Кафедри

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 13
  • Ескіз
    Документ
    The Use of Information Technology for the Design of a Prototype Engine with Rotor in Magnetic Bearings
    (Національний аерокосмічний університет ім. М. Є. Жуковського, 2019) Martynenko, Gennadii; Ulianov, Yuriy; Marusenko, Oleksii; Rozova, Lyudmila
    The questions of planning and calculation of prototype magnetic rotor suspension of small engines at making of elaborate machine-building designs in particular pumps, turbo-expanders or expanders of compressor units of small and medium sizes. The preliminary estimation of dynamic descriptions of the rotor systems requires development of adequate mathematical models with taking into account numerous parameters, including design features, such as supports, stiffness and damping characteristics. A laboratory installation of a complete magnetic suspension of a horizontal rotor according to a combined magnetic-electromagnetic type is proposed and implemented. It uses two passive magnetic bearings created using two annular permanent magnets with axial magnetization as two radial bearings. The axial support is an active magnetic bearing (AMB) with stators in the form of armored cores. The functionality of this AMB uses a discrete method and an analog control system. Finite-element modeling was carried out and the dynamic characteristics of the structure under study were calculated. An experimental installation of the rotor propotype was developed and manufactured, with the help of which experimental testing of the developed model was carried out and the reliability of the calculated results was verified. Comparison of calculated and experimental results shows the effectiveness of the application of information technology in the design of complex engineering structures.
  • Ескіз
    Документ
    Основные работы профессора Я. М. Майера (обзорная статья)
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Назаренко, Сергей Александрович; Ткачук, Николай Анатольевич; Марусенко, Светлана Ивановна
    Статья посвящена обзору научной и педагогической деятельности видного ученого в области двигателестроения и машиноведения, одного из организаторов высшей школы Украины, общественного деятеля, профессора Я. М. Майера. В биографической работе выполнено первое исследование сложного жизненного пути и разностороннего творческого наследия последнего ректора Харьковского технологического института, основателя и директора Украинского научно-исследовательского института двигателей внутреннего сгорания, директора и научного руководителя Украинского научно-исследовательского авиадизельного института, одного из создателей прославленного дизельного двигателя В-2, одного из заведующих кафедры «Теория механизмов и машин» Якова Моисеевича Майера.
  • Ескіз
    Документ
    Computer-integrated design of cast parts on the criterion of performance on the example of the turbine wheel turbocharger
    (2019) Akimov, O. V.; Soloshenko, V.; Kostyk, K. O.
    In this work the method of computer modeling solved the problem of reducing the efficiency of the turbocharger associated with the mismatch of the geometry of the resulting casting petal turbine technology geometry, calculated gas-dynamic calculations. Computer methods was calculated crystallization of the casting and hardening of the stencil. Computer simulation showed that there is a significant change in the geometry of the turbine blade, which adversely affected the geometry of the resulting casting. Was proposed and solved by the method of computer simulation of "reverse" task of the task of such a geometry of the mold, the solidification of the stencil in water and its deformation led to a (given) geometry of the resulting casting of the turbine of the turbocharger. The solution of this problem by the method of computer modeling allowed to reduce the production defect on the discrepancy of the turbine blade geometry of the turbocharger by 90 %.
  • Ескіз
    Документ
    Щодо використання допоміжної силової установки в складі бронетранспортера БТР-4Е
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Фолунін, С. О.; Мормило, Яков Михайлович; Зарянов, В. А.; Золотуха, В. М.; Бондарь, О. І.
    При експлуатації легко броньованої техніки (бронетранспортерів) досить тривалий період її експлуатації проходить в режимі роботи основного двигуна на холостому ходу, при мінімально стійкій частоті обертання колінчастого валу, з метою забезпечення споживачів техніки, асаме засобів зв’язку, озброєння, освітлення, життєзабезпечення та інших споживачів, електричним струмом, джерелом якого є генератор основного двигуна або акумуляторні батареї. Для безмовного забезпечення пуску основного двигуна, збереження його ресурсу та виключення розрядження акумуляторних батарей, особливо при низьких температурах навколишнього середовища, проведено роботи щодо оснащення бронетранспортеру БТР-4Е допоміжною силовою установкою (енергоагрегатом). З метою підтвердження теоретичних розрахунків та прийнятих конструктивних рішень проведено декілька етапі випробувань та досліджень функціонування енергоагрегату в складі бронетранспортеру БТР-4Е в літній (при температурі навколишнього середовища вище +50 С) та в зимовий (при температурі навколишнього середовища нижче +50С) періоди його експлуатації. На першому етапі випробувань підтверджена можливість отримання максимальної потужності генератора енергоагрегату та підтримування її величини для забезпечення роботи електрообладнання бронетранспортеру. На другому етапі підтверджена можливість забезпечення живлення електричним струмом електрообладнання бронетранспортеру (системи керування вогнем, засобів зв’язку, освітлення та життєзабезпечення), а також забезпечення заряджання акумуляторних батарей бронетранспортеру на протязі шести часового режиму роботи енергоагрегату. В таблицях статті наведено результати випробувань. На підставі отриманих результатів випробувань, а також з урахуванням подальшого вдосконалення допоміжної силової установки та розробки конкурентоспроможних зразків легко броньованої техніки було надано рекомендації, щодо напрямку майбутніх робіт з метою збільшення ефективної потужності і зниження масогабаритних показників енергоагрегатів.
