большой читательский интерес.Документ Исследование НДС биметаллического вагонного колеса при технологических и эксплуатационных нагрузках(НТУ "ХПИ", 2003) Щепкин, Александр Витальевич; Андреев, Арнольд ГеоргиевичThis work is devoted to the research of the stress-strain state of an experimental bimetallic carload of the railway car during thermal assembly, optimization of a temperature field in a wheel during its heating for its fitting on to an axis, while in service during interaction with a rail and during heating of bandage during brakingДокумент Анализ остаточных напряжений в автофретированном толстостенном цилиндре после механической обработки(НТУ "ХПИ", 2004) Львов, Геннадий Иванович; Таранюк, Владимир ИвановичThe paper discusses the common statement of problems of determination of residual stresses after autofrettage of a thick-walled cylinder and additional machining. Analytical statement of the given problem is resulted. Numerical realization is carried out in finite-element program complex ANSYS.Документ Расчетные исследования ротора турбокомпрессора газоперекачивающего агрегата на управляемом электромагнитном подвесе(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2004) Мартыненко, Геннадий ЮрьевичСтаття присвячена методиці розрахункових досліджень роторів на електромагнітних підшипниках. У роботі подані чисельні дослідження натурного ротора турбокомпресора НЦ-16-76, що дозволили розробити рекомендації на вибір раціональних параметрів підвісу.Документ Раціональне технологічне нагрівання при зборці колісних пар залізничного рухомого складу(НТУ "ХПІ", 2004) Андрєєв, Арнольд Георгійович; Добровенський, Ю. М.; Романов, С. В.; Щепкін, Олександр ВіталійовичOn the basis of the available experimental data the systematic numerical research of one piece rolled railroad car wheel were made using technological heating by induction-heating devices which allowed the establishment of the laws of the stress-strain state of the wheel set elements, during its thermal assembly. The optimization was conducted with restrictions on stresses and temperatures.Документ Напряженно-деформированное состояние составных осесимметричных конструкций, собираемых с натягом при использовании нагрева(НТУ "ХПИ", 2005) Андреев, Арнольд Георгиевич; Резниченко, Н. К.The created simulation model is intended for a research of assembly, ensures execution technological and strength of the requirements to a construction. The numerical results are indicatedДокумент До оптимального проектування коліс рухомого складу залізниць при технологічних та експлуатаційних навантаженнях(НТУ "ХПІ", 2005) Резниченко, М. К.; Щепкін, Олександр ВіталійовичThe systematic numerical research of railroad car wheel were made using technological heating by induction-heating devices which allowed the establishment of the laws of the stress-strain state of the wheel set elements, during its thermal assemblyДокумент Исследование влияния механических характеристик материала на характер деформирования рабочих колес центробежных компрессоров(НТУ "ХПИ", 2006) Бухолдин, Ю. С.; Левашов, В. А.; Львов, Геннадий Иванович; Костромицкая, Ольга АнатольевнаThe influence of a yield stress value on character of elastoplastic deformation and elastic unloading of the working wheel under inertial loading is investigated. The realization of the large number of calculation variants by a of finite-element method shows, that there is a so-called critical value of a yield stress. It is not recommended to use materials having a yield stress lower of this critical value, for making of working wheels of centrifugal compressors, as it will result in redistribution of a deforming picture, appearance of the large bending moments and displacements, which after unloading do not disappearДокумент Исследование вибрационных характеристик опорной конструкции длинного валопровода(НТУ "ХПИ", 2006) Красников, Сергей ВасильевичThe problems, related with creation of test bed for lengthy rotor-system are considered. On the basis of the eigentones analysis of a several versions of a rotor-base system guidelines on a construction of the test bed are made. The mathematical models and calculations are executed on the basis of finite elements methodДокумент Исследование возможности снижения остаточных деформаций в технологической оснастке для закалки валов(НТУ "ХПИ", 2006) Мартыненко, Геннадий Юрьевич; Скрынька, Л. М.; Смирнов, М. М.; Пирогов, А. Д.In work the researches by definition of the barring opportunity of residual plastic accumulation deformations in technological equipment have been carried out which are used for shaft, rotors etc hardening. It is shown, that thermotensions are the reason of accumulation of residual deformations. The ways of the level thermotensions decreasing at the expense of application thermo-insulating materials have offeredДокумент Оптимізація нагріву при роз'єднанні деталей(НТУ "ХПІ", 2006) Андрєєв, Арнольд Георгійович; Резниченко, М. К.; Щепкін, Олександр ВіталійовичOn example of heating the vehicle gear when putting it on the axis the opportunities of charge energy optimization are shown. The optimization was conducted with restrictions on pressure and temperatures. The dependence of charge of energy from properties of material is shown. The improved simplex method by J.A. Nelder and R.Mead is appliedДокумент Алгоритм чисельної оптимізації конструкцій з урахуванням обмеженнь за допомогою R-функцій(НТУ "ХПІ", 2006) Грищенко, Володимир Миколайович; Галаган, Ю. М.The algorithm of the decision of a problem of optimum designing of designs which prominent feature is the way of the account of restrictions inequalities is offered. With this purpose properties of R-functions are used