Кафедра "Українська мова"

Постійне посилання колекціїhttps://repository.kpi.kharkov.ua/handle/KhPI-Press/2352

Офіційний сайт кафедри http://web.kpi.kharkov.ua/lingvo

Сучасна назва – кафедра "Українська мова", попередня назва – кафедра української, російської мов та прикладної лінгвістики (від 2005), первісна – кафедра російської мови (від 1954 року).

Науково-педагогічні працівники кафедри викладають для українських студентів різних спеціальностей дисципліни "Українська мова" та "Лексикографія", а для студентів-іноземців – дисципліни "Мова професійного навчання (українська)" та "Українська мова як іноземна".

Кафедра входить до складу Навчально-наукового інституту міжнародної освіти Національного технічного університету "Харківський політехнічний інститут".

У складі науково-педагогічного колективу кафедри працюють: 1 доктор педагогічних наук, 3 кандидата філологічних наук, 2 – історичних наук, 1 – філософських наук; 4 співробітника мають звання доцента.

Переглянути

Результати пошуку

Зараз показуємо 1 - 10 з 420
  • Ескіз
    Документ
    The role of simulation games in preparing students for communicative foreign language teaching
    (2024) Zadilska, Halyna; Zaveriushchenko, Mykola; Horlachova, Viktoriia; Zhukevych, Iryna; Tsymbai, Svitlana
    Traditional language learning methods can often be tedious, leading to alienation and reduced motivation. We aimed to determine the impact of simulation games on developing students’ communication skills when learning a foreign language. The following practical methods were used in the study: observation, expert evaluation, survey, and testing. The results, which we are excited to share, demonstrate the eff ectiveness of using simulation games compared to traditional teaching methods. The students of the experimental group (EG), through their hard work and the innovative approach of simulation games, improved their English level to B2 (R=1.76) compared to the students of the control group - CG (R=0.57). Also, the diff erence between the test results of the CG and the EG was in Reading Comprehension/Composition (22%), Listening (15%) and Interview (46%). Using simulation games infl uenced the improvement of communication skills, perception of information, and the desire for self-learning. Confi dence in communication increased to 81% compared to the CG (50%). These results inspire hope for the future of foreign language education, underscoring the critical role of simulation games and providing valuable information about developing and implementing simulation scenarios to create situational real-life conditions for eff ective English language learning.
  • Ескіз
    Документ
    Non-formal adult education: innovative solutions for post-war societie
    (H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University, 2024) Garnyk, Liudmyla; Katerynych, Oleg; Snihurova, Iryna
  • Ескіз
    Документ
    Concept of Halal in historical and linguistic perspective
    (Київський національний лінгвістичний університет, 2024) Garnyk, Liudmyla; Snihurova, Iryna
  • Ескіз
    Публікація
    Сторінки історії Харківського тракторного заводу
    (Національний технічний університет "Харківський політехнічний інститут", 2024) Писарська, Наталія Віталіївна; Єпіфанов, Віталій Валерійович
    У статті наводиться історія розвитку виробництва на Харківському тракторному заводі від заснування підприємства і до сьогодні. Особливістю роботи є те, що в ній здійснено стислий огляд діяльності за весь період, наведено інформацію про основні зразки техніки для сільськогосподарських потреб, їх переваги та наявні проблеми під час виробництва. Окрему увагу приділено проєктуванню та виготовленню на підприємстві техніки для потреб збройних сил.
  • Ескіз
    Публікація
    Способи творення термінів нанотехнологій
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Кримець, Оксана Михайлівна
    У статті розглядаються шляхи виникнення спеціальних назв нанотехнологій – запозичення та морфологічне термінотворення. Досліджено способи термінологічних запозичень – транслітерація, калькування, транслітерація + калькування, а також морфологічний спосіб утворення спеціальних назв нанотехнологій – афіксація, що відбувається шляхом приєднання префіксів та суфіксів латинської, давньогрецької та української мови. Встановлені найпоширеніші значення префіксів та суфіксів, які застосовуються для творення термінів досліджуваної галузі.
  • Ескіз
    Документ
    Скоромовки – перший крок до ефективної соціокультурної комунікації іноземних студентів
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Лухіна, Марина Юріївна
  • Ескіз
    Публікація
    Поетичне мовлення у викладанні української мови як іноземної
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Шокуров, Олександр Володимирович
  • Ескіз
    Публікація
    Проблеми формування національно-мовної самосвідомості особистості у вищій школі
    (Харківський національний автомобільно-дорожній університет, 2024) Чернявська, Світлана Миколаївна; Немерцова, Олена Євгенівна
  • Ескіз
    Документ
    Language as a symbol of national identity in the context of the Russian-Ukrainian conflict
    (LLC "Scientific Journals", 2024) Homon, Andrii; Biletska, Iryna
    The relevance of this study lies in the fact that in the context of the Russian-Ukrainian war, language has become a key factor in national identity. The transition of a large part of the population to the Ukrainian language highlights changes in public attitudes and helps to strengthen national identity. The purpose of this study was to analyse language as a determinant of national identity in Ukraine in wartime. For this, 28 studies were reviewed, which were pre-selected according to the search criteria. The study found that language is primarily an instrument of territorial boundaries separating the aggressor country from Ukraine. During the Russian-Ukrainian war, a considerable number of Ukraine’s population became Ukrainian-speaking, which also affected the national identity of society. These changes are particularly relevant to those areas that were the primary target of the Russian invasion. This once again underlined the change in the population’s views under the influence of hostilities. Therewith, the aggressor country has long been trying to impose the Russian language on the Ukrainian population to change national identity. However, as the results of the analysis showed, Ukrainian national identity and Russian national identity differ in all aspects, which had the opposite effect during the full-scale invasion on 24 February 2022, or rather, the change in the population’s course towards Ukrainian national identity. However, the language conflict has not been fully resolved, and it affects the identity and self-awareness of Ukrainians, as there is still a part of the population that speaks Russian and Ukrainian–Russian pidgin. The study also found that not only the Ukrainian spoken language plays an essential role, but also the written language, especially during the Russian-Ukrainian conflict. Therefore, the findings of this study are of practical significance, as they can be used in practice by the Ukrainian government in developing measures for further language policy and resolving the internal language conflict of the population.
  • Ескіз
    Документ
    Соціокультурний аспект у процесі викладання української мови як іноземної
    (Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2024) Марцин, Світлана; Лухіна, Марина Юріївна