Кафедра "Фізичне виховання"

Постійне посилання зібрання

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/sport

Кафедра "Фізичне виховання" заснована в 1950 році з ініціативи тодішнього ректора, професора Михайла Федоровича Семка у зв’язку з реорганізацією кафедри військово-прикладної підготовки. Першим її завідувачем був Костянтин Терентійович Черниченко .

Спеціальність "Фізична культура і спорт" заснована в 1994 році. Кафедра володіє унікальною матеріальною базою для занять більш ніж з 30 видів спорту і рекреації.

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту соціально-гуманітарних технологій Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

На кафедрі працюють понад 50 викладачів, тренерів, вчених, з них: 4 кандидата педагогічних наук, 2 кандидата технічних наук, 1 кандидат психологічних наук, 1– доктор філософії; 8 співробітників мають звання доцента, 1 – старшого наукового співробітника.

Переглянути

Нові надходження

Зараз показуємо 1 - 20 з 423
  • Документ
    Розвиток психологічної стійкості у дітей та підлітків за допомогою фізичних вправ та ігор
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Ширяєва, Світлана Вікторівна; Кучеренко, Григорій Григорович; Блошенко, Олена Іванівна; Капустіна, Т. В.
    У статті наведено дослідження впливу фізичних вправ та командних спортивних ігор на розвиток психологічної стійкості у дітей віком 9-11 років та підлітків віком 12-14 років. Для проведення дослідження було відібрано дві групи дітей: перша включала 50 дітей віком 9-11 років, друга – 50 підлітків віком 12-14 років. Дослідження проводилося у чотири етапи: базове оцінювання, інтервенція, підсумкове оцінювання та аналіз результатів. Методи оцінювання включали стандартизовані анкети, інтерв’ю з дітьми та спостереження. Інтервенція тривала 8 тижнів і включала щоденні заняття фізичними вправами тривалістю 30 хвилин та двічі на тиждень тренування і змагання з командних спортивних ігор. По завершенні інтервенції було проведено підсумкове оцінювання для визначення змін у рівнях психологічної стійкості. Аналіз результатів підтвердив, що фізичні вправи та командні спортивні ігри сприяють значному покращенню психологічної стійкості у дітей та підлітків. Зокрема, діти стали більш емоційно стабільними, впевненішими у собі, розвили свої соціальні навички та підвищили здатність до адаптації.
  • Документ
    Аналіз впливу фізичних вправ на зменшення стресу у студентів в умовах воєнного стану
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Арабаджи, Тимур Дмитрович; Арабаджи, Анна Юріївна; Федорина, Тетяна Євгеніївна
    Під час воєнного стану всі люди нашої країни знаходяться в умовах постійної психологічної напруги, яка негативно впливає на якість життя. У цей час дуже важливо підтримувати фізичну активність, яка сприяє зниженню в організмі людини рівня гормону стресу, а саме кортизолу. У дослідженні було проведено анкетування із застосуванням психологічного тестування та вимірювання фізіологічних параметрів студентів. За результатами дослідження можна зробити такі висновки: під час складних умов воєнного стану потребує уваги вирішення проблеми збереження здоров’я, заняття фізичними вправами є стимулятором життєдіяльності організму та важливим фактором зміцнення здоров’я людини.
  • Документ
    Особливості формування уміння плавання у студентів у глибокій ванні басейна
    (Харківська державна академія фізичної культури, 2020) Борейко, Наталя Юріївна; Курій, Олена Володимирівна; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна
    У статті надано характеристику поняттю «вміти плавати». Представлена технологія навчання умінню плавання студентів у глибокій ванні басейна. Визначено за допомогою анкетування кількість студентів 1 курсу, які мають навичку плавання. Наведено педагогічні умови до впровадження технології. Розроблено технологію для навчання плаванню студентів в глибокій ванні басейна.
