Кафедра "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1366

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/dpm

Від 2022 року кафедра має назву "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії", первісна назва – "Динаміка та міцність машин".

Iсторія кафедри починається в 1930 році, коли в нашому університеті, що називався тоді Харківський механіко-машинобудівний інститут, була створена спеціальність "Динаміка і міцність машин".

Засновниками спеціальності були видатні вчені: академіки Йоффе Абрам Федорович, Обреїмов Іван Васильович, Синельников Кирило Дмитрович, професор Бабаков Іван Михайлович. В різні роки кафедрою завідували: член-корреспондент АН УРСР Майзель Вениамин Михайлович (1936-1941); академік АН УРСР Філіппов Анатолій Петрович (1948-1960), професор, доктор технічних наук, лауреат Державної премії України Богомолов Сергій Іванович (1960-1991); професор, доктор технічних наук, академік АН вищої школи України Львов Геннадій Іванович (1992-2020). Від 2020 року і по теперішній час завідувач кафедри – лауреат премії Президента України для молодих вчених за видатні досягнення, доцент, кандидат технічних наук Водка Олексій Олександрович.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерного моделювання, прикладної фізики та математики Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Наукова школа з динаміки і міцності машин, створена в нашому університеті, широко відома у світі.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють; 2 доктора технічних наук, 7 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 3 з 3
  • Ескіз
    Документ
    Information Technology in the Modeling of Dry Gas Seal for Centrifugal Compressors
    (2020) Rozova, Lyudmila; Martynenko, Gennadii
    The developed specialized software package for computer modeling of dry gas seals for the rotors of centrifugal compressors is presented. This software package implements the mathematical model that describes improved methodology for seals modeling and solving under steady-state compressor operating conditions. It allows to make a model of working gap between the seal rings, which changes under the influence of gas pressure and temperature. This improved computer modeling can provide the reliable operation of dry gas seals. The developed software package has been tested on real constructions of dry gas seals with different types of groves. The results of test solutions were compared with available in literature and experimental studies.
  • Ескіз
    Документ
    The Method of Singular Integral Equation in Problems of Liquid Oscillations in Coaxial Shells
    (2019) Usatova, O.; Strelnikova, E.; Rozova, Lyudmila; Naumenko, Y.
    The paper deals with problems of free vibrations of an ideal incompressible fluid in coaxial shells of revolution. It is assumed that the motion of the fluid is irrotational that allows us to introduce a velocity potential. In these suppositions the potential is satisfied to the Laplace equation. Boundary conditions are formulated on wetted surfaces of the shells and on a free liquid surface. The non-penetration conditions are applied to the wetted surfaces. On the free surface we consider dynamical and kinematical boundary conditions. The dynamical condition consists in equality of the liquid pressure on the free surface to the atmospheric one. The kinematic condition requires that total time derivative of the free surface elevation will be equal to zero at any instant. Regarding the potential of velocities, a boundary value problem is formulated that is further reduced to an eigenvalue problem. To solve the boundary value problem for the Laplace equation, boundary element methods are used in a direct formulation.
  • Ескіз
    Документ
    The Use of Information Technology for the Design of a Prototype Engine with Rotor in Magnetic Bearings
    (Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського, 2019) Martynenko, Gennadii; Ulianov, Yuriy; Marusenko, Oleksii; Rozova, Lyudmila
    The questions of planning and calculation of prototype magnetic rotor suspension of small engines at making of elaborate machine-building designs in particular pumps, turbo-expanders or expanders of compressor units of small and medium sizes. The preliminary estimation of dynamic descriptions of the rotor systems requires development of adequate mathematical models with taking into account numerous parameters, including design features, such as supports, stiffness and damping characteristics. A laboratory installation of a complete magnetic suspension of a horizontal rotor according to a combined magnetic-electromagnetic type is proposed and implemented. It uses two passive magnetic bearings created using two annular permanent magnets with axial magnetization as two radial bearings. The axial support is an active magnetic bearing (AMB) with stators in the form of armored cores. The functionality of this AMB uses a discrete method and an analog control system. Finite-element modeling was carried out and the dynamic characteristics of the structure under study were calculated. An experimental installation of the rotor propotype was developed and manufactured, with the help of which experimental testing of the developed model was carried out and the reliability of the calculated results was verified. Comparison of calculated and experimental results shows the effectiveness of the application of information technology in the design of complex engineering structures.