Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 32
  • Ескіз
    Документ
    Method for Determining Statistical Characteristics of Input Material Flows of Transport Conveyor
    (2023) Pihnastyi, Oleh; Sobol, Maksym
    This paper is devoted to the study of the statistical characteristics of the experimental values of the material flow entering the input of a conveyor-type transport system. The paper considers the statistical analysis of the input non-stationary stochastic material flow, represented as a superposition of non-stationary deterministic and stationary stochastic material flow with ergodic properties. The problems of typification of the empirical input material flow for modern mining enterprises are considered, taking into account the technical and technological factors that characterize the method of extracting the material. The results of the work are of theoretical and practical interest for building transport conveyor models, considering the stochastic nature of the input material flow, and can be used to improve the efficiency of algorithms for optimal control of the transport conveyor material flow.
  • Ескіз
    Документ
    Use of analytical model for synthesis of algorithms for control of transport conveyor parameters
    (Khmelnytskyi national university, 2022) Pihnastyi, O. M.; Sobol, Maksym
    This study presents a methodology for synthesizing optimal control algorithms for the flow parameters of a conveyor-type transport system with a variable transport delay. A multi-section transport conveyor is a complex dynamic system with a variable transport delay. The transport conveyor is an important element of the production system, used to synchronize technological operations and move material. The Analytical PiKh-model of the conveyor section was used as a model for designing a control system for flow parameters. The characteristic dimensionless parameters of the conveyor section are introduced and the similarity criteria for the conveyor sections are determined. The model of a conveyor section in a dimensionless form is used to develop a methodology for synthesizing algorithms for optimal control of the flow parameters of a transport conveyor section. The dependencies between the value of the input and output material flow of the section are determined, taking into account the initial distribution of the material along the conveyor section, variable transport delay, restrictions on the specific density of the material, and restrictions on the speed of the belt. The dependencies between the value of the input and output material flow for the case of a constant transport delay are analyzed. A technique for synthesizing algorithms for optimal belt speed control based on the PiKh-model of a conveyor section is presented. As a simplification, a two-stage belt speed control is considered. Particular attention is paid to the methodology for synthesizing optimal control algorithms based on the energy management methodology (TOU-Tariffs). The criteria of control quality are introduced and problems of optimal control of flow parameters of the transport system are formulated. Taking into account differential connections and restrictions on phase variables and admissible controls, which are typical for the conveyor section, the Pontryagin function and the adjoint system of equations are written. As examples demonstrating the design of optimal control, algorithms for optimal control of the flow parameters of the transport system are synthesized and analysis of optimal controls is performed.
  • Ескіз
    Документ
    Анализ напряжения в конвейерной ленте для Maxwell-модели упругого элемента
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Пигнастый, Олег Михайлович; Соболь, Максим Олегович
    Рассмотрен механизм распространения продольных динамических напряжений в конвейерной ленте, материал которой соответствует Maxwell модели упругого элемента. Рассмотрены особенности возникновения продольных колебаний в материале конвейерной ленты для секции транспортной системы, оснащенной асинхронными двигателями. Показано, что ускорение конвейерной ленты возникает в результате скачкообразного изменением тягового момента асинхронного электродвигателя при изменении потребляемой мощности участка конвейера. Процесс ускорения/торможения ленты конвейера носит периодический характер и определяется неравномерностью распределения материала вдоль транспортного маршрута. Это накладывает дополнительные ограничения на синтез алгоритмов оптимального управления скоростью конвейерной ленты. Для анализ распространения динамических напряжений в конвейерной ленте использована Maxwell модель упругого элемента. Учет неравномерности распределения материала вдоль транспортного маршрута основан на аналитической PiKh-модели конвейерной секции. Для анализа продольных колебаний в конвейерной ленте секции транспортной системы записано волновое уравнение и обоснованы граничные условия. Дана оценка скорости распространения продольных колебаний в ленте конвейера. Получено решение волнового уравнения, основанное на методе последовательных приближений, определяющее динамику распространения динамических напряжений вдоль конвейерной ленты. Дана оценка значения характерного времени ускорения ленты, определяющая непрерывный режим функционирования секции транспортного конвейера. Научная новизна полученных результатов заключается в усовершенствовании систем управления потоковыми параметрами транспортной системы при наличии ограничений, связанных с возникновением продольных колебаний в конвейерной ленте. Практическая значимость полученных результатов состоит в построении методики расчета ограничений режима ускорения/торможения конвейерной ленты, неравномерно загруженной материалом вдоль транспортного маршрута.
  • Ескіз
    Документ
    Construction of Control Systems of Flow Parameters of the Smart Conveyor using a Neural Network
    (University of Žilina, Slovakia, 2021) Sytnikova, Anastasiya; Pihnastyi, O. M.
    In this paper, the results of the model for forecasting the flow parameters of a distributed transport system of the conveyor type are briefly considered. It is shown that the model of the transport system based on the neural network can be successfully applied to predict the flow parameters of the transport system which consists of a very large number of sections.
  • Ескіз
    Публікація
    Analysis of stress in the conveyor belt (Maxwell-element model)
    (Дніпровська політехніка, 2021) Pihnastyi, O. M.; Cherniavska, S. M.