  • Документ
    Формування здоров'язбережувальної компетентності у здобувачів вищої освіти засобами фізичної культури та спорту
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Ганчева, Крістіна Миколаївна; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Семаль, Наталія Володимирівна; Курій, Олена Володимирівна; Мироненко, Світлана Георгіївна
    У статті досліджуються питання головних особливостей формування здоров’язбережувальної компетентності здобувачів вищої освіти засобами фізичної культури та спорту. Розглянуто, що компетентнісний підхід – це спрямованість освітнього процесу на формування та розвиток ключових і предметних компетентностей особистості, які вона буде використовувати під час професійної діяльності. Визначено, що компетентність – це готовність вирішувати завдання зі знаннями справи. Надано авторське визначення здоров’язбережувальної компетентності: це знання особистості щодо основ здоров’я: психічного, фізіологічного та духовного; вміння: дотримуватися здорового способу життя та правильного харчування; навички: здійснювати різні вправи, займатися психогігієною та психопрофілактикою щодо власних сфер здоров’я. Розроблено структуру здоров’язбережувальної компетентності здобувачів вищої освіти. До неї віднесено наступні компоненти: когнітивний, емоційно-рефлексивний, мотиваційний та вольовий. Охарактеризовано, що: когнітивний компонент здоров’язбережувальної компетентності полягає у формуванні знань щодо фізичного виховання та спорту, про закономірності збереження і розвитку здоров’я і прагнення до самоосвіти в питаннях здоров’язбереження; емоційно-рефлексивний компонент полягає у здійсненні постійного аналізу та осмислення своїх власних дій та емоційних станів самопізнання в процесі заняття фізичною культурою та спортом; мотиваційний компонент здоров’язбережувальної компетентності має на меті постійне спонукання до занять фізичною культурою та спортом, задля забезпечення здорового способу життя; вольовий компонент – це здатність зосереджуватися на досягненні мети, пошуку шляхів та способів дотримання вибраної стратегії вдосконалення знань та постійне заняття фізичною культурою та спортом. Акцентовано увагу на тому, що для того, щоб студенти набули навичок здоров’язбереження, необхідно впроваджувати в освітню діяльність низку завдань: оздоровчих; освітніх; виховних. Зроблено висновок, що розвиток здоров’язбережувальної компетентності студентів вищих навчальних закладів засобами фізичної культури і спорту набуває особливого значення в сучасних умовах, оскільки йдеться про формування системи ціннісних орієнтацій і установок, що відповідають активній життєвій позиції майбутніх фахівців, їх позитивної мотивації до саморозвитку і самовдосконалення, відповідальності за власне здоров’я і самореалізацію в соціальному та професійному середовищі.
  • Документ
    Сучасний стан фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти під час війни в Україні
    (Громадська наукова організація "Всеукраїнська асамблея докторів наук з державного управління", 2023) Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Семаль, Наталія Володимирівна; Беседа, Наталія Анатоліївна; Фаріонов, Володимир Миколайович; Курій, Олена Володимирівна
    У статті розкрито особливості організації фізичного виховання студентів у закладах вищої освіти. Підчас війни в Україні. Виявлено недоліки дистанційного навчання під час занять фізичними вправами. Зазначено сучасні підходи, рішення та методи фізичного виховання студентів в умовах війни. Проведено аналіз рівня фізичної підготовленості та рухової активності студентської молоді в умовах дистанційного навчання. Проаналізовано стан здоров'я сучасної молоді та досліджено рівень мотивації студентів до занять з фізичного виховання. Під час аналізу літературних джерел визначено різні підходи до вирішення цієї проблеми: переосмислення змісту фізкультурно-оздоровчої освіти; удосконалення фізкультурно-оздоровчої роботи у закладах вищої освіти та педагогічної підготовки фахівців; підвищення рівня соматичного здоров'я в результаті впровадження контролю за функціональним станом організму в процесі фізкультурно-оздоровчої діяльності. Певне занепокоєння викликає невизначеність самої системи організації фізичного виховання студентів. На сучасному етапі розвитку суспільства фізична культура є одним з найважливіших чинників формування, зміцнення і збереження здоров'я людини. Все це безпосередньо стосується студентської молоді. Підвищення ефективності фізичного виховання студентів вимагає вирішення низки наукових проблем, пов'язаних з пошуком і науковим обґрунтуванням більш раціональних форм, засобів і методів оптимізації стану їх здоров'я і фізичної працездатності. Визначено, що основним завданням сучасної системи фізичного виховання у закладах вищої освіти є: підвищення у студентів рівня фізичної підготовленості, забезпечення оптимальних умов для їх фізичного розвитку, формування потреби до систематичних занять фізичними вправами. Аргументовано, що кожний заклад вищої освіти та викладачі мають змогу самі обирати методи та способи викладання фізичної культури, головне, щоб студенти досягали результатів та покращували своє фізичне та емоційне здоров’я.
