Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 6 з 6
  • Ескіз
    Документ
    Street art and its use when teaching foreign languages
    (Institute of Public Administration Affairs, 2023) Poliakova, Tetiana; Samarina, Viktoriia
    Currently, the education system is making use of not only traditional teaching methods, information technologies, but also methods based on the use of elements of modern art. The purpose of the article is to analyze street art and its potential in teaching foreign languages. The methods of information analysis, linguistic description, interpretation, systematization, generalization, etc. have been used. Involvement of street art in the process of learning foreign languages can include several stages – getting acquainted with the artist's work, comprehending his idea and conveying this idea in a foreign language. In addition, you can use such types of tasks as describing pictures, creating your own stories, discussing ideas, giving titles to your own artwork in a foreign language, etc. Thus, the use of elements of street art when teaching foreign languages makes it possible to implement the communicative function, to expand students` active and passive vocabulary, and form sociocultural competences.
  • Ескіз
    Документ
    The ontology of metaphors in aerospace technology discourse (case study: Aviation week and space technology journal)
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Heletka, Marharyta ; Levin, Yevhen
    The article focuses on the use of metaphors in non-fictional discourse related to aerospace technology sector of human activity. Metaphors are no more the phenomena of rhetoric science and linguistics; they are explored from the point of view of cognitive science. Metaphors are present in conceptual structures of human mind. They structure the images and beliefs, as well as determine the way people think. Discourse is a complex process materially represented as a text which is interpreted by the recipient, who while inter-preting, gets an access to the thoughts and positions of the author of the text itself. This interaction fills the language signs with their meanings. And metaphors appear a very practical and useful tool to support the process of this interaction. As for the discourse genres, which is clearly a disputable problem, the material analyzed can be solidified under the domain of aerospace technology, subdivided into such semantic fields as business, marketing, international politics, military defense, national security, all connected with the flying vehicles and their parts – aircraft, aircraft engines, heli-copters, rocket carriers, missiles, drones etc. Therefore, the material representation of the discourse under study proves it to be a scientific and business discourse at the same time. Of great interest is the functioning of metaphors in this non-fictional genre of discourse. Metaphor is a tool used to conceptualize the reality through interpreting the elements of certain domain in terms of the elements of another domain. It is the ontological mapping across conceptual domains, from a certain source domain to some target domain. The authors admit that there are new or creative metaphors and conventional metaphors divided into ontological, structural and orientational. The analysis showed that the discourse contains rather conventional than creative meta-phors and is heavily loaded with metonymies.
  • Ескіз
    Документ
    Актуальність навчання англомовному науковому наративу в контексті формування мовних компетенцій у молодих учених
    (Міжнародний гуманітарний університет, 2018) Рубцова, Вікторія Вікторівна; Саліонович, Людмила Миколаївна
    У статті проаналізовано місце та роль наукового наративу в наукових комунікаціях сучасного суспільства. Науковий наратив розглянуто як ефективний засіб взаємодії науки та суспільства. Виокремлено суспільно значущі функції наукового наративу. Обґрунтовано доцільність навчання науковому наративу в системі вищої освіти на етапі післядипломного навчання.
  • Ескіз
    Документ
    Идеология и её альтернативы в пространстве политической коммуникации
    (НТУ "ХПИ", 2017) Голованов, Борис Дмитриевич
    Рассматривается содержание категорий идеология и дискурс, их методологический и коммуникативный потенциалы. Современное общество в осмыслении своих процессов не может обходиться понятиями, сформированными в эпоху Модерн и классической рациональности. В арсенал социальных и политических наук входят новые концепты, обозначаемые терминами: дискурс, нарратив, символический универсум и др. Эти категории в структуре современного мировоззрения замещают понятие идеология и претендуют на роль конструктивных принципов в пространстве политической коммуникации. Насколько обоснованы притязания новых категорий, и как с их помощью задаются новые мировоззренческие ориентиры? На примере понятия дискурс автор рассматривает методологические и коммуникативные возможности новых понятий. Исследуются и сопоставляются различные интерпретации понятий дискурс и идеология, характерные для представителей современной философии и социологии постмодернизма. Особое внимание автор уделяет тем социальным тенденциям, которые формируют почву для новых трансформаций коммуникативного пространства. Исследуется, какие конкретные механизмы, действующие в интер-субъективном пространстве, отвечают за формирование новой социальной реальности и миропорядка.
  • Ескіз
    Документ
    Технології дискурсів у релегійному діалозі: пошук порозуміння
    (НТУ "ХПІ", 2017) Троїцька, О. М.; Тараненко, Г. Г.
    У статті розглянуто питання актуалізації та співпраці в науково-освітньому процесі різних дискурсів, що здійснюють діалогічну взаємодію. Окреслено їх певні особливості та варіанти солідарності, схарактеризовано традиції наукового, філософського, освітнього дискурсів у конкретному різновиді діалогу (релігійного) і обґрунтовано необхідність підсилення діалогічної взаємодії філософсько-освітньою рефлексією. Філософська рефлексія дискурсів у діалозі експлікована та ідентифікована як спосіб піднесення інших дискурсів до ціннісно-світоглядних (категоріальних і універсальних) смислів і гуманізації технологій дискурсів.
  • Ескіз
    Документ
    Удосконалення комунікативної культури студентів медичного вузу
    (НТУ "ХПІ", 2015) Поцулко, О. А.
    У статті розглядається сутність феномену комунікативної культури як одного з основних компонентів загальної культури особистості, проаналізовані основні критерії комунікативної культури (комунікативна компетентність та комунікативна спрямованість), а також складові елементи цих критеріїв. Надані дані експериментально-дослідної роботи зі студентами-медиками, які підтверджують гіпотезу про те, що в медичному вузі при дотриманні ряду загальних і приватних умов можна ефективно впливати на удосконалення комунікативної культури майбутнього медичного працівника.