    Purpose. For a conveyor belt, the material of which corresponds to the Maxwell-element model, to analyze the causes of the occurrence of longitudinal dynamic stresses and investigate the peculiarities of the propagation of dynamic stresses along the route of material transportation. Methodology. To calculate the value of static and dynamic stresses arising in the conveyor belt, the apparatus of mathematical physics was used. Findings. A wave equation is written that determines the propagation of longitudinal vibrations in a conveyor belt, the material of which corresponds to the Maxwell-element model. An expression is obtained for calculating the speed of propagation of elastic vibrations along the conveyor belt, the frequency of vibrations and their wavelength. The characteristic relaxation time of disturbances is determined. The method of successive approximation was used to solve the wave equation. The estimation of the characteristic time of acceleration of the conveyor belt, at which there is no destruction of the material of the conveyor belt, is given. Originality. PDE-models of conveyor-type transport systems are improved, which are used to design belt speed control systems under restrictions on speed control modes. It is shown that under the modes of acceleration or deceleration of the conveyor belt, the effects associated with the occurrence and propagation of dynamic stresses along the conveyor belt, due to the characteristics of the material corresponding to the Maxwell-element model, are insignificant. Practical value. The results obtained make it possible to determine the limitations on the modes of acceleration or deceleration of the conveyor belt, preventing its damage and increased wear. This opens up prospects for designing effective control systems for the parameters of a conveyor belt, unevenly loaded with material along the transport route.
  • Ескіз
    Документ
    The information controlling model transport system during transient conditions
    (Institute of Electrical and Electronics Engineers, Inc., USA, 2019) Pihnastyi, O. M.; Kozhevnikov, G. K.; Bondarenko, Tetiana
    This article is devoted to designing an information management system for the conveyor line of mining enterprises. The analytical design method for the transient mode of the stepped speed control system of the conveyor line was developed. The partial differential equation was used in constructing the conveyor line model. The description of the production system is fulfilled in the single step approximation. A decision was obtained which determines the state of the parameters of the production line for a technological position specified as a function of time. Has been determined the length of the transition period during which the initial condition for the distribution of labour objects along the conveyor affects the parameters of the state of the conveyor line. The method for calculating the current parameters of a conveyor line with the use of partial differential equations allows the design of control systems for production lines of conveyor type for transient modes. The originality of the results obtained is to improve the PDE-models of the conveyor-type production systems used to design highly efficient production control systems operating in transient modes.
  • Ескіз
    Документ
    Оптимальное управление потоком материала на входе магистрального конвейера
    (ИД "БелГУ", 2020) Пигнастый, Олег Михайлович; Ходусов, Валерий Дмитриевич
    В статье решена задача оптимального управления величиной входного потока материала магистрального конвейера с аккумулирующим бункером. Для описания магистрального конвейера использована PDE-model поточной линии. Магистральный конвейер представлен в виде сложной динамической распределенной системы. Предложен алгоритм построения оптимального управления потоком материала из аккумулирующего бункера. Алгоритм позволяет обеспечить минимальное отклонение выходного грузопотока материала от заданного планового значения. Синтез оптимальных управлений выполнен с учетом ограничений на размер аккумулирующего бункера и ограничения на величину управления. При проектировании оптимальных управлений полагается, что скорость конвейерной ленты магистрального конвейера является постоянной. Детально анализируется динамика заполнения материалом аккумулирующего бункера для разных алгоритмов управления. Представлены варианты точек переключения значения оптимального управления. Отдельно анализируются случаи оптимального управления, когда фазовая координата не достигает фазовых ограничений и когда фазовая координата находится на фазовом ограничении.
  • Ескіз
    Документ
    Neural model of conveyor type transport system
    (2020) Pihnastyi, O. M.; Khodusov, V. D.
    In this paper, a model of a transport conveyor system using a neural network is demonstrated. The analysis of the main parameters of modern conveyor systems is presented. The main models of the conveyor section, which are used for the design of control systems for flow parameters, are considered. The necessity of using neural networks in the design of conveyor transport control systems is substantiated. A review of conveyor models using a neural network is performed. The conditions of applicability of models using neural networks to describe conveyor systems are determined. A comparative analysis of the analytical model of the conveyor section and the model using the neural network is performed. The technique of forming a set of test data for the process of training a neural network is presented. The foundation for the formation of test data for learning neural network is an analytical model of the conveyor section. Using an analytical model allowed us to form a set of test data for transient dynamic modes of functioning of the transport system. The transport system is presented in the form of a directed graph without cycles. Analysis of the model using a neural network showed a high-quality relationship between the output flow for different conveyor sections of the transport system.
  • Ескіз
    Документ
    К вопросам статистической теории описания производственных систем
    (Українська академія банківської справи Національного банку України, 2008) Пигнастый, Олег Михайлович; Заруба, Виктор Яковлевич
  • Ескіз
    Документ
    Континуальні моделі прогнозування виробничого функціонування поточних ліній
    (Ткачук О. В., 2013) Заруба, Віктор Яковлевич; Пігнастий, Олег Михайлович
    Рассмотрены континуальные модели прогнозирования производственного функционирования поточных линий.