  • Документ
    Особливості проведення занять із плавання в режимі дистанційного навчання у ВНЗ в умовах воєнного стану
    (Видавничий дім "Гельветика", 2023) Родигіна, Віта Петрівна; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Курій, Олена Володимирівна
    У статті зазначено, що в умовах воєнного стану дистанційна освіта – це єдина можливість навчитися та отримувати необхідні знання віддалено від навчального закладу. Сучасний аналіз навчального процесу показав, що в умовах дистанційного навчання необхідно звертати особливу увагу на специфіку підготовки студентів з фізичного виховання спеціалізації «плавання». Указано на відсутність «живого» контакту між викладачем і студентом, відсутність місця для занять з плавання, недостане технічне забезпечення освітнього процесу, яке не в змозі повною мірою забезпечити студентам засвоєння різних методик навчання плавання. Зазначено, що при дистанційних заняттях з фізичного виховання спеціалізації «плавання» практикується «сухе» плавання – спеціальні вправи на суші, засновані на техніках та елементах технік плавання у воді, імітація руху плавця. Платформою, на якій реалізується освітній процес, з «сухого» плавання є додаток Microsoft 365, до якого входять корпоративна пошта, програма Teams для спілкування онлайн, презентації до лекцій з дисципліни, теоретичний матеріал для підготовки до методик практичних занять, список літератури та інших інформаційних ресурсів. Указано, що студенти наприкінці семестру отримують диференційований залік за результатами освоєння курсу лекційних та методико-практичних занять, виконання практичних завдань з наданням відео з комплексом вправ, виконання індивідуальних практичних робіт. Зазначено, що серед основних труднощів, які виникають під час навчання в умовах воєнного стану, викладачі відзначають відсутність Інтернету у них та здобувачів освіти, загострення бойових дій, обстріли, відключення енергопостачання, сирен повітряної тривоги, перебування у бомбосховищах під час занять. Приведені комплекси фізичних вправ для різних способів плавання для загальної та спеціальної підготовки плавців. Дозування виконання вправ було запропоновано в індивідуальному порядку для кожного студента в залежності від фізичної та технічної підготовки. Виконання має бути з великою амплітудою та в оптимальному темпі. Указано, що при виконанні всіх комплексів фізичних вправ студенти повинні обов’язково здійснювати самоконтроль за самопочуттям та здійснювати контроль за частотою дихання та частотою серцевих скорочень. Сформульовано рекомендації щодо побудови навчального процесу із плавання в формі дистанційної навчання в умовах війни.
  • Документ
    Мотивація ціннісного ставлення до здоров'я студентів хімічних фахів в процесі їхньої професійної підготовки
    (Видавничий дім "Гельветика", 2022) Родигіна, Віта Петрівна; Курій, Олена Володимирівна; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна
    Однією з актуальних та важливих медико-соціальних проблем на сучасному етапі є збереження та зміцнення здоров’я молоді. Увага до проблеми формування мотивації на ціннісне ставлення до здоров’я студентською молоддю пояснюється тим, що рівень здоров’я студентів становить чималу частку в структурі населення й формує в майбутньому трудові ресурси нашої країни. У статті розглянуті роль мотивації у формуванні ціннісного ставлення до здоров’я студентів хімічних фахів. Студенти хімічних спеціальностей, незважаючи на свою майбутню професійну діяльність, яка здійснюється в умовах впливу на організм шкідливих хімічних речовин, на жаль, мало приділяють часу та зусиллям на збереження власного здоров’я. Було визначено рівень обізнаності студентів хімічних фахів першого курсу з ведення здорового способу життя. Для підвищення ефективності щодо підвищення мотивованості студентів хімічних спеціальностей на ціннісне ставлення до свого здоров’я була розроблена здоровоохоронна модель, яка ґрунтується на комплексному підході та взаємозв’язку навчальної та виховної роботи протягом усього періоду навчання.
