Публікація: Теорія інновації: дослідження понятійного апарату
Дата
2014
Назва видання
ISSN
Назва тому
Видання
ВД "ІНЖЕК"
Анотація
Метою статті є аналіз основних дефініцій теорії інновації та визначення періоду часу, на протязі якого інновацію можна вважати такою. В статті проведено порівняльний аналіз понятійного апарату теорії інновації, визначено відмінні риси у трактуваннях дефініцій різними авторами, наведено визначення основних категорій та побудовано ланцюжок логічної залежності між ними. Обґрунтовано відмінності між інноваційною діяльністю та інноваційним процесом. Автором доведено, що при співставленні дефініції "інновація" та етапів інноваційного циклу простежується неузгодженість. У визначеннях інновації, що містяться у сучасній літературі, не враховується її обмеженість у часі, ступінь дифузії, завдяки чому спостерігається суперечливість у сприйнятті нового для підприємства впровадження. Автор обмежує застосування дефініції "інновація" лише етапом її впровадження, доводить, що далі починається перший етап життєвого циклу продукту. Тим самим автор розмежовує економічний цикл продукту на інноваційний цикл і життєвий цикл. Початковим етапом інноваційного циклу є генерування ідей, а кінцевим етапом – впровадження новації. Все наступні стадії є етапами життєвого циклу інноваційного продукту. Завдяки цьому інноваційний цикл є складовою частиною економічного циклу продукту, являючи собою стадію його створення.
The aim of the article is to analyze the main definitions of the innovation theory and to determine the time period during which the innovation can be regarded as such. A comparative analysis of the conceptual apparatus of the innovation theory was conducted; distinctive features of interpretation of definitions by different authors were defined, definitions of key categories were given and a chain of logical dependencies between them was built. Attention is paid to the differences between innovation and the innovation process. The author has proved that when comparing the definitions of "innovation" and the stages of the innovation cycle some inconsistency can be traced. In the definitions of innovation, presented in the current literature, its time limitation and the degree of diffusion are not considered, which is why there are contradictions associated with the perception of a new for implementation in an enterprise. Thus, the author restricts the use of the definition of "innovation" only at the stage of its implementation, and proves that after that the first stage of the product life cycle begins. Thus, the author divides the economic cycle of a product into innovation and life cycle. The initial stage of the innovation cycle is to generate ideas, and the final stage – the introduction of innovations. All subsequent steps are the stages of the life cycle of product innovation. Thanks to this innovation cycle is an integral part of the economic cycle of the product, representing the stage of its creation.
The aim of the article is to analyze the main definitions of the innovation theory and to determine the time period during which the innovation can be regarded as such. A comparative analysis of the conceptual apparatus of the innovation theory was conducted; distinctive features of interpretation of definitions by different authors were defined, definitions of key categories were given and a chain of logical dependencies between them was built. Attention is paid to the differences between innovation and the innovation process. The author has proved that when comparing the definitions of "innovation" and the stages of the innovation cycle some inconsistency can be traced. In the definitions of innovation, presented in the current literature, its time limitation and the degree of diffusion are not considered, which is why there are contradictions associated with the perception of a new for implementation in an enterprise. Thus, the author restricts the use of the definition of "innovation" only at the stage of its implementation, and proves that after that the first stage of the product life cycle begins. Thus, the author divides the economic cycle of a product into innovation and life cycle. The initial stage of the innovation cycle is to generate ideas, and the final stage – the introduction of innovations. All subsequent steps are the stages of the life cycle of product innovation. Thanks to this innovation cycle is an integral part of the economic cycle of the product, representing the stage of its creation.
Опис
Ключові слова
інновація, інноваційна діяльність, інноваційний цикл, життєвий цикл, економічний цикл, invention, innovation, innovation, innovation process, innovation activity, innovation cycle, life cycle, economic cycle
Бібліографічний опис
Романчик Т. В. Теорія інновації: дослідження понятійного апарату / Т. В. Романчик // Бізнес Інформ. – 2014. ‒ № 10. ‒ С. 138-142.