Кафедри
Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/35393
Переглянути
4 результатів
Результати пошуку
Публікація Management of relations with enterprise stakeholders based on value approach(ТОВ "Консалтингово-видавнича компанія "Ділові перспективи", 2021) Pererva, P. G.; Kobielieva, T. O.; Tkасhovа, Nаdiia Petrivna; Tkachov, M. M.; Diachenko, T. A.Significant transformations in economic relations and increased competition have posed enterprises with extremely complex tasks in the field of corporate governance. Mainly it concerns the systems of corporate governance, in which the principles of vertical organization are losing relevance, and the effectiveness of management largely depends on the balance of interests of participants (stakeholders) who can actively influence the production and commercial policy of the enterprise to distribute its resources in their favor. The study aims to develop proposals to ensure the effective interaction of the enterprise with stakeholders, based on establishing an optimal balance of material (value) interests, allowing achieving a reduction of risks that threaten the development of the enterprise. Thus, it was proposed to determine the total value of the commercial results of the enterprise, taking into account the real contribution, which is provided by the relations with one or another stakeholder. A similar approach is implemented to determine the share of the value of the corresponding stakeholder, which is ensured by its relationship with this enterprise. In addition to the value of the enterprise itself, the proposed models explicitly determine the value benefits of stakeholders and disclose a list of the main controlling factors: the volumes of resources supplied and consumed by the parties, their relative values, the structure of resource flows, etc. As an example, using the developed recommendations, the circle of the most influential stakeholders of the Ukrainian enterprise – PJSC KhTP – was studied. This approach allows an industrial enterprise to rank stakeholders by value, to analyze the dynamics of the structure and parameters of material and financial resources flows of the enterprise and its stakeholders.Публікація Маркетингове та вартісне оцінювання інновацій та інтелектуального потенціалу в міжнародних проектах(ФОП Шейніна О. В., 2020) Косенко, Олександра Петрівна; Кобєлєва, Тетяна Олександрівна; Долина, Ірина Володимирівна; Матросова, Вікторія Олександрівна; Кобєлєв, Валерій МиколайовичДоведено, що розвиток міжнародних відносин в економіці нашої країни формує нові відносини до інтелектуальної власності як до величезного інтелектуально-інноваційного потенціалу, здатного підняти як економіку країни, так і окремого промислового підприємства. Для ефективного економічного зростання промисловості необхідно створити ефективний механізм маркетингового та вартісного оцінювання промислових інновацій та інтелектуального потенціалу підприємства в його міжнародних проектах, що забезпечило б їх ефективну дистрибуцію та використання. В ролі дієвого механізму маркетингового та вартісного оцінювання промислових інновацій та інтелектуального потенціалу промислових підприємства в науково-технічній, виробничій та міжнародній сферах може бути використано технологічний аудит. Запропоновано оригінальний методичний підхід до ранжування та маркетингового і вартісного оцінювання інтелектуально-інноваційних технологій в міжнародних проектах промислових підприємств, в основу якого покладено функцію бажаності Харрінгтона. Використання розроблених пропозицій дозволяє врахувати всі позитивні характеристики інтелектуально-інноваційних технологій (об’єктів інтелектуальної власності, промислових інновацій, інтелектуального потенціалу і т.п.) з метою виявлення технологій з найбільшим ринковим потенціалом, який і закладається в міжнародний проект. В статті доведено, що результати порівняльної оцінки технічного рівня різних видів інтелектуального потенціалу та промислових інновацій в міжнародних проектах промислових підприємств будуть у значній мірі залежати від того, які конкретні значення параметра будуть поставлені у відповідність межам інтервалів шкали бажаності. Обґрунтовано, що в якості критеріїв маркетингового та вартісного оцінювання промислових інновацій та інтелектуального потенціалу підприємства в його міжнародних проектах можуть бути прийняті як кількісні, так і якісні показники. У останньому випадку оцінки якісного параметра (наприклад, імідж технології, що досліджується, або фірми, що її розробила) можуть бути також зроблені тільки у відносних одиницях. Також зазначено, що не варто штучно обмежувати кількість розглянутих технологій-аналогів інновацій, які можуть мати місце в міжнародному проекті промислового підприємства. Необхідно прагнути розглянути максимально більшу кількість конкуруючих на даному ринку технологій, тому що тільки в цьому випадку шкала бажаності буде дійсно відбивати найвищий світовий рівень по кожному з параметрів, а виводи про рівень конкурентоспроможності технології, що оцінюється, будуть носити гранично об'єктивний характер.