  • Документ
    Етапи та тенденції розвитку іншомовної освіти в контексті підготовки майбутніх учителів
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2020) Оніщук, І. І.; Шапошнікова, Олена Павлівна; Шальов, А. С.; П'ясецька, Н. А.; Тонконог, Н. І.; Зелінська, Т. М.; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Шпильова, М. О.
    У науковому дискурсі загальновизнано, що існуюча система іншомовної освіти є результатом її тривалого історичного розвитку, тому аналіз і узагальнення історичного досвіду даної галузі є необхідним у період модернізації сучасної гуманітарної освіти в Україні. Аналіз історичних, соціальних, культурних та педагогічних умов і чинників, що призвели до змін мети, завдань, змісту іншомовної освіти в Україні, дозволив визначити три етапи розвитку іншомовної освіти у контексті підготовки майбутніх учителів фізичної культури у педагогічних університетах України в період з середини ХХ до початку ХХІ століття. Перший етап (1950 – 1960) – етап формування загальнонаукового інтересу до феномену іншомовної освіти. Другий етап (1970 – 1980) – іншомовна освіта в умовах реформування вищої школи. Третій етап (1990 – 2018) – етап сталого розвитку іншомовної освіти в умовах інтеграції в європейський освітній простір. Історіографічний аналіз дозволив визначити міждисциплінарну сутність іншомовної освіти, яка полягає в тому, що: вивчення будь-якої нерідної мови має супроводжуватися вивченням культури народу, котрий розвиває вміння розуміти світову культуру в цілому, формує здатність орієнтуватися в сучасному полікультурному й інформаційному суспільстві.
  • Документ
    Добова періодичність вегетативних функцій у плавців з урахуванням фаз багатоденних біоритмів
    (Національний педагогічний університет ім. М. П. Драгоманова, 2022) Баламутова, Наталія Михайлівна; Блошенко, Олена Іванівна; Бабаджанян, Вікторія Володимирівна; Курій, Олена Володимирівна; Шейко, Лілія Вікторівна
    У цій роботі вивчена добова періодичність показників серцево-судинної та дихальної систем у плавців залежно від фаз фізичного багатоденного біоритму на початку змагального етапу підготовки. В умовах спортивного збору 5 дівчат і 11 юнаків у віці 15-17 років кандидатів у майстри і майстрів спорту з плавання, взяли участь у дослідженні. Оцінка функціонального стану кожного спортсмена проведена на початку і наприкінці збору. Стан здоров’я, сон, оцінка самопочуття і тому подібне про плавців врахована при аналізі матеріалу. По рівню функціональної підготовленості випробовувані були розділені на 3 групи: з хорошим функціональним станом, з його погіршенням в результаті гострого респіраторного захворювання або перевтоми, і із задовільним станом. Виявлена наявність двох піків величин показників вегетативних функцій, які спостерігаються після першого та третього тренувань. У разі обміну спокою показники вегетативних функцій найповніше відбивають стан спортсмена в день обстеження.
