Публікація:
Організаційні та інформаційні зв'язки в системах управління, обліку, звітності та внутрішнього аудиту в закладах готельно-ресторанного господарства

Ескіз

Дата

2018

Назва видання

ISSN

Назва тому

Видання

Дніпровський державний аграрно-економічний університет

Дослідницькі проекти

Структурні одиниці

Випуск видання

Анотація

В результаті проведеного дослідження деталізовано види економічної діяльності суб'єктів господарювання готельно-ресторанного комплексу відповідно до державного класифікатору, що дозволяє забезпечувати більш зважений та адресний підхід до аналізу витрат, а також доводить необхідність запровадження контрольних механізмів для їх оцінки та своєчасного коригування. На цій основі виділено блоки процесів господарювання відповідно до методик обліку витрат. Враховуючи облікові й управлінські детермінанти досягнення ефективності функціонування закладів готельно-ресторанного бізнесу, обґрунтовано значущість впровадження внутрішнього аудиту як підсистеми управління у теоретичному й практичному ракурсі, в результаті чого виділено ключові напрями й компетенції, що висуваються до фахівців цієї діяльності на сучасному етапі розвитку індустрії туризму в цілому. Запропоновано модель, яка відтворює комплекс взаємопов'язаних процесів управлінського, бухгалтерського обліку та звітності та включає передачу обліково-управлінської інформації до системи внутрішнього аудиту, де вона трансформується, обробляється за допомогою застосування аналітичних процедур, методик та використовується в ході реалізації аудиторських перевірок
Substantial research is illustrated the rising importance of services in the context of socioeconomic development of the regions and the country as a whole is responsible for identifying new requirements to the subjects of the market from the State and end consumers. The transformation in consumer preferences of the society provide a powerful boost to the development of the industry of hospitality and the establishment of qualitatively new economic relations of the enterprises of hotel and restaurant complex. In this case, management and business processes that are an integral part of the functioning of companies of this sphere, designed to create an effective accounting and analytical support for the production of current and strategic managerial decisions in terms of an effective system of control. Performance management of enterprises of hotel and restaurant complex as one of the perspective directions of development of the national economy based on the performance of complex conditions including the formation of reliable accounting information system for make informed and weighted decisions, ensure compliance with the current requirements of management on a competitive basis, methodical work on improvement of accounting mechanisms and implementation of analytical procedures in drafting and evaluating the financial statements, etc. As a result of the conducted studies the types of economic activities of the subjects of the hotel and restaurant complex are added according to a State employee, thus ensuring a more balanced approach to address analysis costs and also proves the necessity of introducing control mechanisms for their evaluation and timely adjustments. On this basis, there are allocated blocks processes management in accordance with the methods of accounting for expenses. Taking into account also the managerial determinants of achieving efficiency of functioning of institutions in the hotel and restaurant business there is substantiated of importance of the implementation of internal audit as a management subsystem in a theoretical and practical perspective, bringing selected key areas and competence, the specialists of this activity at the present stage of development of the tourism industry in general. The designed model reproduces the complex of interrelated processes of management, accounting and reporting, and includes the transfer of accounting and management information system of internal audit, where it is transformed, processed by through the use of analytical procedures, methods and uses in the course of implementation of the audit.

Опис

Ключові слова

готельно-ресторанна справа, облік, система управління, організаційно-інформаційна система, інформаційно-аналітичне забезпечення, аудит, hotel-restaurant business, accounting, auditing, information and analytical support

Бібліографічний опис

Колєсніченко А. С. Організаційні та інформаційні зв'язки в системах управління, обліку, звітності та внутрішнього аудиту в закладах готельно-ресторанного господарства [Електронний ресурс] / А. С. Колєсніченко // Ефективна економіка : електрон. наук. фахове вид. – 2018. – № 12. – URI: http://www.economy.nayka.com.ua/pdf/12_2018/202.pdf, вільний (дата звернення 02.01.2019 р.).

item.page.endorsement

item.page.review

item.page.supplemented

item.page.referenced