Вісник Національного технічного університету «ХПІ». Серія: Автомобіле- та тракторобудування
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/78571
Офіційний сайт http://ait.khpi.edu.ua/
Мультидисциплінарний рецензований науковий журнал відкритого доступу, в якому висвітлюються питання щодо конструювання, експериментальних досліджень, математичного моделювання автомобілів, тракторів та військової техніки, їх вузлів, агрегатів, систем.
Рік заснування: 2002. Періодичність: 2 рази на рік. ISSN 2078-6840 (Print)
Переглянути
Документ Аналіз експлуатаційних витрат легкового автомобіля(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Агапов, Олег Миколайович; Пелипенко, Євген СергійовичУ статті розглянуто загальний підхід до визначення вартості володіння автомобілем, що включає витрати на вступ до стану володіння, витрати на експлуатацію та витрати на вихід із стану володіння. Особливу увагу приділено реальним експлуатаційним витратам, які враховувалися на прикладі конкретного автомобіля за досить тривалий період. На основі їх аналізу було визначено статті витрат та ступінь впливу кожної з них. В експлуатаційних витратах найбільше значення мають статті, пов'язані з придбанням палива та зберіганням автомобіля, а в сукупній вартості володіння – втрата вартості автомобіля за період, що аналізується та експлуатаційні витрати.Документ Моделювання нерівностей дорожнього покриття з урахуванням згладжуючої здатності шин(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Мамонтов, Анатолій Геннадійович; Островерх, Олександр Олегович; Кожушко, Андрій Павлович; Кривошапов, Сергій ІвановичПри русі автомобіля по дорогах з різними видами покриття та різного ступеня зношеності виникають коливальні процеси які негативно впливають на продуктивність перевезення пасажирів та вантажів, обмежують швидкість руху та погіршують надійність транспортного засобу. Поліпшення експлуатаційних показників автомобіля потребує поглибленого дослідження взаємозв’язків між транспортним засобом та зовнішнім середовищем. На етапі проектування автомобіля ці дослідження раціонально проводити шляхом імітаційного моделювання за допомогою розрахункових еквівалентних моделей як досліджуваної системи так і зовнішнього впливу на неї. У такий спосіб можливо точніше оцінити конструкторські рішення с точки зору ефективності їх застосування. Тому при дослідженні плавності ходу автомобіля необхідно також враховувати здатність пневматичних шин згладжувати нерівності дороги. Здатність шини згладжувати нерівності мікропрофілю дороги описано за допомогою передавальної функції динамічної ланки у вигляді диференційного рівняння, яке дозволяє осереднити значення ординати мікропрофілю опорної поверхні по площадці плями контакту пневматичної шини з дорожнім покриттям. За результатами імітаційного моделювання нерівностей дороги у вигляді випадкової функції шляхом генерації випадкових збурювань по заданих статистичних характеристиках отримано кореляційні функції ординат середнього перетину мікропрофілю, спектральні щільності дисперсій та значення ординати нерівності дорожнього покриття з урахуванням здатності шини згладжувати нерівності дороги для різних типів дорожнього полотна. Що дозволяє підвищити точність розрахунків при математичному дослідженні автомобіля, як коливальної системи, за рахунок моделювання умов взаємодії пневматичної шини з опорною поверхнею максимально наближених до реальних умов впливу на підвіску нерівностей дороги. Та найбільш повно й достовірно визначити параметри плавності ходу та вибрати раціональну конструкцію системи підресорювання транспортного засобу з урахуванням умов експлуатації.Документ Оцінка вібростійкості моторно-трансмісійних установок автомобіля з двома двигунами внутрішнього згорання(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Подригало, Михайло Абович; Краснокутський, Володимир Миколайович; Вахнюк, Сергій АнатолійовичПроведено аналіз досліджень щодо підвищення енергоефективності автомобілів з двома незалежними моторно-трансмісійними установками шляхом узгодження параметрів трансмісії та режимів роботи двигунів. При використанні двох однакових моторно-трансмісійних установок, кожна з яких керує колесами одного борту машини, проблеми вирівнювання ККД немає, оскільки обидва двигуни працюють в однаковому режимі. Також немає проблеми з визначенням частини маси, приведеної до колінчастого валу одного двигуна, оскільки наведена маса ділиться навпіл між обома двигунами. Проблема виникає при встановленні на автомобіль двох двигунів зі своїми трансмісіями, що керують різними групами мостів машини. Для досягнення поставленої мети визначено розподіл маси автомобіля, що поступово рухається, між двома паралельно встановленими коливальними системами та цикловий пружний ККД моторно-трансмісійної установки автомобіля з двома паралельно встановленими ДВЗ, що керують різними групами мостів. В результаті проведеного дослідження визначено умову отримання максимального значення пружно-динамічного циклового ККД моторно-трансмісійної установки з двома двигунами, які встановлено паралельно. Ця умова виконується за рахунок рівності пружно-динамічних ККД моторно-трансмісійних установок першого і другого двигунів.