Публікація: Підвищення ефективності фізичного виховання студентів із використанням інформаційних технологій
Вантажиться...
Дата
DOI
https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2025.04(190).09
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
Український державний університет імені Михайла Драгоманова
Анотація
У статті порушується питання підвищення ефективності фізичного виховання студентів із використанням інформаційних технологій. Звернуто увагу на те, що ефективність традиційних методів навчання фізичної культури обмежена, і використання ІТ відкриває нові можливості для покращення навчального процесу, мотивації здобувачів вищої освіти та досягнення кращих результатів. Зазначено, що використання інформаційних технологій у фізичному вихованні студентів має великий потенціал для підвищення ефективності навчання, а комбінація традиційних методів навчання та сучасних ІТ-технологій дозволить створити оптимальну модель фізичного виховання, яка відповідає потребам сучасної молоді. Обґрунтовано, що розв’язання проблеми низької мотивації та неефективності традиційних методів фізичного виховання здобувачів вищої освіти шляхом інтеграції сучасних інформаційних технологій – це актуальне завдання, що потребує комплексного підходу. Визначено основні проблеми традиційних методів навчання, які використовуються у фізичному вихованні, а саме: низька мотивація студентів до занять фізичною культурою; неефективність від виконання групових вправ; відсутність зворотного зв’язку; труднощі з контролем. Розробка інтерактивних навчальних програм з використанням інформаційних технологій у фізичному вихованні здобувачів вимагає комплексного підходу, що враховує як освітні цілі, так і можливості сучасних технологій. Розробка інтерактивної навчальної програми – це ітеративний процес, що вимагає постійного вдосконалення та адаптації до потреб студентської молоді. Зроблено висновок про те, що інтеграція інформаційних технологій у фізичне виховання студентів – це перспективний шлях до підвищення мотивації та ефективності занять. Правильний підбір технологій та їхнє грамотне використання дозволять зробити фізичне виховання більш цікавим, доступним та результативним для здобувачів вищої освіти. Однак, важливо пам’ятати, що технології – це лише інструмент, а ключову роль відіграє кваліфікація викладача та його здатність використовувати їх ефективно.
The article deals with the issue of improving the effectiveness of physical education of students using information technology. The relevance of the problem lies in the need to develop and implement effective methods of using IT to optimize the educational process in physical education, improve the physical fitness of higher education students and form a sustainable interest in a healthy lifestyle. It is emphasized that the effectiveness of traditional methods of teaching physical education is limited, and the use of IT opens up new opportunities to improve the educational process, motivate higher education students and achieve better results. It is noted that the use of information technology in physical education of students has great potential for improving the effectiveness of learning, and the combination of traditional teaching methods and modern IT technologies will create an optimal model of physical education that meets the needs of modern youth. It is substantiated that solving the problem of low motivation and inefficiency of traditional methods of physical education of higher education students by integrating modern information technologies is an urgent task that requires an integrated approach. The main problems of traditional teaching methods used in physical education are identified, namely: low motivation of students to engage in physical education; inefficiency of group exercises; lack of feedback; difficulties with control. The development of interactive curricula using information technologies in physical education requires an integrated approach that takes into account both educational goals and the capabilities of modern technologies. The development of an interactive curriculum is an interactive process that requires continuous improvement and adaptation to the needs of students. It is concluded that the integration of information technologies into physical education of students is a promising way to increase motivation and efficiency of classes. The correct selection of technologies and their competent use will make physical education more interesting, accessible and effective for higher education students. However, it is important to remember that technology is only a tool, and the key role is played by the teacher's qualifications and ability to use it effectively.
The article deals with the issue of improving the effectiveness of physical education of students using information technology. The relevance of the problem lies in the need to develop and implement effective methods of using IT to optimize the educational process in physical education, improve the physical fitness of higher education students and form a sustainable interest in a healthy lifestyle. It is emphasized that the effectiveness of traditional methods of teaching physical education is limited, and the use of IT opens up new opportunities to improve the educational process, motivate higher education students and achieve better results. It is noted that the use of information technology in physical education of students has great potential for improving the effectiveness of learning, and the combination of traditional teaching methods and modern IT technologies will create an optimal model of physical education that meets the needs of modern youth. It is substantiated that solving the problem of low motivation and inefficiency of traditional methods of physical education of higher education students by integrating modern information technologies is an urgent task that requires an integrated approach. The main problems of traditional teaching methods used in physical education are identified, namely: low motivation of students to engage in physical education; inefficiency of group exercises; lack of feedback; difficulties with control. The development of interactive curricula using information technologies in physical education requires an integrated approach that takes into account both educational goals and the capabilities of modern technologies. The development of an interactive curriculum is an interactive process that requires continuous improvement and adaptation to the needs of students. It is concluded that the integration of information technologies into physical education of students is a promising way to increase motivation and efficiency of classes. The correct selection of technologies and their competent use will make physical education more interesting, accessible and effective for higher education students. However, it is important to remember that technology is only a tool, and the key role is played by the teacher's qualifications and ability to use it effectively.
Опис
Бібліографічний опис
Підвищення ефективності фізичного виховання студентів із використанням інформаційних технологій / Калашник Д. С. [та ін.] // Науковий часопис Українського державного університету імені Михайла Драгоманова : зб. наук. пр. Серія 15. Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) / за ред. О. В. Тимошенка. – Київ : УДУ ім. М. П. Драгоманова, 2025. – Вип. 4 (190). – С. 49-53.
