Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 18
  • Ескіз
    Документ
    Університет 4.0
    (Народна українська академія, 2022) Сокол, Євген Іванович; Радогуз, Сергій Анатолійович
    The main goal of higher education is the effectiveness of education, competence, and its quality. Today, the question of the need for transformation in higher education is more relevant than ever. One of the most promising in this sense is the concept of “University 4.0” which determines the synchronization of higher education in accordance with today’s demands and takes into account all the stakeholders’ needs. It is stated in the article that University 4.0 should become a platform that allows educators, applicants, scientists, entrepreneurs and other business entities to interact. And its main function is to be a mediator between the needs of business and intellectual capital. If this succeeds, the university’s funding will no longer depend solely on applicants and study programs. Startups and entrepreneurship with the right support can become an important part of the university ecosystem. The article examines the experience of China, Europe and the United States in order to find the best model of university that will not have the shortcomings of the “clumsy” model of higher education and will be developed in accordance with changes in the structure of knowledge.
  • Ескіз
    Публікація
    Проблеми і перспективи дистанційного навчання в умовах повоєнного відновлення і технологічних трансформацій економіки України
    (ФОП Лібуркіна Л. М., 2024) Ілляшенко, Сергій Миколайович; Шипуліна, Юлія Сергіївна; Семенютін, Артем О.
    Стаття присвячена визначенню актуальних проблем і перспектив розвитку дистанційного навчання в умовах повоєнного відновлення та інноваційного зростання національної економіки України з урахуванням технологічних трансформацій, спричинених упровадженням цифрових технологій четвертої промислової революції. Виконано групування визначених проблем за причинами їх прояву: породжені війною, які обмежують чи унеможливлюють навчання студентів/слухачів у аудиторіях; породжені змінами на ринку праці під впливом цифрових технологій четвертої промислової революції; породжені необхідністю адаптації закладів вищої освіти до зміни умов зовнішнього макро- та мікросередовища. Окреслено важливу роль дистанційного навчання у вирішенні кожної із зазначених груп проблем. Виконано SWOT-аналіз перспектив і проблем розвитку дистанційного навчання в Україні в умовах війни та повоєнного відновлення. Проведено кількісне оцінювання факторів впливу зовнішнього та внутрішнього середовища, відповідно: ринкових можливостей і загроз, сильних і слабких сторін дистанційного навчання. Результати оцінювання можуть бути використані як інформаційно-аналітичне забезпечення для обґрунтування стратегій розвитку дистанційного навчання в системі вищої світи України. Запропоновано рекомендації щодо напрямів удосконалення дистанційного навчання в повоєнній Україні в розрізі окремих його характеристик у контексті адаптації до умов четвертої промислової революції та формування цифрової економіки. Результати дослідження поглиблюють засадничі аспекти менеджменту вищої освіти, зокрема з позицій удосконалення підходів до вибору пріоритетних траєкторій розвитку дистанційного навчання на засадах його цифровізації для вирішення актуальних проблем кадрового забезпечення повоєнного відновлення та інноваційного розвитку економіки України в умовах технологічних трансформацій, спричинених четвертою промисловою революцією.
  • Ескіз
    Публікація
    Маркетинг знань в інноваційній діяльності підприємств
    (ScientificWorld-NetAkhatAV, 2024) Ілляшенко, Сергій Миколайович; Ілляшенко, Наталія Сергіївна; Шипуліна, Юлія Сергіївна
    Розкрито роль і завдання маркетингу знань (з урахуванням їх дуалізму) в інноваційній діяльності підприємств в умовах четвертої промислової революції.
  • Ескіз
    Документ
    Problems and prospects of higher education in the context of the fourth industrial revolution
    (Wyższa Szkoła Ekonomiczno-Humanistyczna, 2022) Illiashenko, Sergii; Shypulina, Yuliia; Illiashenko, Nataliia
    The article is devoted to clarifying and systematizing prospects and problems of higher education conditioned by the fourth industrial revolution. The analysis of its basic technologies influence on the system of higher education is performed. The following scheme of the analysis is used: essence of technologies; innovations created on their basis; the consequences of their introduction into industry, both positive and negative; problems and prospects for the development of the system of higher education. Based on the results of the analysis, problems and prospects of universities’ development in the conditions of the fourth industrial revolution are highlighted. Some practical aspects of Ukrainian universities development opportunities in conditions and on the basis of technologies of the fourth industrial revolution are considered.
  • Ескіз
    Документ
    Вплив технологій четвертої промислової революції на логістику промислового підприємства
    (2023) Ілляшенко, Сергій Миколайович
    Досліджено вплив інформаційних комп’ютерних технологій на логістику промислового підприємства.
  • Ескіз
    Документ
    Перспективи цифровізації закладів вищої освіти України
    (Хмельницький кооперативний торговельно-економічний інститут, 2023) Ілляшенко, Сергій Миколайович
    Окреслено перспективи цифровізації діяльності закладів вищої освіти України для забезпечення ефективності їх функціонування на ринку науково-освітніх послуг в умовах технологічних трансформацій четвертої промислової революції.
