Вісники НТУ "ХПІ"

Постійне посилання на розділhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2494


З 1961 р. у ХПІ видається збірник наукових праць "Вісник Харківського політехнічного інституту".
Згідно до наказу ректора № 158-1 від 07.05.2001 року "Про упорядкування видання вісника НТУ "ХПІ", збірник був перейменований у Вісник Національного Технічного Університету "ХПІ".
Вісник Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут" включено до переліку спеціалізованих видань ВАК України і виходить по серіях, що відображають наукові напрямки діяльності вчених університету та потенційних здобувачів вчених ступенів та звань.
Зараз налічується 30 діючих тематичних редколегій. Вісник друкує статті як співробітників НТУ "ХПІ", так і статті авторів інших наукових закладів України та зарубіжжя, які представлені у даному розділі.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 12
  • Ескіз
    Документ
    Modification of frictional surfaces of bearings by addition of nanoparticle compositions to lubricants
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Lyubchenko, Olena; Gapochenko, Svitlana
    The results of a study of the effect of additives to lubricating oils on changes in the structure of the friction surface and, as a consequence, the tribological characteristics of the "steel to steel" friction pair are presented. The experiments were conducted using a standard "disk-disk" scheme on a friction machine with double cycles of step loading. The material of the disks was bearing steel ШХ-15 with a hardness of 61-63 HRC. Changes in the surface structure were monitored using a binocular microscope. A detailed study of the friction surfaces was carried out using a scanning electron microscope. The microhardness of the friction surfaces was also measured before and after loading. Quantitative changes in the surface relief were determined using a profilometer. The study of the friction surface, conducted using X-ray fluorescence analysis, revealed changes in the composition of the surface layer, which can be explained by the formation of a surface servovite film, which includes elements from the used additive to lubricant (silicon, magnesium, manganese, aluminum, sulfur). The increase in the microhardness of the friction surface when working with the additive from 4.1 GPa to 6.6 GPa, which has a positive effect on the tribological characteristics, is also explained by the formation of a servovite film, which can significantly improve the friction conditions, as well as reduce damage and wear of surfaces. Using scanning electron microscopy, surface waviness oriented at large angles (close to the normal) to the direction of deformation during friction was revealed. It was assumed that the reason for the formation of such a surface relief is microplastic deformation under the action of bias stresses arising in the surface layers of the friction pair. The structural changes observed during friction with the use of a lubricant additive support the assumption of the formation of a ceramic (servovite) film, which has a significantly greater reserve of plasticity compared to a surface with an oxide film, usually present on the surface during friction with a lubricant without an additive.
  • Ескіз
    Документ
    Експериментальне визначення контактних характеристик твердого точіння
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2023) Манохін, Андрій Сергійович; Мельнійчук, Юрій Олексійович; Клименко, Сергій Анатолійович; Клименко, Сергій Анатолійович; Чумак, Анатолій Олександрович; Рижов, Юрій Едуардович; Камчатна-Степанова, Катерина Валеріївна
    При обробці загартованої сталі інструментом з ПНТМ на основі КНБ в умовах близьких до ортогонального різання визначені сили різання в залежності від величини подачі та швидкості різання. Встановлено величину контактних напружень, коефіцієнту тертя та довжину контакту стружки з передньою поверхнею різця для швидкості різання 100 м/хв та отримано шліфи стружки, які демонструють морфологію стружки. Експериментально встановлено, що при обробці загартованої підшипникової сталі величина тангенійної та радиальної складових сили різання, що діють на передній поверхні інструменту при подачі 0,05 мм/об та швидкості різання 100 м/хв становить 125 Н/мм та 42 Н/мм відповідно. Середній коефіцієнт тертя при цьому становить 0,33. Показано, що для вимірювання довжини контакту стружки з передньою поверхнею різця доцільно використовувати тонкі металеві PVD покриття товщиною ~ 0,1 мкм, що дозволяє підвищити точність визначення даного параметру. Зразки стружки, отримані у досліджуваному діапазоні умов обробки свідчать про сегментний тип стружкоутворення. Вимірювання товщини стружки отриманої при подачі 0,05 мм/об та швидкості різання 100 м/хв мають товщину від 40 до 80 мкм.