  • Документ
    Психологічні аспекти мотивації до занять фізичною культурою та спортом у студентів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Ширяєва, Світлана Вікторівна; Кучеренко, Григорій Григорович
    Стаття присвячена дослідженню психологічних аспектів мотивації студентів до занять фізичною культурою та спортом у закладах вищої освіти України. Методом опитування та аналізу соціальних та психологічних факторів було встановлено основні мотиваційні фактори, що впливають на участь студентів у фізичних активностях. Результати дослідження показали, що здоров’я та соціальна взаємодія є основними мотивами для занять спортом серед студентської молоді. Обговорення отриманих результатів надає важливі висновки щодо розробки програм та стратегій для підвищення мотивації до фізичної активності серед студентів закладів вищої освіти України.
  • Документ
    Індивідуальний підхід у фізичному вихованні до студентів спеціальної медичної групи при дистанційній формі навчання
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Грдзелідзе, Сергій Ріпатович; Ширяєва, Світлана Вікторівна
    Стаття присвячена дослідженню ефективності індивідуального підходу в фізичному вихованні студентів спеціальної медичної групи при дистанційній формі навчання. Дослідження показало, що впровадження індивідуальних програм фізичного виховання, зокрема складання персоналізованих комплексів вправ та запис студентами відеозанять, призвело до покращення фізичного стану, збільшення зацікавленості учасників у заняттях та покращення загального самопочуття. Результати свідчать про важливість індивідуального підходу в фізичному вихованні студентів спеціальної медичної групи та підтверджують необхідність подальшого розвитку цієї методики для покращення якості навчання та збереження здоров’я студентів.
  • Документ
    Фізичне виховання як засіб профілактики та корекції ожиріння у дітей та молоді
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Дегтярьова, Ірина Вікторівна; Хірний, Сергій Володимирович
    Стаття розглядає результати дослідження, присвячене вивченню впливу фізичного виховання на профілактику та корекцію ожиріння серед дітей та молоді віком від 8 до 17 років. Дослідження включало організацію двох груп: експериментальної, яка отримувала систематичні фізичні заняття, та контрольної, яка продовжувала звичайний розклад. Зібрані дані вказують на значне покращення фізичних показників учасників експериментальної групи, включаючи зниження маси тіла, розміру талії та індексу маси тіла. Крім того, учасники експериментальної групи виявили вищий рівень фізичної активності, здоровіші звички харчування та позитивні зміни у психологічному стані, такі як покращення самопочуття та підвищена мотивація. Висновки підкреслюють важливість регулярних та різноманітних фізичних занять, підтримки ініціатив та інтеграції фізичного виховання з освітнім процесом для зменшення випадків ожиріння та покращення загального здоров’я серед молодого покоління.
  • Документ
    Активізація майбутніх магістрів фізичної культури і спорту у процесі їх підготовки до організації оздоровчих та спортивних заходів
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Євтифієв, Андрій Сергійович
    Дослідження спрямоване на визначення способів активізації майбутніх магістрів фізичної культури і спорту у процесі професійної підготовки, які дозволять підвищити рівень сформованості їх готовності до організації оздоровчих та спортивних заходів.
  • Документ
    "Основи самозахисту" як вибіркова дисципліна у підготовці фахівців з фізичної культури
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Євтифієв, Андрій Сергійович; Євтифієва, Ірина Ігорівна; Хірний, Сергій Володимирович
    Представлене дослідження доповнює та роз'яснює наявність у кожної людини закріпленого у Конституції невід'ємного права на життя та на його захист від протиправних посягань. Важливою необхідністю є уміння постояти за себе, засвоїти певні навички захисту та набути функціональної готовності їх реалізувати, захищаючи гідність та життя своїх рідних, стати на захист своєї Батьківщини. Проаналізовано, що вибіркова дисципліна «Основи самозахисту» щодо засвоєння теоретичних, практичних та психологічних знань із самозахисту та збереження здоров'я людини викликає великий інтерес у студентів. В контексті роботи під самозахистом представлено дії особи технічного, тактичного або психологічного характеру, спрямовані на захист власного життя, здоров'я та гідності від протиправних посягань.
