Кафедра "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/1366

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/dpm

Від 2022 року кафедра має назву "Математичне моделювання та інтелектуальні обчислення в інженерії", первісна назва – "Динаміка та міцність машин".

Iсторія кафедри починається в 1930 році, коли в нашому університеті, що називався тоді Харківський механіко-машинобудівний інститут, була створена спеціальність "Динаміка і міцність машин".

Засновниками спеціальності були видатні вчені: академіки Йоффе Абрам Федорович, Обреїмов Іван Васильович, Синельников Кирило Дмитрович, професор Бабаков Іван Михайлович. В різні роки кафедрою завідували: член-корреспондент АН УРСР Майзель Вениамин Михайлович (1936-1941); академік АН УРСР Філіппов Анатолій Петрович (1948-1960), професор, доктор технічних наук, лауреат Державної премії України Богомолов Сергій Іванович (1960-1991); професор, доктор технічних наук, академік АН вищої школи України Львов Геннадій Іванович (1992-2020). Від 2020 року і по теперішній час завідувач кафедри – лауреат премії Президента України для молодих вчених за видатні досягнення, доцент, кандидат технічних наук Водка Олексій Олександрович.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту комп'ютерного моделювання, прикладної фізики та математики Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут". Наукова школа з динаміки і міцності машин, створена в нашому університеті, широко відома у світі.

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють; 2 доктора технічних наук, 7 кандидатів технічних наук, 1 доктор філософії; 2 співробітника мають звання професора, 5 – доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 1 з 1
  • Ескіз
    Документ
    The interrelated modelling method of the nonlinear dynamics of rigid rotors in passive and active magnetic bearings
    (ЧП "Технологический Центр", 2016) Martynenko, Gennadii
    A method is suggested for building mathematical models of dynamics of rotors in magnetic bearings of different types (passive and active). It is based on Lagrange-Maxwell differential equations in a form identical to that of Routh equations in mechanics. The expressions for magnetic energy and forces in active magnetic bearings with account for control laws for introducing them into the mathematical models have been found by adapting the analytical method of analysing magnetic circuits. This method is based on building equivalent circuits and using the loop flux method to account for dissipation fluxes and magnetic resistances of AMB magnetic circuit sections and ensure noncriticality of the mathematical model to emergence of "zero" gaps and currents. Besides, the mathematical models account for such nonlinearities as nonlinear dependence of magnetic forces on gaps in passive and active magnetic bearings and on currents in the coils of electromagnets, nonlinearities linked to coil inductance, a geometric link between electromagnets in one AMB and links between all AMB in one rotor, which results, among other factors, in connectedness of processes in orthogonal directions. The method’s validity has been confirmed experimentally by a laboratory setup being a prototype of a complete combined magnetic-electromagnetic suspension in small-size rotor machinery. The suggested approach has helped detect in the system and investigate different nonlinear rotor dynamics phenomena such as super- and subharmonic vibrations with determination of resonance modes.