Документ Method of arrangements of exploration objects during the exploration of data(Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2020) Bortnyk, S.; Boiko, O.; Pylypyshyn, O.; Yusukhno, Ye.; Maksymenko, O.; Koutnyi, Ye.; Sokil, Yu.The effectiveness of the forces and devices of intelligence operations is determined by the number of intelligence objects discovered and the quality of intelligence obtained about them. In turn, these indicators depend on the degree of conformity of the results of the decision of the task of planning the use of forces and means of exploration, in accordance with the conditions of the operational situation. However, when the number of multiple reconnaissance objects is large, the existing reconciliation approach does not allow for adaptive, rational planning for the use of reconnaissance assets. The article proposes the solution of the actual scientific task of developing a scientific-methodical apparatus of the ranking of objects of intelligence in the assessment of the operational situation, in the interests of intelligence planning. The rank of an exploration object is calculated based on its qualitative and quantitative characteristics. The functional dependence of the rank of the intelligence object on its intelligence value and its identification with the operational environment is realized by a fuzzy artificial neural network. In the course of the research, the authors used methods of artificial intelligence, theories of information processing, the method of analysis of hierarchies and general scientific methods of analysis and synthesis. The result of the ranking procedure is the introduction of a plurality of scheduled intelligence objects into the order. Arranging multiple intelligence objects allows you to formalize and solve the quasioptimal distribution of intelligence assets and forces. The practical significance of the study conducted by the authors is that the proposed method is appropriate to use in the development of software for decision support systems that are intended to solve the intelligence tasks of military forces of the national security and defense sector.Публікація The rank estimate of the commercial potential of intellectual technologies(Academic Society of Michal Baludansky, 2015) Kosenko, Alexandra; Pererva, P. G.In the article methodical approach to ranking the technologies created on the basis of intellectual property. The basis for the ranking is based on the desirability function Harrington, which is defined in the range from "0" to "1" and can be used as a dimensionless scale for assessing the levels of various parameters of the objects. The practical mechanism of action of the method relative assessment of the level of commercial potential of a number of alternative intelligent technology is considered on the example of technological process of manufacturing of rotor asynchronous motors. As an alternative technology products 8 discusses options of technologies of manufacturing of rotor asynchronous motor developed in Ukraine (5 technologies), Russia (two technologies) and Kazakhstan (one technology). The authors developed a methodology of ranking technologies, which includes 7 stages. In the first stage identifies technology-competitors and gathering information about their most important options. In the second stage, the calculated value of the reduced level of commercial potential of technologies for the boundary values of desirability function. In the third stage examines the values of indicators of alternative technologies, the characteristics of their consumption, the specific needs of consumers. In the fourth stage are the calculations of the coefficients of the approximating equations for each of the indicators that Express the analytical dependence between the summary value of the commercial potential and actual parameter value of each technology. At the fifth stage of the calculations the values of the combined commercial potential for all alternative technologies that are investigated. In the sixth stage, in accordance with the recommendations of the desirability function set rating values for each indicator of alternative technologies. The seventh stage is determined by the total value of commercial potential (generalized function of desirability Harrington) smart technologies that are compared. The authors have proved that the final result of the calculation by the proposed method largely depends on the number of parameters of the alternative technologies considered. The more parameters of the technologies considered, the more accurate top rated technology reproduces the specific conditions of consumption of a specific enterprise. But to a certain extent, reduced the assessment of scientific value and of progressive technologies, which are offset to additional, less important factors.