  • Ескіз
    Документ
    Фрикційні властивості МДО–покриттів на алюмінієвих сплавах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2022) Субботін, Олександр Володимирович; Білозеров, Валерій Володимирович; Волков, Олег Олексійович; Субботіна, Валерія Валеріївна; Шевцов, Вадим Михайлович
    Досліджені фрикційні характеристики покриттів на алюмінієвому сплаві Д16, які сформовані методом мікродугового оксидування (МДО) в лужно-силікатному електроліті при катодно-анодному режимі. Досліджена структура та морфологія робочого шару поверхні МДО МДО–покриття, який працює в парах тертя з чавуном, сталлю та МДО–покриттям в умовах змащування дизельною оливою та водою. Показана користь від наявної пористості робочого шару МДО МДО–покриття, яка складає 5–10% та сприяє утримуванню мастила в зоні тертя. Вивчено фазовий склад, твердість покриттів та визначено коефіцієнт тертя ковзання на машині тертя СМЦ-2 за схемою «диск–колодка» при використанні в якості мастила води і дизельної оливи; навантаження змінювалось від 0,2 до 2 кН, номінальний тиск від 1 до 11 МПа. Встановлено, що МДО МДО–покриття має кристалічну будову, фазовий склад – високотемпературні модифікації окислу алюмінію (α- Аl₂О₃ і γ- Аl₂О₃), твердість – 18000 – 20000 МПа. Встановлено, що коефіцієнт тертя ковзання пари сірий чавун – МДО–покриття, сталь – МДО–покриття та МДО по МДО знижується до значення 0,01 - 0,013 в умовах мастила. Виявлено, що в парі МДО–покриття – МДО–покриття антифрикційні властивості проявляються в умовах змащування як оливою, так і водою. Низький коефіцієнт тертя для пари покриття-покриття у випадку змащування водою пояснюється високими гідрофільними властивостями оксидних контактуючих поверхонь, що дозволяє рекомендувати їх до використання у підшипниках ковзання (вкладишах) гідротурбін. Зроблено висновок щодо причин, які обумовлюють низький коефіцієнт тертя досліджуваних зразків.
  • Ескіз
    Документ
    Feature-oriented process optimizations
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2021) Stupnytskyy, V.
    The example of structural and parametric optimization of the functionally-oriented technological process machining of mold’s parts is described in the article. The most essential criteria of optimization are wearproofness, fatigue strength, contact stiffness and corrosion resistance of production. In the article the brought methodology over of researches and algorithm of optimization.
  • Ескіз
    Документ
    Моделювання подвійного пуску вібраційної машини з дебалансним збудником коливань
    (НТУ "ХПІ", 2008) Ярошевич, Т. С.
    Викладено результати досліджень динамічних процесів, що відбуваються під час розбігу дебалансного збудника зарезонансної вібраційної машини з електродвигуном обмеженої потужності. Розглянуто перебіг процесу розбігу збудника в разі подвійного пуску асинхронного двигуна. Наведено детальний опис ефекту Зоммерфельда.
  • Ескіз
    Документ
    Підвищення навантажувальної здатності приводів транспортних засобів із запобіжними фрикційними муфтами
    (НТУ "ХПІ", 2008) Малащенко, Володимир Олександрович; Карнаух, П. В.
    В работе представлена классификация предохранительных фрикционных муфт с криволинейными поверхностями контакта фрикционных элементов. Установлена причинно-следственная связь между переменным коэфициентом трения по криволинейным поверхностям муфты и уравнением линий контакта фрикционных элементов.
  • Ескіз
    Документ
    Експериментальні дослідження теплової навантаженості пар тертя барабанних гальм автотранспортних засобів
    (НТУ "ХПІ", 2009) Волощук, В. В.; Вольченко, М. О.
    Представлені результати експериментальних досліджень теплових процесів, що відбуваються в барабанних гальмах автотранспортних засобів, при природному і примусовому їх охолодженні на типових режимах випробувань. Представлені об’єкти і методика проведення досліджень, а також необхідне обладнання.
  • Ескіз
    Документ
    Підвищення працездатності високошвидкісних упорних підшипників ковзання
    (НТУ "ХПІ", 2010) Столбовой, А. С.; Музикін, Юрій Дмитрович
    Викладено результати експериментальних досліджень двох варіантів високошвидкісних упорних підшипників ковзання. Показано шляхи підвищення їхньої працездатності.
  • Ескіз
    Документ
    Планування експерименту з дослідження впливу геомодифікаторів тертя в пластичному мастилі роликових підшипників
    (НТУ "ХПІ", 2010) Гайдамака, Анатолій Володимирович; Музикін, Юрій Дмитрович; Немчік, В. В.
    В даній статті вибрано напрямок підвищення зносостійкості спряження "торець ролика – борт кільця" роликокових підшипників. Вибрано метод фізичного моделювання із застосуванням математичного планування трьохфакторного експерименту для схеми вибору антифрикційної добавки до пластичного мастила ЛЗ-ЦНИИ. Розроблено пристрій та методика дослідження спряження "торець ролика – борт кільця". Вибрано критерій оптимізації – коефіцієнт тертя і дослідні фактори – сила взаємодії торця ролика та борта сегменту кільця підшипника, частота обертання ролика, кількість антифрикційної добавки у пластичному мастилі ЛЗ-ЦНИИ. Вперше отримана регресійна формула інтенсивності зносу торця ролика циліндричного підшипника.
  • Ескіз
    Документ
    Аналітичний опис динаміки формозміни циліндричних заготовок під час торцевого стиснення
    (НТУ "ХПІ", 2015) Михалевич, В. М.; Добранюк, Ю. В.
    У цій праці розроблено методику побудови математичної моделі динаміки формозміни бічної поверхні циліндричної заготовки під час торцевого стиснення із бочкоутворенням. На основі розробленої методики отримано аналітичний опис динаміки формозміни циліндричних заготовок під час деформування та розроблено рекомендації стосовно експериментального визначення його параметрів. Показано, що отримана модель динаміки формозміни може бути покладена в основу удосконаленої методики експериментально-аналітичного дослідження процесу торцевого стиснення.