Публікація: Особливості проведення занять із плавання в режимі дистанційного навчання у ВНЗ в умовах воєнного стану
Дата
2023
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Видавничий дім "Гельветика"
Класичний приватний університет
Класичний приватний університет
Анотація
У статті зазначено, що в умовах воєнного стану дистанційна освіта – це єдина можливість навчитися та отримувати необхідні знання віддалено від навчального закладу. Сучасний аналіз навчального процесу показав, що в умовах дистанційного навчання необхідно звертати особливу увагу на специфіку підготовки студентів з фізичного виховання спеціалізації «плавання». Указано на відсутність «живого» контакту між викладачем і студентом, відсутність місця для занять з плавання, недостане технічне забезпечення освітнього процесу, яке не в змозі повною мірою забезпечити студентам засвоєння різних методик навчання плавання. Зазначено, що при дистанційних заняттях з фізичного виховання спеціалізації «плавання» практикується «сухе» плавання – спеціальні вправи на суші, засновані на техніках та елементах технік плавання у воді, імітація руху плавця. Платформою, на якій реалізується освітній процес, з «сухого» плавання є додаток Microsoft 365, до якого входять корпоративна пошта, програма Teams для спілкування онлайн, презентації до лекцій з дисципліни, теоретичний матеріал для підготовки до методик практичних занять, список літератури та інших інформаційних ресурсів. Указано, що студенти наприкінці семестру отримують диференційований залік за результатами освоєння курсу лекційних та методико-практичних занять, виконання практичних завдань з наданням відео з комплексом вправ, виконання індивідуальних практичних робіт. Зазначено, що серед основних труднощів, які виникають під час навчання в умовах воєнного стану, викладачі відзначають відсутність Інтернету у них та здобувачів освіти, загострення бойових дій, обстріли, відключення енергопостачання, сирен повітряної тривоги, перебування у бомбосховищах під час занять. Приведені комплекси фізичних вправ для різних способів плавання для загальної та спеціальної підготовки плавців. Дозування виконання вправ було запропоновано в індивідуальному порядку для кожного студента в залежності від фізичної та технічної підготовки. Виконання має бути з великою амплітудою та в оптимальному темпі. Указано, що при виконанні всіх комплексів фізичних вправ студенти повинні обов’язково здійснювати самоконтроль за самопочуттям та здійснювати контроль за частотою дихання та частотою серцевих скорочень. Сформульовано рекомендації щодо побудови навчального процесу із плавання в формі дистанційної навчання в умовах війни.
The article states that in the conditions of martial law, distance education is the only opportunity to learn and obtain the necessary knowledge remotely from an educational institution. A modern analysis of the educational process showed that in the conditions of distance learning, special attention should be paid to the specifics of training students in physical education specializing in “swimming”. The lack of “live” contact between the teacher and the student, the lack of a place for swimming lessons, the insufficient technical support of the educational process, which is unable to fully ensure students’ mastery of various methods of learning swimming, are indicated. It is noted that during distance physical education classes of the “swimming” specialization, “dry” swimming is practiced – special exercises on land, based on techniques and elements of swimming techniques in water, imitating the movement of a swimmer. The platform on which the educational process is implemented from “dry” sailing is the Microsoft 365 application, which includes corporate mail, the Teams program for online communication, presentations for lectures on the discipline, theoretical material for preparing for the methods of practical classes, a list of literature and other information resources. It is indicated that at the end of the semester, students receive a differentiated credit based on the results of mastering the course of lectures and methodological-practical classes, the performance of practical tasks with the provision of a video with a set of exercises, and the performance of individual practical works. It is noted that among the main difficulties that arise during education under martial law, teachers note the lack of Internet access for them and students, the escalation of hostilities, shelling, power cuts, air raid sirens, and being in bomb shelters during classes. Complexes of physical exercises for various methods of swimming for general and special training of swimmers are given. The exercise dosage was offered individually for each student, depending on physical and technical training. Performance should be with a large amplitude and at an optimal pace. It is indicated that when performing all sets of physical exercises, students must necessarily exercise self-control over their well-being and exercise control over the frequency of breathing and heart rate. Recommendations for building the educational process of swimming in the form of distance learning in wartime conditions have been formulated.
The article states that in the conditions of martial law, distance education is the only opportunity to learn and obtain the necessary knowledge remotely from an educational institution. A modern analysis of the educational process showed that in the conditions of distance learning, special attention should be paid to the specifics of training students in physical education specializing in “swimming”. The lack of “live” contact between the teacher and the student, the lack of a place for swimming lessons, the insufficient technical support of the educational process, which is unable to fully ensure students’ mastery of various methods of learning swimming, are indicated. It is noted that during distance physical education classes of the “swimming” specialization, “dry” swimming is practiced – special exercises on land, based on techniques and elements of swimming techniques in water, imitating the movement of a swimmer. The platform on which the educational process is implemented from “dry” sailing is the Microsoft 365 application, which includes corporate mail, the Teams program for online communication, presentations for lectures on the discipline, theoretical material for preparing for the methods of practical classes, a list of literature and other information resources. It is indicated that at the end of the semester, students receive a differentiated credit based on the results of mastering the course of lectures and methodological-practical classes, the performance of practical tasks with the provision of a video with a set of exercises, and the performance of individual practical works. It is noted that among the main difficulties that arise during education under martial law, teachers note the lack of Internet access for them and students, the escalation of hostilities, shelling, power cuts, air raid sirens, and being in bomb shelters during classes. Complexes of physical exercises for various methods of swimming for general and special training of swimmers are given. The exercise dosage was offered individually for each student, depending on physical and technical training. Performance should be with a large amplitude and at an optimal pace. It is indicated that when performing all sets of physical exercises, students must necessarily exercise self-control over their well-being and exercise control over the frequency of breathing and heart rate. Recommendations for building the educational process of swimming in the form of distance learning in wartime conditions have been formulated.
Опис
Ключові слова
студенти, фізичне виховання, "сухе" плавання, дистанційна форма, комплекс спеціальних та загальних фізичних вправ, students, physical education, "dry" swimming, distance form, complex of special and general physical exercises
Бібліографічний опис
Родигіна В. П. Особливості проведення занять із плавання в режимі дистанційного навчання у ВНЗ в умовах воєнного стану / В. П. Родигіна, В. В. Бабаджанян, О. В. Курій // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах : зб. наук. пр. / гол. ред. Сущенко А. – Одеса : ВД "Гельветика", 2023. – № 86. – С. 242-246.