Публікація: Особливості викладання дисципліни "термінознавство" для студентів закладів вищої освіти в умовах розвитку дистанційного навчання
Дата
2022
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Причорноморський науково-дослідний інститут економіки та інновацій
Видавничий дім "Гельветика"
Видавничий дім "Гельветика"
Анотація
Стаття присвячена огляду питань, що стосується сучасного стану та передумов організації дистанційної освіти в Україні. Подано дефініцію концепту електронного дистанційного навчання, виокремлено переваги та потенційні недоліки, з якими стикаються освітяни при навчанні в онлайн режимі. Розкрито властивості дистанційного навчання та охарактеризовано його риси: гнучкість, модульність, паралельність, економічність, технологічність. У схематичній формі запропоновано оцінити переваги відкритої освіти, де чинне місце займає дистанційна форма навчання. Здійснено короткий огляд потенційних можливостей засобів організації дистанційного відеозв’язку, зокрема зовнішніх платформ Skype, Micrоsoft Teams, Zoom, Google Meet. Наголошено на зміні сучасної парадигми викладання, яка тяжіє в сторону комунікативної взаємодії. Розкрито алгоритм та принцип творення контенту із застосуванням потенціалу Micrоsoft (Word, Excel, OneNote, Рower Point, Power B) та Google Suite for education (Gmail, Google Drive, Google Slides, Calendar). Встановлено, що сервіси Google мають широке функціональне значення для розвитку та оптимізації освітньої галузі. Окреслено можливості MOODLE як віртуального освітнього осередку, зокрема через механізм створення груп, для кожної з яких буде доступний власний контент та встановлення залежності одного інформаційного блоку від іншого. Термінознавство, як дисципліна, повною мірою адаптована до викладання в рамках онлайн процесу, але вимагає від викладача якісної підготовки навчально-методичного контенту, в тому числі, що стосується дизайну і способу подачі інформації засобами цифрових технологій. Запропоновано оптимальні способи інтегрування різних програм в навчальний процес та подано рекомендації відносно можливості застосування окреслених інструментів при викладанні дисципліни "термінознавство" для студентів ВНЗ. Визначено переваги дистанційного навчання із організаційної точки зору та окреслено перспективи подальших наукових пошуків.
The article is devoted to the review of issues related to the current state and preconditions of the organization of distance education in Ukraine. The definition of the concept of e-distance learning is given, the advantages and potential disadvantages that educators face when learning online are highlighted. The properties of distance learning are revealed and its features are characterized: flexibility, modularity, parallelism, economy, manufacturability. In a schematic form, it is proposed to assess the benefits of open education, where the current place is occupied by distance learning. A brief overview of the potential of remote video communication tools, including external platforms Skype, Microsoft Teams, Zoom, Google Meet. Emphasis is placed on the change of the modern teaching paradigm, which tends towards communicative interaction. The algorithm and principle of content creation using the potential of Microsoft (Word, Excel, OneNote, Power Point, Power B) and Google Suite for education (Gmail, Google Drive, Google Slides, Calendar) are revealed. Google services have been found to be widely used to develop and optimize the education industry. The possibilities of MOODLE as a virtual educational center are outlined, in particular through the mechanism of creating groups, each of which will have access to its own content and establishing the dependence of one information block on another. The optimal ways of integrating different programs into the educational process are proposed and recommendations are given regarding the possibility of using the outlined tools in teaching the discipline "terminology" for university students. The advantages of distance learning from the organizational point of view are determined and the prospects of further scientific research are outlined.
The article is devoted to the review of issues related to the current state and preconditions of the organization of distance education in Ukraine. The definition of the concept of e-distance learning is given, the advantages and potential disadvantages that educators face when learning online are highlighted. The properties of distance learning are revealed and its features are characterized: flexibility, modularity, parallelism, economy, manufacturability. In a schematic form, it is proposed to assess the benefits of open education, where the current place is occupied by distance learning. A brief overview of the potential of remote video communication tools, including external platforms Skype, Microsoft Teams, Zoom, Google Meet. Emphasis is placed on the change of the modern teaching paradigm, which tends towards communicative interaction. The algorithm and principle of content creation using the potential of Microsoft (Word, Excel, OneNote, Power Point, Power B) and Google Suite for education (Gmail, Google Drive, Google Slides, Calendar) are revealed. Google services have been found to be widely used to develop and optimize the education industry. The possibilities of MOODLE as a virtual educational center are outlined, in particular through the mechanism of creating groups, each of which will have access to its own content and establishing the dependence of one information block on another. The optimal ways of integrating different programs into the educational process are proposed and recommendations are given regarding the possibility of using the outlined tools in teaching the discipline "terminology" for university students. The advantages of distance learning from the organizational point of view are determined and the prospects of further scientific research are outlined.
Опис
Ключові слова
навчальний процес, цифровізація, менторство, інформаційні ресурси, дистанційна освіта, distance education, digitalization, mentoring, terminology, educational content, modularity, information resources, professional competence, brainstorming, Case-Study, educational process
Бібліографічний опис
Писарська Н. В. Особливості викладання дисципліни "термінознавство" для студентів закладів вищої освіти в умовах розвитку дистанційного навчання / Н. В. Писарська, О. Є. Немерцова, С. М. Чернявська // Інноваційна педагогіка. – 2022. – Вип. 48, т. 2. – С. 86-90.