Публікація: Втілення принципів бізнес-етики в міжнародному туризмі
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут"
Анотація
В даний час індустрія туризму є однією з форм, що найбільш динамічно розвиваються в міжнародній торгівлі послугами. Значення туризму світі постійно зростає, що пов'язане з зростанням впливом туризму на економіку окремої держави. Туризм є не тільки популярним видом відпочинку, а й сферою світової економіки, що активно розвивається, охоплюючи соціальне життя, громадськість і бізнес. Етичні аспекти грають одну з ключових ролей у підвищенні ефективності міжнародного туристичного бізнесу. Від дотримання норм етики залежить ділова репутація туристичної організації, характер її взаємин із партнерами, і навіть розвиток міжкультурних зв'язків. Оскільки створення та реалізація туристичного продукту передбачає наявність взаємодій всіх учасників процесу організації міжнародного туризму, то доцільно розробити узагальнені рекомендації щодо регулювання роботи учасників процесу в організації розвитку міжнародного туризму. У статті проаналізовано проблему використання етичних норм та правил у веденні міжнародного бізнесу. Актуальність теми статті зумовлена тим, що розвиток міжнародного туризму не може не викликати інтересу, тим більше що подорожі займають значне місце у житті людей та міжнародних відносинах. Метою статті є формулювання узагальнених рекомендацій щодо використання принципів бізнес-етики у підвищенні ефективності розвитку міжнародного туризму. У статті представлено огляд поняття етики у фундаментальному вигляді та у практичному розрізі ділових відносин у міжнародному туризмі.
Currently, the tourism industry is one of the most dynamically developing forms in international trade in services. The importance of tourism in the world is constantly increasing, which is associated with the increased influence of tourism on the economy of a particular country. Tourism is not only a popular type of recreation, but also an actively developing area of the world economy, affecting social life, the public and the business side. Ethical aspects play one of the key roles in improving the efficiency of international tourism business. The business reputation of a tourist organization, the nature of its relationship with partners, as well as the development of intercultural ties depend on compliance with ethical standards. Since the creation and implementation of a tourism product involves the interaction of all participants in the process of organizing international tourism, it is advisable to develop generalized recommendations for regulating the work of participants in the process in organizing the development of international tourism. The article analyzes the problem of using ethical norms and rules in the conduct of international business. The relevance of the topic of the article is due to the fact that the development of international tourism cannot but arouse interest, especially since travel occupies a significant place in people's lives and international relations. The purpose of the article is to formulate generalized recommendations on the use of the principles of business ethics in improving the efficiency of international tourism development. The article presents an overview of the concept of ethics in its fundamental form and in the practical context of business relations in international tourism.
Currently, the tourism industry is one of the most dynamically developing forms in international trade in services. The importance of tourism in the world is constantly increasing, which is associated with the increased influence of tourism on the economy of a particular country. Tourism is not only a popular type of recreation, but also an actively developing area of the world economy, affecting social life, the public and the business side. Ethical aspects play one of the key roles in improving the efficiency of international tourism business. The business reputation of a tourist organization, the nature of its relationship with partners, as well as the development of intercultural ties depend on compliance with ethical standards. Since the creation and implementation of a tourism product involves the interaction of all participants in the process of organizing international tourism, it is advisable to develop generalized recommendations for regulating the work of participants in the process in organizing the development of international tourism. The article analyzes the problem of using ethical norms and rules in the conduct of international business. The relevance of the topic of the article is due to the fact that the development of international tourism cannot but arouse interest, especially since travel occupies a significant place in people's lives and international relations. The purpose of the article is to formulate generalized recommendations on the use of the principles of business ethics in improving the efficiency of international tourism development. The article presents an overview of the concept of ethics in its fundamental form and in the practical context of business relations in international tourism.
Опис
Ключові слова
бізнес-етика, міжнародниц туризм, туроператор, туристична діяльність, ділова репутація, об'єкти туризму, учасники туристського процесу, business ethics, international tourism, tour operator, tourist activity, business reputation, tourism objects, participants in the tourist process
Бібліографічний опис
Александрова В. О. Втілення принципів бізнес-етики в міжнародному туризмі / В. О. Александрова, Л. С. Стригуль // Вісник Національного технічного університету "ХПІ" (економічні науки) = Bulletin of the National Technical University "KhPI" (economic sciences) : зб. наук. пр. – Харків : НТУ "ХПІ", 2022. – № 3. – С. 53-57.