Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
75 результатів
Фільтри
Налаштування
Результати пошуку
Публікація Менеджмент для магістрів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Коптєва (Фадєєва), Ганна Миколаївна; Брінь, Павло Володимирович; Шматько, Наталія Михайлівна; Нащекіна, Ольга Миколаївна; Данько, Тарас Володимирович; Сітак, Ірина Леонідівна; Шиян, Наталія Іванівна; Угрімова, Ірина Володимирівна; Маковоз, Оксана Сергіївна; Яценко, Ольга МиколаївнаУ навчальному посібнику розглянуто ключові аспекти сучасного менеджменту, зокрема управління змінами, диверсифікацію та портфельний аналіз, корпоративну соціальну відповідальність, концепції стійкого розвитку, міжнародну інвестиційну діяльність, ризик-менеджмент та міжнародний менеджмент. Визначено основні принципи та стратегії для кожного з цих напрямів. Приділено увагу антикризовому управлінню підприємством, самоменеджменту, лідерству та управлінню конфліктами, надаючи студентам і фахівцям необхідні знання та інструменти для ефективного управління організаціями в сучасному бізнес-середовищі. Навчальний посібник призначено для студентів і викладачів економічних спеціальностей закладів вищої освіти, а також широкого кола практикуючих фахівців у сфері управління.Публікація Методичні рекомендації з оформлення пояснювальної записки до дипломної роботи магістра (вимоги до структури, змісту і форматування)(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Прохоренко, Олена Вікторівна; Нащекіна, Ольга Миколаївна; Ковшик, Валентин Ігорович; Солопун, Наталія МиколаївнаThe purpose of this manual is to provide students pursuing a master's degree in Management with recommendations for the writing of a master’s thesis. Writing a master’s thesis is the final stage and an essential component of the master’s degree studies. A master’s thesis is the result of a research project independently conducted by the student under the supervision of a faculty member. According to the academic curriculum, the preparation of master's thesis requires approximately 450 hours of work and is worth 15 ECTS credits.Публікація CSR in the construction industry: a critical review of conceptual and methodological frameworks(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024-02-14) Nashchekina, O. M.; Tymoshenkov, Ihor Vladyslavovych; Ovsepіan, RuzanaThe construction industry plays a vital role in the socio-economic development of any society. At the same time, the industry produces adverse social and environmental effects, which makes the adoption ofcorporate social responsibility (CSR) by construction companies especially relevant. For CSR management and research purposes, the abstract concept of CSR should be described in a structured and specific way, using certain conceptual and methodological frameworks. The goal of this article is to provide a critical review of the CSR frameworks used in academic literature on CSR in the construction industry and in CSR-related standards. We discuss CSR in terms of the industry-specific material topics proposedin the SASB standards. In particular, we show the importance of life cycle analysis for the construction industry,taking into account the nature of its products. We also show that the CSR of construction companies extends to the environmental impact not only of their own production activities but also of their construction products(buildings, infrastructure objects). We demonstrate that the LEED rating and certification system provides a comprehensive framework for such an important aspect of CSR as green building. In the academic and business literature, broad dimensions of CSR are often defined using the corporate sustainability and ESG concepts, and then narrower, specific topics are identified within each for those dimensions. We summarize such specific topics along economic, social, environmental, and governance dimensions. An alternative approach to defining the dimensions of CSR is through identifying the interests of stakeholders. The most common groups of stakeholders of construction companies referred to in the literature are shareholders, employees, customers, local communities, suppliers and partners, government, competitors, environment. CSR in the construction industry is shaped by external factors, which we categorize into mandatory rules, social pressures, the CSR infrastructure, market pressures, and technological factors. We introduce the CSR infrastructure as a separate external factor because of its scope and role in promoting CSR and removing barriers to its adoption. We stress the role of technological innovations and green building practices in the CSR implementation in the construction industry. The internal factors that stimulate or impede the adoption CSR by a construction company include the company’s values, vision, culture, strategies and the leadership. We emphasize the importance for the construction industry to use a holistic approach to CSR, considering the impacts within the entire value chainДокумент Значение интернет-маркетинга в деятельности предприятия(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2018) Рыбальченко, Е. А.; Нащекина, Ольга НиколаевнаПублікація Economic indicators as instruments of the rhetoric of science(Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого, 2019) Timoshenkov, Igor V.; Nashchekina, O. M.; Shkodina, Iryna V.The paper discusses the meaning of economic indicators as of a system of quantitative characteristics describing the functioning and development of an economy. The role and significance of economic indicators both in the system of economic sciences and in eco nomic, political and socio-cultural practices of a society are revealed. The dual nature of economic indicators is exposed. It is shown that, on the one hand, they constitute the in formation base for making and implementing economic and political decisions by eco nomic actors, thus representing a factor that reduces uncertainty and minimizes risks of their activities. On the other hand, economic indicators may give a distorted picture of the reality and/or be used as means of external pressure on actors aimed at realizing not the actors” interests but rather the interests of those who generated the information. Based on that, it is suggested that the most productive methodological framework for examining and interpreting economic indicators is a rhetorical approach to economics. Examples of ap plying the most common rhetorical techniques (devices) for using and interpreting eco nomic indicators are given and discussed.Публікація Сучасні напрями розвитку омніканального маркетингу у міжнародному бізнесі(Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2022-10) Тимошенков, Ігор В.; Нащекіна, Ольга МиколаївнаПублікація Metrics for measuring CSR impact(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023-05) Nashchekina, O. N.; Oduntan, Mofeoluwa I.Публікація Benefits and challenges of implementing quality management system in a small IT company(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023-11) Zenkov, Vitalii O.; Nashchekina, O. N.Публікація Lean methodology disadvantages in business continuity management process(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023-11) Yushchenko, Mykyta Y.; Nashchekina, O. N.Публікація Dimensions of corporate social responsibility in food industry(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023-11) Kulikov, Viacheslav V.; Nashchekina, O. N.