  • Ескіз
    Документ
    Evaluation of Power Indicators of the Automobile Engine
    (Science Publishing Corporation, 2018) Dhahad, Hayder Abed; Alawee, Wissam Hameed; Marchenko, A. P.; Klets, D.; Akimov, O.
    A method for estimating the power characteristics of the car engine in various driving regimes is proposed. It is determined that the vol-ume of the free power (engine power reserve) allows the driver to implement the turning parameters and the time of its completion, which are set by the steering parameters, position and the speed of the steering wheels rotation. The engine power reserve is necessary to provide the required maneuverability indicators. The engine power during maneuvering is spent on overcoming the resistance to move-ment and on providing the impact controlled by the maneuver. The first component of the engine power can be called connected, and the second one can be called the free one or a controlled component. The received analytical expressions allow carrying out at the design stage a rational choice of capacity of the engine by the condition of maintenance of demanded properties of maneuverability. The developed method for constructing the refined acceleration characteristics of the engine makes it possible to determine the dynamic capabili-ties of the car, taking into account its design features and operating conditions.
  • Ескіз
    Документ
    Эволюция в 20 веке разработок ученых и воспитанников ХПИ в области двигателестроения для военной техники
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Назаренко, Сергей Александрович; Ткачук, Николай Анатольевич; Марусенко, Светлана Ивановна
    В статье кратко показано, как зарождалась в ХТИ, формировалась и развивалась многими поколениями ученых и педагогов ХПИ первая в Украине научная школа по двигателестроению. Представлено изменение организационных форм изучения проблем двигателестроения от индивидуальной к коллективной: создание лабораторий по испытанию тепловых двигателей, научно-исследовательских кафедр, промышленных НИИ и КБ, институтов и научных советов Академии наук, проблемных лабораторий, филиалов кафедры в КБ, научно-учебных комплексов, межотраслевых Центров. Описана деятельность многих выдающихся ученых и высококвалифицированных выпускников ХТИ, ХММИ, ХПИ по созданию и развитию семейства дизеля В–2, совершенствованию конструкции отечественных танковых двигателей 5ТДФ, 6ТД–1, 6ТД–2. Особое внимание уделено участию ученых и воспитанников ХПИ в создании двигателей для авиационной и ракетно-космической техники в ХХ столетии.
  • Ескіз
    Публікація
    Шляхи підвищення рентабельності підприємства за рахунок заміни його автопарку
    (НТУ "ХПІ", 2017) Василенко, Артем Валерійович; Васильцова, Світлана Олександрівна
    Аналіз витрат на вантажні автомобілі одного з підприємств України показав незмінний ріст цін на паливо, а саме на метан, пропан та дизельне пальне, його неефективність у використанні як палива для комерційних вантажних автомобілів та переваги переходу до автомобілів на електричній тязі. Результати дали зрозуміти, що пропозиції автомобільної компанії BYD щодо нової продукції, а саме електричних автомобілів різної вантажопід’ємності, є дуже вигідними для компанії. Порівняння витрат на використання автомобілів на природному паливі та автомобілів на електричній тязі показує великий потенціал нових автомобілів, їх економічність та вигідність у використанні.
  • Ескіз
    Документ
    Удаление воды из слабополярных жидкостей твёрдыми адсорбентами
    (НПП ЧП "Технологический Центр", 2015) Бутенко, Анатолий Николаевич; Рыщенко, Игорь Михайлович; Блинков, Николай Андреевич
    Применение альтернативных оксигенатных топлив вместо бензинового топлива может дать целый ряд преимуществ для двигателя, однако этому препятствует также ряд недостатков. Разрабатываются методы, задачей которым ставится устранение вышеуказанных недостатков. Известно, что оксигенатные топлива являются продуктами гидролиза растительных производств, и поэтому их можно применять как альтернативное топливо. Рассматриваются особенности обезвоживания низкополярных жидкостей.
  • Ескіз
    Документ
    Biobiesel fuel spray penetration modelling
    (НТУ "ХПИ", 2015) Kolodnytska, Ruslana Vitaliyivna
    A model for biodiesel spray penetration under conditions relevant to internal combustion engines is suggested. A parameter referred to as "length parameter" is introduced to define the fuel properties. The model predictions are validated for Hemp oil Methyl Ester (HME), Rapeseed oil Methyl Ester (RME) and Soybean oil Methyl Ester (SME) comparing with those of diesel fuel under different injection conditions and ambient pressures. The model is shown to produce a good agreement with the experimental data that available both for diesel and biodiesel fuels. It has been found that the spray penetration for Hemp oil Methyl Ester is very close to that of Soybean oil Methyl Ester.
  • Ескіз
    Документ
    Синтез объединенной математической модели и структуры преобразователей режимных параметров электроэнергетического объекта
    (НТУ "ХПИ", 2015) Шутенко, Олег Владимирович; Борисенко, Анатолий Николаевич; Богаевский, Александр Борисович; Литвиненко, Светлана Анатольевна; Бадалова, Д. М.
    Статья посвящена созданию обобщенной структуры и построению математических моделей преобразователей параметров движения топливодозирующего органа и скорости вращения турбокомпрессора дизель-генераторной установки с наддувом в массу дополнительного воздуха, подаваемого в дизель при набросе нагрузки. На основании разработанных математических моделей синтезирована обобщенная структура преобразователя, обеспечивающего дополнительное воздухоснабжение дизель-генератора при набросе нагрузки.