  • Документ
    Комплексно-варіативний метод як засіб розвитку фізичних якостей студентів загальних груп НТУ "ХПІ"
    (Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, 2023) Арабаджи, Тимур Дмитрович; Арабаджи, Анна Юріївна; Матузна, Наталя
    Розглянуто особливості побудови занять з фізичного виховання студентів загальних груп НТУ "ХПІ" зі спеціалізації "Легка атлетика" з різним рівнем фізичної підготовленості. Було підібрано та впроваджено в навчальний процес комплекси фізичних вправ, які по складності доступні для виконання кожному студенту. Мета. Вивчити та проаналізувати рівень фізичної підготовленості студентів. Розробити, експериментально обґрунтувати та впровадити до навчальної програми комплекси вправ на основі комплексно-варіативного методу. Матеріал і методи дослідження. Були використані: теоретичний аналіз та узагальнення даних науково-методичної літератури; педагогічні методи; аналіз, систематизація та узагальнення; метод математичної статистики. Отримані результати. Комплексно-варіативний метод дозволив якісно підібрати вправи залежно від рівня фізичної підготовленості студентів та водночас підвищити рівень ефективності проведення занять для загальних груп НТУ "ХПІ". Висновки. Впровадження до занять з легкої атлетики комплексно-варіативного методу, в цілому покращило показники фізичної підготовленості студентів.
  • Документ
    Фізичне виховання здобувачів освіти в закладах вищої освіти в сучасних умовах
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Петренко, Валерій Іванович; Федорина, Тетяна Євгеніївна; Шаповалова, Валентина Олександрівна
    Дослідження спрямоване на сучасну проблематику раціоналізації перетворень у сучасних безпекових умовах, що вимагає аналізу особливостей та поточного стану системи викладання фізичного виховання у ЗВО.
  • Документ
    Лімфодренажне тренування студентів спеціальної медичної групи
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Церетелі, Вікторія Олександрівна; Юрченко, Вікторія Борисівна; Шаповалова, Валентина Олександрівна
    Для урізноманітнення діяльності студентів спеціальної медичної групи з фізичного виховання було підібрано комплекс вправ лімфодренажного тренування. За допомогою лімфодренажних вправ можна досягти посилення швидкості потоку лімфи та нормалізації руху у тілі. Це сприятиме покращенню здоров’я молоді з будь-якою нозологією.
  • Документ
    Актуальність використання медико-біологічних досліджень на заняттях з фізичного виховання для студентів ЗВО
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Фоменко, Вікторія Вікторівна; Недбайло, Ірина Анатоліївна; Хірний, Сергій Володимирович
    У роботі розглянуті проблеми удосконалення системи фізичного виховання для студентів ЗВО за допомогою використання медико-біологічних досліджень на практичних заняттях з навчальної дисципліни "Фізичне виховання", здійснений пошук нових дієвих засобів, які відповідатимуть сучасним вимогам, спрямованих на зміцнення здоров'я людини, розвитку та вдосконалення фізичних якостей молодого покоління.
  • Документ
    Удосконалення техніки бар'єрного бігу у юніорок 13-15 років
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Арабаджи, Тимур Дмитрович; Арабаджи, Анна Юріївна; Шаповалова, Валентина Олександрівна
    Дослідження спрямоване на розробку та впровадження в тренувальний процес методики технічного вдосконалення бар'єрного бігу, яка включала комплекс вправ, спрямований на розвиток швидкості, спритності та гнучкості у юніорок 13-15 років.
  • Документ
    Дослідження стресс-факторів на передстартовому етапі змагальної діяльності в обраному виді спорту
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Поляков, Ігор Олександрович; Полякова, Оксана Олександрівна
    Методичні вказівки підготовлено для студентів денної форми навчання спеціальності 017 «Фізична культура і спорт» НТУ «ХПІ», які навчаються на освітньо-кваліфікаційною програмою підготовки бакалаврів. Студентам представлено розподіл навчального часу та види навчальних занять з освітнього компоненту дисципліни «Психологія фізичної культури і спорту». Надано перелік тем, види практичних занять з дисципліни, список джерел інформації. Встановлено критерії оцінки виконання усіх видів практичної роботи.