  • Ескіз
    Документ
    Digitalization as a direction of innovative development of Ukrainian universities in the conditions of technological transformations
    (Український державний хіміко-технологічний університет, 2023) Illiashenko, Sergii; Shypulina, Yuliia; Illiashenko, Nataliia; Golysheva, Ievgeniia
    The article is devoted to determining the prospects of digitalization as a direction of innovative development of Ukrainian universities in the conditions of technological transformations to solve the problems caused by them in the market of scientific and educational services, as well as to develop on this basis, an approach to the justification of relevant, innovative projects. The motivational reasons for the digitalization of the university as a way of its response to technological transformations are outlined and systematized according to the areas of activity. The prerequisites and specifics of the accelerated digitization of Ukrainian universities in the conditions of quarantine restrictions of COVID-19 and war and post-war recovery are determined. An analysis of the practice of using digital technologies in the educational process of some departments of universities in the North-East of Ukraine, operating in the front-line zone, was carried out. The authors clarified the digital structure of the university and the scheme of interaction of its subsystems in the digital economy in the conditions of technological transformations. In particular, in terms of determining the characteristics of external and internal channels of information and knowledge, the interaction initiates innovative changes in the university's activities through digitalization. An approach to the analysis and substantiation of the expediency of the implementation of innovative development projects of the university has been developed depending on the level of its readiness for digitalization. The authors formed a system of indicators for its evaluation, by analogy with the Network Readiness Index, which characterizes various aspects of the university's digital readiness to implement innovative development projects. In particular: technological, human, and managerial aspects of digital readiness, as well as its expected effectiveness (usefulness). The obtained results develop the principles of innovation management in the field of higher education, in terms of the development and justification of the approach to the management of digitalization of the university, as a prerequisite for its innovative development in the conditions of technological transformations and the formation of the digital economy.
  • Ескіз
    Публікація
    Розвиток закладів вищої освіти в умовах четвертої промислової революції
    (Видавничий дім "Інжек", 2023) Ілляшенко, Сергій Миколайович; Шипуліна, Юлія Сергіївна; Ілляшенко, Наталія Сергіївна
    Метою статті є визначення та систематизація перспективних напрямів і проблем розвитку закладів вищої освіти в умовах четвертої промислової революції (ПР4.0) з урахуванням впливу її основних технологій і створюваних на їх базі інновацій на ринок праці та систему підготовки кадрів. За результатами аналізу відповідно до запропонованої послідовності процедур (технології; створені на їх базі інновації; наслідки їх впровадження; впливи на ринок праці та систему підготовки кадрів) визначено і систематизовано можливості та загрози розвитку закладів вищої освіти, що спричинені впровадженням технологій ПР4.0. З їх урахуванням визначено перспективні напрями розвитку закладів вищої освіти, окреслено проблеми їх реалізації. Виконано систематизацію виділених напрямів за спонукальними причинами, що створюють умови для їх реалізації. Запропоновано принципову схему функціонування закладу вищої освіти в умовах ПР4.0 як самокерованої системи, яка за аналогією з промисловими підприємствами дозволяє об’єднати за допомогою технологій ПР4.0 в єдиний комплекс: людський потенціал (персонал і осіб, що навчаються); ресурсний потенціал (матеріальні та нематеріальні ресурси); процеси (наукові, навчальні та допоміжні) тощо. Розглянуто практичні аспекти використання передовими університетами України сприятливих можливостей інноваційного розвитку на базі технологій ПР4.0. Отримані результати в сукупності поглиблюють засадничі аспекти інноваційного менеджменту закладу вищої освіти в частині вдосконалення підходу до формування методологічної бази організаційно-економічного механізму управління стратегіями його інноваційного розвитку в умовах ПР4.0. Подальші дослідження мають бути спрямованими на розроблення методичних підходів до управління за формалізованими процедурами вибором і реалізацією стратегій інноваційного розвитку закладів вищої освіти в умовах ПР4.0, яка стрімко набирає силу.
  • Ескіз
    Публікація
    Коворкінг як важливий елемент інфраструктури ринку цифрової зайнятості в умовах війни і повоєнного відновлення
    (Вінницький національний технічний університет, 2023) Ілляшенко, Сергій Миколайович; Шипуліна, Юлія Сергіївна; Ілляшенко, Наталія Сергіївна
    Досліджено роль і значення коворкінгу як важливого елементу інфраструктури цифрового ринку праці на прикладі цифрового фрілансу, що є одним з основних видів цифрової зайнятості. Відзначено істотне зростання актуальності коворкінгу для розвитку цифрового ринку праці в умовах війни і повоєнного відновлення економіки. Окреслено перспективи коворкінгу у цифровій економіці, що формується на базі цифрових інформаційних технологій четвертої промислової революції.
  • Ескіз
    Публікація
    Management of the innovative development potential of industrial enterprises in the digital economy
    (Український державний хіміко-технологічний університет, 2022) Illiashenko, Sergii; Shypulina, Yuliia; Illiashenko, Nataliia; Raiko, Diana
    The article considers the development of the approach to complex adaptive management of the potential for innovative development (PID) of the industrial enterprise in the conditions of the formation and development of the digital economy. The impact of information computer technologies of the fourth industrial revolution on each component subsystems (including their elements) of the PID of the industrial enterprise from the standpoint of ensuring its sustainable innovative growth are determined and systematized by the nature of action (favorable or unfavorable). Approaches to purposeful management of PID component subsystems of the industrial enterprise have been developed in order to update their condition in relation to external conditions and ensure favorable internal prerequisites for innovative development in the digital economy. Their application makes it possible to reasonably align the internal possibilities of innovative development of the industrial enterprise (its PID) with the external ones in the conditions of the digital economy. The enlarged scheme has been developed that reflects the sequence and content of the formalized procedures for managing the PID of the industrial enterprise in the context of its transition to the path of innovative development in the conditions of the digital economy. It can be used as a methodological basis for the implementation of the developed approaches in the practice of innovative activity of industrial enterprises. The presented developments collectively form the approach to complex adaptive management according to formalized PID procedures of the industrial enterprise, including its component subsystems-potentials and their elements, in the context of ensuring the compliance of internal and external conditions of innovative growth of the enterprise in the digital economy. The developed approach, in contrast to the existing ones, provides the adaptive management of all components (as well as their elements) of PID in a complex, which increases the degree of coherence and validity of the management of innovative development at industrial enterprises in the digital economy.