Публікація: Стратегії розвитку бізнесу в умовах сучасної конкуренції: адаптація до нової реальності
Вантажиться...
Дата
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління"
Анотація
Стаття присвячена пошуку комплексних рішень щодо стратегічного розвитку бізнесу в постійно мінливих умовах. Метою дослідження є обґрунтування стратегії розвитку бізнесу в умовах сучасного ринку та конкуренції за запропонованою авторами класифікацією за додатково обґрунтованими ознаками (ринкові стратегії, продуктові стратегії, стратегічні альянси, технологічні стратегії, антикризові стратегії), відмінністю яких є запропонування додаткових ознак в контексті сучасного бізнес середовища з урахуванням адаптації до нової реальності, що дозволило забезпечити гнучку та адаптивну концепцію бізнесу, що є найбільш важливим в умовах сьогодення. З метою дослідження були використані загальнонаукові методи пізнання, зокрема критичний аналіз літератури, групування, систематизація даних. Аналіз літератури показав, що більшість науковців вбачають, що основою стратегії розвитку бізнесу повинна бути спрямованість на розвиток цифрових технологій та адаптивність до кризового середовища. За результатами комплексного дослідження було встановлено, що в умовах сучасної конкуренції стратегії розвитку бізнесу зосереджуються на адаптації до ринкових тенденцій та пошуку балансу між цілями компанії та зовнішніми умовами. В процесі дослідження було показано, що ринкові стратегії включають міжнародну експансію та проникнення на ринок, що сприяє збільшенню ринкової частки. Встановлено, що продуктові стратегії, такі як розробка продуктів та диверсифікація, спрямовані на розвиток та впровадження інноваційних продуктів. Аналіз показав, що лідерство за витратами дозволяє компаніям пропонувати продукти за конкурентноздат ними цінами. Також було визначено, що стратегічні альянси, включаючи партнерства та злиття, є важливими для об'єднання ресурсів у спільних проєктах. Значну роль у модернізації процесів та підтримці конкурентоспро можності відіграють технологічні стратегії, зокрема цифрова трансформація та інновації. У контексті останніх криз, важливість набувають антикризові стратегії, орієнтовані на стійкість бізнесу, екологізацію, розвиток талантів та впровадження нових технологій. Ці види стратегій особливо актуальні для бізнесу України, що знаходиться в умовах війни та планує розвиток в умовах післявоєнного відновлення. Практичне значення дослідження полягає в наданні компаніям чіткого орієнтира щодо формування ефективних бізнес стратегій у сучасних умовах конкуренції. Воно допомагає керівникам та стратегам розуміти необхідність адаптації до змінних ринкових умов, визначати оптимальні напрямки для міжнародної експансії, розвитку продуктів та зниження витрат.
The article is devoted to the search for comprehensive solutions for strategic business development in a changing environment. The purpose of this study is to comprehensively cover the types of strategic business development in the modern market and competition. For the purpose of the study, general scientific methods of cognition were used, in particular, critical analysis of the literature, grouping, and systematization of data. The literature analysis has shown that most scholars see the main business development strategy as aimed at developing digital technologies and adaptability to the crisis environment. The comprehensive study found that in today's competitive environment, business development strategies focus on adapting to market trends and finding a balance between the company's goals and external conditions. The study shows that market strategies include international expansion and market penetration, which helps to increase market share. It was found that product strategies, such as product development and diversification, are aimed at developing and introducing innovative products. The analysis showed that cost leadership allows companies to offer products at competitive prices. It was also determined that strategic alliances, including partnerships and mergers, are important for pooling resources in joint projects. Technology strategies, including digital transformation and innovation, play a significant role in modernizing processes and maintaining competitiveness. In the context of the recent crises, anti-crisis strategies focused on business sustainability, environmental protection, talent development, and the introduction of new technologies are gaining importance. These types of strategies are especially relevant for Ukrainian businesses that are at war and planning to develop in the post war recovery. The practical significance of this study is to provide companies with a clear benchmark for formulating effective business strategies in today's competitive environment. It helps managers and strategists to understand the need to adapt to changing market conditions, identify the best areas for international expansion, product development and cost reduction.
The article is devoted to the search for comprehensive solutions for strategic business development in a changing environment. The purpose of this study is to comprehensively cover the types of strategic business development in the modern market and competition. For the purpose of the study, general scientific methods of cognition were used, in particular, critical analysis of the literature, grouping, and systematization of data. The literature analysis has shown that most scholars see the main business development strategy as aimed at developing digital technologies and adaptability to the crisis environment. The comprehensive study found that in today's competitive environment, business development strategies focus on adapting to market trends and finding a balance between the company's goals and external conditions. The study shows that market strategies include international expansion and market penetration, which helps to increase market share. It was found that product strategies, such as product development and diversification, are aimed at developing and introducing innovative products. The analysis showed that cost leadership allows companies to offer products at competitive prices. It was also determined that strategic alliances, including partnerships and mergers, are important for pooling resources in joint projects. Technology strategies, including digital transformation and innovation, play a significant role in modernizing processes and maintaining competitiveness. In the context of the recent crises, anti-crisis strategies focused on business sustainability, environmental protection, talent development, and the introduction of new technologies are gaining importance. These types of strategies are especially relevant for Ukrainian businesses that are at war and planning to develop in the post war recovery. The practical significance of this study is to provide companies with a clear benchmark for formulating effective business strategies in today's competitive environment. It helps managers and strategists to understand the need to adapt to changing market conditions, identify the best areas for international expansion, product development and cost reduction.
Опис
Ключові слова
Бібліографічний опис
Лавров Р. В. Стратегії розвитку бізнесу в умовах сучасної конкуренції: адаптація до нової реальності / Лавров Руслан Валерійович, Райко Діана Валеріївна, Еатон Гелена В'ячеславівна // Наукові перспективи. Серія: "Економіка" = Scientific Perspectives. Series: "Economics". – 2024. – № 1 (43). – С. 469-483. – Електрон. аналог: http://perspectives.pp.ua/index.php/np/article/view/8809/8856, вільний (дата звернення 06.03.2024 р.).