Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
6 результатів
Результати пошуку
Документ Philosophical-Psychological, Pedagogical-Managerial Aspects of "Qualitative" Formation of Future Specialists of All Levels of Training and Specialties in the Conditions of Technical University(Shiny World Corporation, Canada, 2022) Ihnatiuk, O. A.; Kostyria, I. V.; Koss, A. M.The study is devoted to such topical issues in the theory and methodology of education and pedagogy of higher education as the training of future leaders, namely the formation and development of leadership qualities of students in technical universities. On the topic of the study, the authors analyzed the literature of leading scientists in the field of philosophy, psychology and pedagogy, identified features of the formation of leadership in the student environment. The study reveals the seven most important criteria that form the core of the personality of the future specialist leader. The use of these seven criteria of personality development of the future specialist in technical universities requires a combination and adaptation of traditional approaches to education and the latest pedagogical technologies. This is aimed not just at introducing certain forms and methods of work into the educational process, but at creating a specially organized professional environment in which future professionals have opportunities for professional and personal growth through conscious change and transformation of both the environment and themselves. In the process of personal change, the student's historical "I" is as close as possible to his logical "I" and is held by the latter with the help of Onto In-Se. This is how the future specialist acquires leadership qualities, first of all: cognitive, communicative, organizational, moral and volitional and reflexive skills. It is established that through the development of conceptual and creative thinking of the student it is possible to influence the formation of his critical "I" as a necessary attribute of leadership: the ability to listen and hear, understand and act.Документ Competence-based approach in education: essence and methods of implementation in the educational process(Impressum, 2020) Romanovskyi, O. G.; Mykhaylychenko, V.; Kobets, V.The article reveals the content of the competence-based approach, analyzes the concepts of "competence" and "competency". It is shown that its implementation in the education system is constrained by the ineffective organization of students' self-study and insufficient theoretical development of new constructs. The content of the readiness of future specialists for professional activity, and the role of the competence-based approach in its improvement are revealed. The necessity of developing a common understanding of the content of qualifications in terms of competencies, the creation of models of different levels of competences, the introduction of innovative psychological and pedagogical technologies into the educational process, as well as teaching aids for their use, is shown. Recommendations aimed at improving the effectiveness of the self-study of future specialists in the learning process are proposed: increasing volume of the self-study, methods, and techniques of activating of its organizing, as well as activating of internal resources of the individual.Документ Особливості використання особистісних ресурсів лідерів(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2019) Підбуцька, Ніна Вікторівна; Мишакова, Дар’яУ статті досліджено проблему особистісних ресурсів, що використовують лідери у складних життєвих ситуаціях. Дослідження ґрунтується на підході про парадоксальне лідерство (О.Г. Романовський) та ресурсному підході Conservation of Resources (С. Хобфолл). Визначено типи та рівні лідерства, відповідно до яких вибірку поділено на групи. Розкриваються особливості копінг-поведінки, життєстійкості залежно від рівнів лідерських якостей.Документ Дослідження змісту і структури лідерських якостей майбутніх психологів під час навчання у вищому навчальному закладі(НТУ "ХПІ", 2017) Бондаренко, ВікторіяРозглянуто процес вивчення та формування лідерських якостей у ХХ столітті; розглянуті та проаналізовані сучасні підходи стосовно лідерських якостей студентів; проаналізована необхідність наявності лідерських якостей у майбутніх психологів; розглянуті методи формування лідерських якостей у майбутніх психологів під час навчання у вищому навальному закладі.Документ Нове педагогічне мислення у вимірах академіка І. А. Зязюна і освітній практиці НТУ "ХПІ"(НТУ "ХПІ", 2016) Сокол, Євген ІвановичРозкрито позицію І. А. Зязюна як педагога, філософа, освітянина в контексті гуманістично орієнтованої науково-педагогічної свідомості у формуванні майбутніх випускників технічного університету – творчої еліти нової формації. Визначено сутність нового педагогічного мислення у підготовці спеціаліста до майбутньої професійної діяльності. Розкрито педагогічні погляди І. А. Зязюна на особистість педагога та студента в освітньому процесі. У сттаті увагу зосереджено увагу на трансформації вищої технічної освіти кінця ХХ ст. – початку ХХІ ст. та описано організаційно-педагогічні нововведення в НТУ "ХПІ", починаючи з 2000 року. Визначено стратегічні напрями розвитку нашого університету в галузі освіти до 2025 року.Документ A future specialist’s readiness for professional activity and the role of context learning in its formation(НТУ "ХПІ", 2015) Romanovskyi, O. G.; Mykhailychenko, V. Ye.The article deals with the problem of future specialists’ readiness for professional activity and its urgency in modern conditions. In scientific works readiness for activity is defined as a wholesome psychologic phenomenon integrating a personality’s knowledge and skills concerning their performance of a certain kind of activity. There has been shown the necessity in unity of professional and personality development of students in the course of their learning at higher education establishments. There have been viewed pedagogic conditions necessary for a student’s dynamic movement from learning to professional activity, transformation of the first one into the second with the corresponding change in needs, motives, aims, actions, means, the object, and the results. For this in the process of learning there should be quite consistently modelled the content specialists’ professional activity from the perspectives of its subject-and-technological (subject context) and social components (social context). These demands are met by the context teaching which ensures the transition, transformation of one type of activity (cognitive) to another one (professional).