Публікація: Сучасні підходи до формування маркетингових інструментів управління підприємством
Вантажиться...
Дата
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Науково-дослідний центр індустріальних проблем розвитку НАН України
Анотація
Метою статті є уточнення теоретичних засад формування та застосування маркетингових інструментів, визначення їх місця в системі управління підприємством, класифікація за видами маркетингової діяльності та розподіленням на традиційні і новітні. Інструменти управління відіграють велику роль у виконанні місії та досягненні цілей, які поставлені перед підприємством, оскільки вони є способами, засобами, прийомами задля конкретної реалізації цілей управління суб’єктом господарювання. Маркетингові інструменти – основа ефективності маркетингової діяльності підприємства. У статті маркетингові інструменти розподілено на три групи: за видами маркетингових досліджень; за комплексом маркетингу; за аналізом результативності й ефективності маркетингової діяльності. Запропоновано третю групу інструментів формувати за трьома напрямами – оцінка використання комплексу маркетингу з позиції його активності, результативності й ефективності маркетингової діяльності, та її впливу на рівень соціальної відповідальності підприємства. Кожна група містить як традиційні інструменти, що охоплюють традиційні методи дослідження, елементи та політики маркетингу, так і новітні, які базуються на сучасних інформаційних технологіях, психологічних прийомах, економіко-математичних моделях і методах.
The purpose of the article is to clarify the theoretical principles of the formation and application of marketing tools, determine their place in the enterprise management system, classification by type of marketing activities and distribution into traditional and novel ones. Management tools play an important role in fulfilling the mission and achieving the goals that are set for an enterprise, since they represent the ways, means, techniques for the specific implementation of the goals of managing a business entity. Marketing tools are the basis of the efficiency of marketing activities of the enterprise. In the article, marketing tools are divided into three groups: by type of marketing research; by the marketing complex; by analyzing the effectiveness and efficiency of marketing activities. It is proposed to form the third group of tools according to three directions – evaluation of the use of the marketing complex from the standpoint of its activity, effectiveness and efficiency of marketing activities, and its impact on the level of social responsibility of the enterprise. Each group contains both traditional tools covering traditional research methods, elements and policies of marketing, as well as the novel ones, which are based on modern information technologies, psychological techniques, economic-mathematical models and methods.
The purpose of the article is to clarify the theoretical principles of the formation and application of marketing tools, determine their place in the enterprise management system, classification by type of marketing activities and distribution into traditional and novel ones. Management tools play an important role in fulfilling the mission and achieving the goals that are set for an enterprise, since they represent the ways, means, techniques for the specific implementation of the goals of managing a business entity. Marketing tools are the basis of the efficiency of marketing activities of the enterprise. In the article, marketing tools are divided into three groups: by type of marketing research; by the marketing complex; by analyzing the effectiveness and efficiency of marketing activities. It is proposed to form the third group of tools according to three directions – evaluation of the use of the marketing complex from the standpoint of its activity, effectiveness and efficiency of marketing activities, and its impact on the level of social responsibility of the enterprise. Each group contains both traditional tools covering traditional research methods, elements and policies of marketing, as well as the novel ones, which are based on modern information technologies, psychological techniques, economic-mathematical models and methods.
Опис
Бібліографічний опис
Райко Д. В. Сучасні підходи до формування маркетингових інструментів управління підприємством // Проблеми економіки = The Problems of Economy. – 2022. – № 3 (53). – C. 128-136.