Публікація: Проблеми і перспективи дистанційного навчання в умовах повоєнного відновлення і технологічних трансформацій економіки України
Дата
2024
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
ФОП Лібуркіна Л. М.
Анотація
Стаття присвячена визначенню актуальних проблем і перспектив розвитку дистанційного навчання в умовах повоєнного відновлення та інноваційного зростання національної економіки України з урахуванням технологічних трансформацій, спричинених упровадженням цифрових технологій четвертої промислової революції. Виконано групування визначених проблем за причинами їх прояву: породжені війною, які обмежують чи унеможливлюють навчання студентів/слухачів у аудиторіях; породжені змінами на ринку праці під впливом цифрових технологій четвертої промислової революції; породжені необхідністю адаптації закладів вищої освіти до зміни умов зовнішнього макро- та мікросередовища. Окреслено важливу роль дистанційного навчання у вирішенні кожної із зазначених груп проблем. Виконано SWOT-аналіз перспектив і проблем розвитку дистанційного навчання в Україні в умовах війни та повоєнного відновлення. Проведено кількісне оцінювання факторів впливу зовнішнього та внутрішнього середовища, відповідно: ринкових можливостей і загроз, сильних і слабких сторін дистанційного навчання. Результати оцінювання можуть бути використані як інформаційно-аналітичне забезпечення для обґрунтування стратегій розвитку дистанційного навчання в системі вищої світи України. Запропоновано рекомендації щодо напрямів удосконалення дистанційного навчання в повоєнній Україні в розрізі окремих його характеристик у контексті адаптації до умов четвертої промислової революції та формування цифрової економіки. Результати дослідження поглиблюють засадничі аспекти менеджменту вищої освіти, зокрема з позицій удосконалення підходів до вибору пріоритетних траєкторій розвитку дистанційного навчання на засадах його цифровізації для вирішення актуальних проблем кадрового забезпечення повоєнного відновлення та інноваційного розвитку економіки України в умовах технологічних трансформацій, спричинених четвертою промисловою революцією.
The article is devoted to the identification of topical problems and prospects for the development of distance learning in the context of post-war recovery and in novative growth of the national economy of Ukraine, taking into account the technological transformations caused by the introduction of digital technologies of the fourth industrial revolution. The identified problems are grouped according to the reasons for their manifestation: caused by the war, which limit or make it impossible for students/trainees to study in classrooms; caused by changes in the labor market under the influence of digital technologies of the fourth industrial revolution; caused by the need to adapt higher education institutions to changes in the conditions of the external macro- and micro-environment. The important role of distance learning in solving each of these groups of problems is outlined. A SWOT analysis of the prospects and problems of distance learning develop ment in Ukraine in the conditions of wartime and post-war reconstruction is carried out. A quantitative assessment of the factors influencing the external and internal environment has been carried out, i. e.: respective market opportunities and threats, strengths and weaknesses of distance learning. The results of the carried out assessment can be used as information and analytical support to substantiate strategies for the development of distance learning in the system of higher education in Ukraine. Recommendations on ways to improve distance learning in post-war Ukraine in the context of its individual characteristics in the context of adaptation to the conditions of the fourth industrial revolution and the formation of a digital economy are presented. The results of the study deepen the fundamental aspects of higher education management, in particular from the standpoint of improving approaches to choosing priority trajectories for the development of distance learning on the basis of its digitalization to solve urgent problems of staffing post-war recovery and innovative development of the Ukrainian economy in the context of technological transformations caused by the fourth industrial revolution.
The article is devoted to the identification of topical problems and prospects for the development of distance learning in the context of post-war recovery and in novative growth of the national economy of Ukraine, taking into account the technological transformations caused by the introduction of digital technologies of the fourth industrial revolution. The identified problems are grouped according to the reasons for their manifestation: caused by the war, which limit or make it impossible for students/trainees to study in classrooms; caused by changes in the labor market under the influence of digital technologies of the fourth industrial revolution; caused by the need to adapt higher education institutions to changes in the conditions of the external macro- and micro-environment. The important role of distance learning in solving each of these groups of problems is outlined. A SWOT analysis of the prospects and problems of distance learning develop ment in Ukraine in the conditions of wartime and post-war reconstruction is carried out. A quantitative assessment of the factors influencing the external and internal environment has been carried out, i. e.: respective market opportunities and threats, strengths and weaknesses of distance learning. The results of the carried out assessment can be used as information and analytical support to substantiate strategies for the development of distance learning in the system of higher education in Ukraine. Recommendations on ways to improve distance learning in post-war Ukraine in the context of its individual characteristics in the context of adaptation to the conditions of the fourth industrial revolution and the formation of a digital economy are presented. The results of the study deepen the fundamental aspects of higher education management, in particular from the standpoint of improving approaches to choosing priority trajectories for the development of distance learning on the basis of its digitalization to solve urgent problems of staffing post-war recovery and innovative development of the Ukrainian economy in the context of technological transformations caused by the fourth industrial revolution.
Опис
Ключові слова
проблеми вищої освіти, четверта промислова революція, дистанційне навчання, університети України, технологічна трансформація, цифрові технології, повоєнне відновлення України, problems of higher education, fourth industrial revolution, distance learning, universities of Ukraine, technological transformation,, digital technologies, post-war recovery of Ukraine
Бібліографічний опис
Ілляшенко С. М. Проблеми та перспективи дистанційного навчання в умовах повоєнного відновлення і технологічних трансформацій економіки України [Електронний ресурс] / Ілляшенко С. М., Шипуліна Ю. С., Семенютін А. О. // Бізнес Інформ. – Електрон. текст. дані. – 2024. – № 4. – С. 79-88. – URL: https://www.business-inform.net/article/?year=2024&abstract=2024_4_0_79_88, вільний (дата звернення 09.07.2024 р.).